Full version: Oordning ger ordning
Hannele
Spännande artikel idag i Göteborgs-Posten, en ny bok av Eric Abrahamson;
- Vi skulle tjäna på ett mer avslappnat förhållande till oordning, säger han.
Människan har ingen städnings-gen.

Fördelar med oordning - enligt Eric Abrahamson

Effektivitet - att behöva avbryta arbetet för att arkivera varje papper tar mer tid än det ger. Det kostar att upprätthålla ordning.
Kreativitet - I en oorganiserad hög papper samsas olika sorters papper, vilket skapar nya kopplingar. Precis som New York är kreativt tack vare sina olika invånare.
Makt - man kan inte sparka den som vet var papprena finns. Oordning ger nätverk som Al Quaida fördelar eftersom ingen kan hitta dem eller förutse deras handlingar.
Skönhet - vilket hem är vackrast, det som är fyllt av personliga saker eller det som ser obebott ut?

Eric Abrahamson; A perfect mess - the hidden benefits of disorder
Pirum
Precis vad jag alltid misstänkt. Skönt att få sina fördomar bekräftade som sanningar tongue.gif

*lägger upp fötterna på stolen och skjuter upp städningen tills imorgon*
ninnisky
CITAT (Pirum @ 23-01-2007, 12:28)
Precis vad jag alltid misstänkt. Skönt att få sina fördomar bekräftade som sanningar  :P

*lägger upp fötterna på stolen och skjuter upp städningen tills imorgon*

Det hade jag redan gjort innan jag började läsa denna tråden laugh.gif laugh.gif
fast mina fötter hamnade på skrivbordet biggrin.gif
Fenja
*äntligen har det kommit på pränt* laugh.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Kathy
Åh, jag föredrar ett stilrent, designat hem utan en massa småpryttlar.
Jag tycker det är så snyggt. wub.gif wub.gif
Blomstertanten
Mitt förhållande till oordning är hur avslappat som helst !!!!!! sleep.gif

Oordning är mitt andranamn
tongue.gif laugh.gif

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete !
Snöflinga
Har någon slags form av organiserad oordning som jag trivs med rolleyes.gif Tycker det skall synas att det bor människor i ett hem ...
Blomstertanten
CITAT (Snöflinga @ 23-01-2007, 17:22)
Har någon slags form av organiserad oordning som jag trivs med rolleyes.gif Tycker det skall synas att det bor människor i ett hem ...

Här ser det ut som det bor massor av människor !!!! laugh.gif
Gillan
Jag trivs ju alldeles förträffligt med att var sak har sin plats, utan att det på minsta vis är tomt hos mig. Har nog ganska mycket grejer runt omkring. Tycker om när det är ombonat och ändå stilrent ( hur nu det går ihop?, men det gör det faktiskt )blink.gif

Men......jag tycker att det som Hannele tar upp är ganska kul faktiskt. Man kan ju jämföra med de där direktörerna, eller vad de nu var. Där den enes skrivbord var tomt och den andres alldeles överhopat med papper och allsköns ting. Och undringarna som flanerade var om det var lika tomt i huvudet som det var på skrivbordet hos den ene? rolleyes.gif
Reserv
Jag har ett organiserat kaos rolleyes.gif
pejori
CITAT (Evgeni @ 23-01-2007, 17:39)
Och undringarna som flanerade var om det var lika tomt i huvudet som det var på skrivbordet hos den ene? rolleyes.gif

det förklarar varför här är tomt då laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
vill ha ordning och var sak på sin plats wub.gif
Anki på Öland
Var sak har sin plats! Men väldigt många saker har samma plats wink.gif och platserna ligger väldigt nära varandra..... rolleyes.gif
Anki
Gossen Ruda
Jag hade en arbetskamrat som verkligen hade ett organiserat kaos. Hans skrivbord och bokhyllor var översvämmade med högar av papper, sånt som kunde vara bra att spara på. Det märkliga var att han visste i vilken hög och ungefär på vilken nivå han hade varje papper. Detta ganska enorma lokalsinne kompenserades av ett lättare stavningshandikapp. Tje-ljud och enkla resp dubbla konsonanter blev nästan alltid fel. Jag fick hjälpa honom genom att rätta många av hans skrivningar.
faith
Jag blir stressad av oordning.
lena:-)
Och jag blir stressad av ordning! wub.gif
faith
CITAT (lenasch @ 23-01-2007, 22:01)
Och jag blir stressad av ordning! wub.gif

smile.gif wub.gif
Anma
Och jag blir stressad av oordning i skåpen, men inte av oordning som syns... önskar det vore tvärtom! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon