aanderss
23-01-2007, 18:06
tacksam för alla svar jag kan få
Hittade denna länk på Allt Om Trädgård
LÄNK
Piccante
26-01-2007, 15:58
Jag har lyckats med Litchi men mina Rambutankärnor ville aldrig gro. Förmodligen har de dålig grobarhet så köp så färska du kan komma över och plantera direkt. Men jag ska försöka ge mig på Rambutan igen.
aanderss
26-01-2007, 16:02
CITAT (Leocarpus @ 26-01-2007, 15:58)
Jag har lyckats med Litchi men mina Rambutankärnor ville aldrig gro. Förmodligen har de dålig grobarhet så köp så färska du kan komma över och plantera direkt. Men jag ska försöka ge mig på Rambutan igen.
Lycka till
mina har ännu inte grott
Guerreira
18-04-2007, 18:30
Hej!
Jag funderar också på hur man bäst tar hand om en rambuanplanta. Jag stack ner en kärna i en kruka för ca tre-fyra veckor sedan, och nu har jag ett skott på en decimeter med fyra blad. Trodde aldrig det skulle bli något, men....
...detta är vad jag tror jag lärt mig hittills i a f. Sätt ner kärnan i jorden snabbt, precis som ni andra var inne på. Ställ riktigt varm, jag har min i ett väldigt soligt sydöstfönster. Solen ligger på från det att den går upp till ungefär lunchtid. Eftersom jag satte kärnan i en kruka med solrosor som kommit upp en bit fick den ganska mycket vatten. Det skulle vara intressant att veta om rambutan växer som en buske eller ett träd.
Lycka till med din planta!