Full version: Koka broccoli
Klura
Köpte ett sånt där broccolistånd (eller vad det heter) och skulle koka de små buketterna.
Jag har inga specialkastruller för grönsaker utan tog en vanlig.
Inte visste jag hur länge jag skulle koka dom, tog 10 minuter tror jag. Blaskiga i konsistensen och inte var dom så där fint mörkgröna heller utan olivgröna.

Hur ska jag göra nästa gång?
evelina
Du har kokat dom för länge.

Jag kokar mina i micron,tar en skål fyller i vatten till hälften det ska inte täcka broccolin. Kör på högsta effekt i 8 min tar ut dom sköljer i kallt vatten.
Värmer sedan dom i micron, inte på högsta effekt, då blir dom gröna och fina och krispiga.

Om du inte har micro så koka upp vattnet först och lägg sedan i broccolin.
askar
Jag köper fryst broccoli. Kokar upp lättsaltat vatten
lägger i broccolin, låter den koka upp och koka i 2 - 3 min
tar kastrullen från plattan och häller i lite kallvatten
och låter det stå i ett par min innan jag häller bort allt vatten.
Gott, grönt och inte blaskigt. smile.gif
Klura
Tackar för tipsen.
Jo fryst har jag köpt och det har ju bara varit att koka upp en kortis.
Men så tänkte jag att jag skulle testa färsk.
Ska prova att micra nästa gång.

Är det samma koktid på färska blomkålsbuketter?
rosita
Jag lägger broccolin i buketter + den skalade stammen i bitar tillsammans med ett par skivade vitlöksklyftor och lite salt i en gryta och tar bara lite vatten i . På med locket, låter det koka upp, stänger av plattan och efter 1 minut häller jag av vattnet. Då är broccolin grön, fast och fin och smakar gott!
LadyG
CITAT (rosita @ 24-01-2007, 16:47)
Jag lägger broccolin i buketter + den skalade stammen i bitar tillsammans med ett par skivade vitlöksklyftor och lite salt i en gryta och tar bara lite vatten i . På med locket, låter det koka upp, stänger av plattan och efter 1 minut häller jag av vattnet. Då är broccolin grön, fast och fin och smakar gott!

Det där lät supergott!

Vitlök i grytan, det måste jag testa!
netaave
Du kan säkert hitta någon tabell för koktider på nätet, t.ex. på gronsaksframjandet,se
Gurkan
När man ska ha broccoli till maten har man ofta redan nån gryta kokande med ris, pasta eller potatis. Jag brukar slänga ner broccolin två-tre minuter innan pastan (eller vad man har) är klar. Lite längre om det är ris för då blir ju broccolin bara ångad ovanpå riset.

Då slipper jag diska en extra gryta och så spar jag lite ström också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon