Full version: Jordmandel
krullan
Har tidigare försökt så jordmandel, men fick den inte ens att ta sig. Tycker att den verkar så kul. Och den ska vara lätt att så har jag läst i nån tidning. Nån som har erfarenhet och tips? blink.gif
KURT
Man får passa på så länge sökfunktioen fungerar. Hur länge har du väntat? Utsädet kan torka, och de vill ha det ganska varmt när de gror.
Åsa, mälardalen zon 2
Samt man får inte vattna för mycket har jag märkt då ruttnar knölarna lätt innan de gror.
krullan
Sökfunktionen?
krullan
Hej igen, förresten!
Det där med dåligt utsäde: Jag köpte två gånger via Rara växter och tyckte att knölarna inte såg så fräscha ut. Reklamerade tom första gången. Och de grodde, som sagt, inte.
Vad gäller vattning, så trodde jag att de kanske krävde extra vattning eller blötläggning före sådd?
KURT
CITAT (krullan @ 23-01-2007, 12:12)
Hej igen, förresten!
Det där med dåligt utsäde: Jag köpte två gånger via Rara växter och tyckte att knölarna inte såg så fräscha ut. Reklamerade tom första gången. Och de grodde, som sagt, inte.
Vad gäller vattning, så trodde jag att de kanske krävde extra vattning eller blötläggning före sådd?

Hur länge väntade du innan du konstaterade att de inte grodde? Det finns ju fröer som kan ta 3-5 år på sig att gro! Jordmandel kan ta några veckor på sig att gro.
Åsa, mälardalen zon 2
Någon månad tror jag att impectas utsäde tog på sig innan de grodde. Har inte kollat om mina jordmandlar överhuvudtaget lever, krukan stod ute i -6 i 2 dygn så jag slet bara in krukan och ställde den i förrådet, jag får väl gräva någon dag och se om det finns något i jorden.
krullan
Jo, jag försökte ihärdigt med mina hela sommaren. Men jag tog t o m upp knölarna ur en kruka efter x antal veckor för att kolla dem, och absolut inget hade hänt, ingen frägskiftning, grodd el dyl. En del av dem hade jag lagt i vatten före sådd.
Jordmandel lär kunna vara härdig i södra Sverige, så lite frost kanske de tål?! I Spanien är de tydligen ogräs, så sprider de sig. Där gör man nåt slags dricka på dem. hm... glömt namnet på den... i alla fall bad jag kompisar på Spanienresa att smaka. Förfärligt, tyckte de. biggrin.gif Men de ser så små och goda ut på bilden.
Råa lär de smaka mandel, bakade smakar de vadå?
Sedan finns det ju fler kul rotfrukter. Själv älskar jag jordärtskocka alldeles väldigt. Skulle kunna äta det varje dag. Är det nån som har fler tips till mig? Och var man hittar utsäde? Jag är ständigt på jakt efter bra jordärtskockutsäde.
Tack för alla svar!
Krullan
katah
jag odlade den förra året och lyckades få en planta av 6 frön.
Men den blev ett fint buske!
Fröerna blöttlägges två dygn innan planteringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon