Full version: Vissen Flamingo
pocahontas
Hej !!
Jag behöver tips om min Flamingo Röd ( Anthurium Baby Candy) står det att den hetter . JAg köpte två st i januari - 06 missköte den lite i början så jag har ej några blommer på dom alla har vissnat, och sen dess har de aldrig kommit tillbaka nu i i ett år har de bara stått fint där som gröna buskar . wacko.gif vet någon hur jag ska göra för att få den att blomma igen tacksam för tips smile.gif
pocahontas
ingen som vet ???
snälla .......
sad.gif sad.gif
Merlin
Jag sköter nog mina som man inte ska göra, ett slags tvärtom-behandling rolleyes.gif och dom blommar och jag har delat dom i flera plantor och dom bara växer och växer och blommar och.....Så har gör jag, du kan försöka på egen risk, jag kan ju bara ha haft tur tongue.gif :
Mina står i sydläga och jag skuggar dom bara med markisen när solen blir alltför stekande på högsommaren. Jag vattnar inte för ofta men ger dom när jag väl vattnar (1-2 gångar i vevkan) lite mer vatten än övriga plantor. De är planterade i vanlig krukväxtjord + ca15% perlit. Jag ger dom vanlig krukväxtnäring varannan vecka under våren och sommaren. Hoppas att dina plantor snart kommer att blomma ymnigt smile.gif !!!
pocahontas
Tack hoppas det biggrin.gif

Jag har satt lite vitt mossa långst upp för att bevara fukten tongue.gif
eftersom jag inte heller vattnar oftare än vad du gör. Jag ska testa att plantera dem i krukor , men vad är de 15 % du nämner perlit ???
laugh.gif
Sailor Pluto
Så här står det om perlit på Impectas hemsida:

Vulkaniskt material. Används till täckning vid sådd av små och ljusgroende fröer. Släpper igenom ljuset men skyddar mot solen, vilket bidrar till jämnare fuktighet samt isolerar mot kyla. Används även vid omskolning som jordförbättring i planteringsjorden till små fröplantor, vilket förbättrar rotutveckling och tillväxt. Dosering 10-25%.

Jag har använt det när jag har planterat om mina krukväxter, och det har funkat bra. Några av dem fick ingen perlit i jorden, för att det skulle gå att jämföra. Vet inte om det är inbillning men en del av dem med perlit i jorden verkar trivas bättre. kanske beror på vilken växt det är iofs wink.gif
Merlin
Javisst det är en jätteskillnad för mina växter ockå sen jag började använda perlit! Jag är frälst rolleyes.gif Det verkar också som om växterna inte längre blir så trötta och liksom lite hängiga frampå vårkanten smile.gif För frösådder är perlit kanon. Jag täcker alltid ljusgroende fröer med det och det gror många fler plantor än nånsin förr! Man kan ju också använda vermiculit som har en liknande effekt på jorden men jag tror inte att den lämpar sig lika mycket att täcka ljusgroende fröer med...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon