Det där du tror stämmer inte
Sår du sommarblommor sen länge, är du redan en skicklig odlare -de är så krävande mot perenner så det är inte klokt .. jag orkar bara med ett par sorters anueller / år ..och jag skojar inte !
Viss är det så att perenner kan ha mer varierade krav på hur de vill gro -men till det har du ju oss:) Bara fråga här när du väl har påsen inköpt ..
Välj de sorter du vill ha och sätt igång bara -det kommer att gå hur bra som helst
Några små råd
Du ska naturligtvis så det du hett önskar men
Så lökväxter kan man vänta med till säsong 2 -främst för att de tar tid , liljor , dagliljor likaså ...Man vill gärna se resultat direkt
Är du van att så sommarblommor from mars april -välj några sorter av varmgroende perenner
Lammöra , Riddarsporre , Höstöga , Kungsljus ,violer,Sommarviva ,veronica , salvia nemorosa-stäppsalvia, campanula -klockor av alla slag -alla superhärdiga och lätt sådda
Vill du så nu och ställa ut Akleja , Lewisia ,Alpmarton, ruta med mera
Har du ett lysrör och bor där jag tror du bor -blir allt så mycket bättre och bekvämare -plantorna är klara i maj -kan utplanteras i juni
och det är jätteroligt -hela hemska vintern .. i alla fall from januari -och fram till dess ska man välja frö beställa och planera -sommaren tar liksom inte riktigt slut nån gång ..

Sen finns det visst en del knepiga -Helleborus julros kan vara envis -fast den fick en förstagång såare i fjol, upp en hel binge av ..Lund docka kan krångla -Gentiana kan behöva specialknep -rosfrö kan också vara envisa ,Romneya .. får man tala väl till , fast det hjälper sällan ..
Andra tar tid från frö till blom -ibland 4-5 år som Pion , ibland 7 år -som den infernaliska jätteliljan på 1,5 meter som jag sådde i fjol , den är dessutom så osmaklig att den dör efter blommning
Men de där måste man ju inte välja direkt , om man inte har stor lust att så just dem
Omöjlig är ingen -man får försöka igen bara
Lycka till
K