|
Christoffer
23-01-2007, 16:46
Det pratas om dinkel, men hur nyttigt är det egentligen?
Vad jag kan utläsa på förpackningarna av olika sädesslag för grötframställning, så tycker jag att havre toppar listan på det mesta, men jag hittar dock inte magnesium och zink, som det står på dinkelgrötens innehållsförteckning.
Visserligen är dinkelgröten godare, men är den nyttigare?
Sailor Pluto
23-01-2007, 18:55
Jag vet inte hur det är näringsmässigt, men om det stämmer att dinkelvetet odlas helt utan bekämpningsmedel så är den ju iaf nyttigare ur miljösynpunkt  . Dessutom verkar det som att dinkel har lågt GI och bra fiberinnehåll, så det är också ett plus. Det där var egentligen inget svar på din fråga, ville bara surra lite
Här kommer lite mer surr: Var odlas dinkeln? Om det är långa transportsträckor så kanske det väger ner "miljösynpunkten"? Funderar Stina....
Sailor Pluto
23-01-2007, 22:26
Det har du rätt i! Har bl.a sett ett märke som odlar sitt på Gotland. Saltå kvarns dinkel odlas i Västergötland, Småland och Södermanland. Här, på gränsen mellan Västmanland och Dalarna, finns det dinkelprodukter från båda märkena. Attans, då är det ju inte så miljövänligt som jag trodde  . Bor man nära dessa områden så blir det ju skillnad. Annars får man väl odla själv  . Kanske någon här på odla får klåda i fingrarna nu?
Jag äter dinkelflingor varje dag (gör min egen müsli) och jag har köpt dinkelflingor som har odlats på Gotland. Har sett förpackningar från Österrike också men får jag tag på den svenska så handlar jag hellre den.
Christoffer
11-02-2007, 11:56
Den Dinkel som jag köper är från Saltå kvarn, och så vitt jag vet ska den vara fri från bekämpningsmedel. Jag har nog inte sett någon annan Dinkel än från Saltå kvarn, i alla fall om man pratar om gryn.
Lågt GI låter ju bra. Hur är det med havregrynens GI?
Vill bara tillägga vilket är att nämna här, är att jag under hela min uppväxt ätit en hel del havgrynsgröt och alltid fått en hud som blev känsligare av den, på ett obehagligt sätt, men när jag bytte många år senare till krav-odlat, så blev den inte så känslig mer. Vet inte vad det beror på, men jag har ju vissa misstankar.
Jag har läst någonstans att havregryn har väldigt lågt GI + att havregrynsgröt på morgonen skulle sänka GI-värdet på maten man äter resten av dagen. Men jag vet inte om det stämmer - vet inte ens om jag tror på att bry sig om GI. Men som sagt - det är vad jag har läst någonstans....
Hälsar Stina
CITAT (stina @ 12-02-2007, 15:56) vet inte ens om jag tror på att bry sig om GI. Håller med dig! Havre är väldigt nyttigt att äta! Jag äter både havregryn, dinkelflingor, boveteflingor, rågflingor, linfrön, sesamfrön etc. etc. i min hemmagjorda müsli varje morgon.
Rågflingegröt är inte så dumt. Också gott koka på blandning av rågflingor och havgregryn. Koka på dinkel har jag inte provat. Kanske borde göra det ...
Om ni inte provat så kan jag rekommendera att koka gröten tillsammans med några russin eller bitar av annan torkad frukt, t ex aprikoser. God ersättning av sylt.
emma
Lisbeth zon2
18-02-2007, 10:57
Korngryn ska också vara väldigt nyttigt och bra.
Tobias80
11-03-2007, 20:44
Kanske inte passar in här men men.. Tänkte på nävgröt, en tjock gröt av skrädmjöl som man har till stekt fläsk och lingon.. Skrädmjöl är gjort på havre som rostats i stenugn.. Gammal maträtt.
CITAT (Tobias80 @ 11-03-2007, 21:44)  Kanske inte passar in här men men.. Tänkte på nävgröt, en tjock gröt av skrädmjöl som man har till stekt fläsk och lingon.. Skrädmjöl är gjort på havre som rostats i stenugn.. Gammal maträtt. Fast det är ju i egentlig mening ingen gröt! Och tyvärr brukar det vara svårt att hitta skrädmjöl i butiken.
myskmadra
12-03-2007, 09:23
Jag tror att Saltå för skrädmjöl - finns kanske inte så ofta i vanliga butiker. Apropå dinkelvete så har jag för mig att det är något näringstätare än vanligt vete.
Anemone nebulosa
21-03-2007, 15:02
CITAT (Sailor Pluto @ 23-01-2007, 22:26)  Det har du rätt i! Har bl.a sett ett märke som odlar sitt på Gotland. Saltå kvarns dinkel odlas i Västergötland, Småland och Södermanland. Här, på gränsen mellan Västmanland och Dalarna, finns det dinkelprodukter från båda märkena. Attans, då är det ju inte så miljövänligt som jag trodde  . Bor man nära dessa områden så blir det ju skillnad. Annars får man väl odla själv  . Kanske någon här på odla får klåda i fingrarna nu? Andra vanliga sädesslag, såsom havre och vete, som odlas runt om i Sverige, transporteras ju också långväga. Om efterfrågan på dinkelprodukter ökar lär ju produktionen anpassas därefter, dvs odlas i större mängd och på fler ställen, och kanske då att möjligheten finns att [nästan] få det lokalodlat?
Med andra ord: Jag tycker verkligen inte att man ur miljösynpunkt ska sluta köpa dinkelprodukter. Dessutom är dinkel ett tacksamt sädesslag, eftersom det tydligen växer bra i vilken jord som helst.
CITAT (Nicoline @ 21-03-2007, 17:02)  Andra vanliga sädesslag, såsom havre och vete, som odlas runt om i Sverige, transporteras ju också långväga. Om efterfrågan på dinkelprodukter ökar lär ju produktionen anpassas därefter, dvs odlas i större mängd och på fler ställen, och kanske då att möjligheten finns att [nästan] få det lokalodlat?
Med andra ord: Jag tycker verkligen inte att man ur miljösynpunkt ska sluta köpa dinkelprodukter. Dessutom är dinkel ett tacksamt sädesslag, eftersom det tydligen växer bra i vilken jord som helst. Det var jag som tog upp frågan om var dinkel odlas. Jag visste inte att den odlas i Sverige, det var därför jag ifrågasatte det - trodde den kom från Sydamerika eller något sådant... Hälsar Stina
Sailor Pluto
22-03-2007, 17:51
CITAT (Nicoline @ 21-03-2007, 15:02) 
Med andra ord: Jag tycker verkligen inte att man ur miljösynpunkt ska sluta köpa dinkelprodukter.
Nej, självklart inte! Jag kommer garanterat fortsätta köpa det  .
Starfight
24-03-2007, 20:54
Dinkel eller Speltvete som det heter innan det är malt är en gammal sädes art som nästan har glömts bort men börjat komma tillbaka. Här kan ni läsa lite mer http://www.matbiten.net/index.php?sub=show...p;article_no=55http://www.spelt.se/
gardenwitch
17-04-2007, 17:18
Själv tycker jag havregröt är vidrigt! Men Polentagröt är jättegott! å så har man lite honung i när man kokar upp den samt en liten klick äppelmos å mjölk till när man äter!
Dinkel, jaha det är spelt... jag funderade vad för jäklar dinkel, vi har inte sånt i Finland, men spelt har vi Det där med nävgröt låter gott, måste pröva nångång. Själv växlar jag min morgongröt mellan havre och rågflingor. Korngrynsgröt är nog gott men tar helsikes länge att koka! Fast den allra bästa gröten är nog vispad rågmjölsgröt kokt med lingon i. Och då vi är på ämnet traditionell hälsokost tycker jag ni svenskar borde lära er äta surt och grovt helkorns rågbröd som vi gör här på andra sidan pölen. -jb-
Dinkel är gott, men kommer nog alltid att vara 'dyrt' eftersom det ger lägre skörd per yta än motsvarande veteodling, om jag förstått allt rätt. Men kul med lite variation, speciellt som mycket dinkel tycks vara ekologiskt odlad. Angående sydamerika, det som verkar bli nästa 'fluga' är nog Quinoa. På bara några år har ju dinkel gått från relativt obskyrt till väldigt mainstream vad gäller tillgänglighet, nu kommer Quinoa i flingor, pasta, etc. Jag kommer att fortsätta baka med dinkel, men tänker hålla tyst om det, vill ju inte att folk ska tro att man är trendig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|