Bodenblomman
I två år har jag funderat och funderat på att ge mig på att så perenner. Jag har under dessa år bara sått ettåringar. Varje sommar säger jag att till nästa vår ska jag så perenner och inte bilr det så. Jag har fått för mej att det är svårt.

Vad säger ni som håller på med det, är det svårt?
Jag vet inte vart jag ska börja, när osv

Jag har läst i gammla trådar men det är så mycket och så olika för alla blommor.

Hjälp någon som kan ge några bra råd? Var ska jag börja?

wacko.gif wacko.gif wacko.gif

/ Susanne
Jonas70
Att fråga om perennsådd är svårt är som att fråga om mat är gott. Det finns både god och mindre god mat... sleep.gif
kerstin z5-6
Det där du tror stämmer inte
Sår du sommarblommor sen länge, är du redan en skicklig odlare -de är så krävande mot perenner så det är inte klokt .. jag orkar bara med ett par sorters anueller / år ..och jag skojar inte !

Viss är det så att perenner kan ha mer varierade krav på hur de vill gro -men till det har du ju oss:) Bara fråga här när du väl har påsen inköpt ..
Välj de sorter du vill ha och sätt igång bara -det kommer att gå hur bra som helst

Några små råd

Du ska naturligtvis så det du hett önskar men
Så lökväxter kan man vänta med till säsong 2 -främst för att de tar tid , liljor , dagliljor likaså ...Man vill gärna se resultat direkt
Är du van att så sommarblommor from mars april -välj några sorter av varmgroende perenner
Lammöra , Riddarsporre , Höstöga , Kungsljus ,violer,Sommarviva ,veronica , salvia nemorosa-stäppsalvia, campanula -klockor av alla slag -alla superhärdiga och lätt sådda

Vill du så nu och ställa ut Akleja , Lewisia ,Alpmarton, ruta med mera

Har du ett lysrör och bor där jag tror du bor -blir allt så mycket bättre och bekvämare -plantorna är klara i maj -kan utplanteras i juni

och det är jätteroligt -hela hemska vintern .. i alla fall from januari -och fram till dess ska man välja frö beställa och planera -sommaren tar liksom inte riktigt slut nån gång .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Sen finns det visst en del knepiga -Helleborus julros kan vara envis -fast den fick en förstagång såare i fjol, upp en hel binge av ..Lund docka kan krångla -Gentiana kan behöva specialknep -rosfrö kan också vara envisa ,Romneya .. får man tala väl till , fast det hjälper sällan ..

Andra tar tid från frö till blom -ibland 4-5 år som Pion , ibland 7 år -som den infernaliska jätteliljan på 1,5 meter som jag sådde i fjol , den är dessutom så osmaklig att den dör efter blommning
Men de där måste man ju inte välja direkt , om man inte har stor lust att så just dem
Omöjlig är ingen -man får försöka igen bara
Lycka till
K
Bodenblomman
T
ack för matnyttig information. Jag läste i allt om trädgård tips om perennasådd men det är ändå svårt eftersom det är en djungel av blommor och tips.

Jag kikar lite på dina rader ...Kerstin... och försöker bestämma mej för vad jag vill ha så får jag fortsätta där efter. Är bara så sugen på att testa och sätta igång. Jag har massor med plats (enligt mej) och säkerligen 10 lysrör som väntar på mej så jag vill göra nått nu.

Har faktiskt påtat ner lite pensé frön och två violsorter så jag känner att jag är på gång ialla fall.

Tack och jag lär återkomma med mer frågor.

rolleyes.gif

/ Susanne
kerstin z5-6
Ju fler vi är som sår -desto fler erfarenheter -
Lycka till med perennerna -du kommer att bli så nöjd med dem
Tor
Jag tror man inte ska göra saker svårare än det är... Läser/lyssnar man för mycket om en sak innan man sätter igång (vilket jag tenderar att göra ibland) och följer allt som står skulle man ju inte ens palla med att klippa gräsmattan av rädsla för att göra fel. Så ett frö skulle ju inte alls gå, tänk om inte allt stämmer...

Gissar att det bästa man kan göra är att välja ut några sorter och testa, samt naturligtvis fråga. Och så lär man sig av erfarenhet och goda råd.

Plantor förökar sig ju faktiskt i naturen utan att nån flyttar dem in och ut. Läste en klockren kommentar om Bergvallmo här förra veckan - nån, jag tror Kerstin (?) poängterade att det knappast är nån som springer runt i Himalaya och klipper knopparna av alla ettåriga plantor. Ändå så tycks de överleva och gå i blom...

Misslyckas man så gör man, sen får man testa igen. En fröpåse är ju normalt inte världens dyraste, så den ekonomiska förlusten är ringa. Billiga erfarenheter smile.gif

Skriver detta mest för att jag själv ofta tvekar för att jag tittar för mycket i böckerna och sedan blir avskräckt...
Magdis
Som sagt, det beror väldigt mycket på vilken perenn man vill så. De sorter jag har testat som jag tyckte var väldigt enkla o tacksamma (och jag var total nybörjare då) är Akleja, Lammöra, Lupin, Riddarsporre.
kerstin z5-6
Precis Tor, man läser det man vill och gör som det passar en bäst , hur som haver är man en erfarenhet rikare
Jag har svårt att lyckas med total utesådd , dvs lämmna kvar spådden o låta den gro ute -
Beror på många faktorer däribland mitt klimat -köldknäppar in i april med nådiga -15 på natten och + 10 eller mer i solen dagtid -Det innebär inte att det är "fel " att ställa ut o vänta i Helsingborg , bara eljest laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Min förstfödda bergvallmo -den ljusblå,betonicifolia - har jag ännu kvar i trädgården
Glömmer aldrig hur spännande det var, när den grodde
Bodenblomman
CITAT (Tor @ 24-01-2007, 16:51)
Jag tror man inte ska göra saker svårare än det är... Läser/lyssnar man för mycket om en sak innan man sätter igång (vilket jag tenderar att göra ibland) och följer allt som står skulle man ju inte ens palla med att klippa gräsmattan av rädsla för att göra fel. Så ett frö skulle ju inte alls gå, tänk om inte allt stämmer...

Gissar att det bästa man kan göra är att välja ut några sorter och testa, samt naturligtvis fråga. Och så lär man sig av erfarenhet och goda råd.

Plantor förökar sig ju faktiskt i naturen utan att nån flyttar dem in och ut. Läste en klockren kommentar om Bergvallmo här förra veckan - nån, jag tror Kerstin (?) poängterade att det knappast är nån som springer runt i Himalaya och klipper knopparna av alla ettåriga plantor. Ändå så tycks de överleva och gå i blom...

Misslyckas man så gör man, sen får man testa igen. En fröpåse är ju normalt inte världens dyraste, så den ekonomiska förlusten är ringa. Billiga erfarenheter smile.gif

Skriver detta mest för att jag själv ofta tvekar för att jag tittar för mycket i böckerna och sedan blir avskräckt...

Jag småler när du skriver att jag ska välja ut några sorter, jag tror att problemet börjar redan där, det finns så mycket man skulle vilja ha. Ordet begränsning tycks vara ett ord som inte existerar i den här branscen.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag tänker nog också mycket innan, lite för mycket, men det blir nog bra till slut ändå. Jag ska välja några och testa.

/ Susanne
Jonas70
Perenner har ju den fördelen att du behöver ju inte så alla sorter du vill ha samma år, för de du lyckas med har du ju förhoppningsvis kvar nästa år tongue.gif
Gåsis
Jag hade inte ens sått sommarblommor innan jag gav mig på perenner. Det blev en salig blandning av lyckat, halvlyckat och helt fel laugh.gif Men man lär sig och det är kul det med wub.gif Heuchera är mitt tips, användbara, lättgrodda och man får tusen... När man börjar med perennsådd kan det vara bra att fundera på vilket tålamod man har, vill man vänta eller ha resultat direkt? Där sållar man bort en del. Sen är det viktigaste, tycker jag - vad vill man verkligen ha i sin trädgård? Då provar man med det biggrin.gif Går det inte så provar man igen nästa år.

Lycka till och fundera inte för länge...så laugh.gif

/Åsa
Ally
Jag med, jag började med perenner! Och bara senare förstog varför man säger att det är lättare att så sommarblommor!

Och för mig också, blandat resultat, men det mesta gick bra...
Jag sådde frö för att det skulle bli för dyrt att köpa färdiga plantor till en ny trädgård (nybyggd hus).
Bodenblomman
Så inne, ställ ut och håll koll!

Vissta har jag fattat allt nu. laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det kan ju inte vara så svårt.

Nä skämt o sido tack för peppning och tips nu kör jag igång.

/ Susanne
kerstin z5-6
biggrin.gif Allt uppfattat ! Lycka till !

ps vad blev det nu då ?
Bodenblomman
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-01-2007, 11:51)

ps vad blev det nu då ?

Har inte riktigt bestämt mej men hör av mej så fort det blir lite klarare i huvet.......

/ Susanne
Bodenblomman
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-01-2007, 11:51)

ps vad blev det nu då ?

I dag beställde jag:

Prakriddarsporre, kungsljus "snow maiden", och Akleja winky double red från fröer.nu.

Min svägerska sa även att hon tagit endel frön från mina perenner förra året, vilket inte jag gjorde så jag ska nog tjuva tillbaka några frön från de sorterna för att pröva så dom också. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Jag återkommer när jag fått mina frön för vidare rådgivning.

/ Susanne
kerstin z5-6
det tar sig , snart gror det biggrin.gif
zynk
Spännande att börja - eller hur!
Mina första försök var bl a axveronika och anisisop. De grodde och blommade första året! Jag chansade hej vilt. Eftersom jag inte har lika mycket plats och ljus som du gjorde jag en varmbänk med hästskit med plantjord över. Där planterade jag ut småplantorna innan risken för sista frosten var över - de växte som bara den. Hade fiberduk över för nån lämplig glasskiva hade jag inte. (Men som sagt jag vet INTE om jag gjorde rätt - hade lika gärna kunnat gå åt skogen men den chansningen var det värt!).
Bor i zon 3
kerstin z5-6
jättebra sätt -fiberduk är lika, om inte bättre än glas , plantorna bränns lättare under glaset smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon