Hej, är det någon som har erfarenhet om vinterförvaring av myrten? Jag har haft min på glasad balkong då det inte varit så kallt, temperaturen har varit vid några minusgrader som lägst, och detta bara några gånger. Men nu då jag tog in den undan för den verkliga frosten ser den nog lite smådöd ut... åtminstone är alla bladen intorkade... jag har nog gett den en liten skvätt vatten nu och då, så finns det hopp eller ska jag slänga den och skaffa en ny i vår?
-jb-
Alexander-VG-zon3
23-01-2007, 12:56
jag tror den har haft det för torrt , hur kallt har det varit som lägst ??
-5c klara dom utan större problem , vid -10c börjar dom tappa blad men kan komma igen efter en beskärning .
så annars får du höja fukten vattna lite mer och sen till våren plantera om den och vänta på livstecken . sen efter det beskär bort alla döda grenar
Har alla bladen torkat in så blir det kanske svårt att få liv i den igen. Myrten tål inte att torka ut hårt. Den tål inte frostgrader heller...
Prova att ställa krukan i en hink och låt den dricka allt den vill i 15 minuter, låt den sedan inte torka ut, så kanske den kan repa sig... Klipp bort alla döda grenar och repa av döda blad.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
23-01-2007, 18:39
CITAT (Fenja @ 23-01-2007, 17:04)
Har alla bladen torkat in så blir det kanske svårt att få liv i den igen. Myrten tål inte att torka ut hårt. Den tål inte frostgrader heller...
Prova att ställa krukan i en hink och låt den dricka allt den vill i 15 minuter, låt den sedan inte torka ut, så kanske den kan repa sig... Klipp bort alla döda grenar och repa av döda blad.
Mvh
Fenja
jag har egen erfarenhet av att den klara -5c , vid lägre grader så tappar den bladen eller börjar , medelhavet har frost nästan ända ner till kusten
http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze.html
Har två Myrten inne på övervintring i kruka den ena mår som en prins den andra ser halvdöd ut med massor av förtorkade blad. Båda står i källarförråd 8-12 grader och extraljus. Inte vet jag varför den ena mår bra och den andra ser ut att behöva all hjälp den kan få
Eva St
Okej... men borde jag klippa den nu eller senare?
(som en tilläggspoäng kan jag nämna att olivträd, lager och passionsblomma klarat sig i samma förhållanden alldeles prima)
-jb-
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 12:14
CITAT (Hum @ 24-01-2007, 07:17)
Okej... men borde jag klippa den nu eller senare?
(som en tilläggspoäng kan jag nämna att olivträd, lager och passionsblomma klarat sig i samma förhållanden alldeles prima)
-jb-
resten av växterna tål kyla bättre och och även att ha det torrt klara dom bättre än myrten , beskär den till våren kolla först om nya blad kommer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.