pocahontas
23-01-2007, 22:58
Fick min första egna Orkide´ för tre år sen , och jag földe skötselråden fullt ut .Den blommar bara en gång om året varje gånf i jan- feb ,men nu har den ite äns fått ut en ny grenden. Har nog ingen kraft kvar . Jag skulle gärna vilja veta hur man om planterar en Orkide´och vad som behövs . Hade velat plantera om den i en större kruka
kristerh
24-01-2007, 10:05
vad är det för sort? hur ser den ut?
svårt att svara utan att veta det, det finns så många olika sorter som vill ha olika skötsel
pocahontas
24-01-2007, 13:33
Det är en vit utan prickar , för så såg den ut på en bild jag hittade på nätet Brudorkidé Phalaenopsis och den får bara en gren knoppar annars när den blommar .Men det har blivit mindre hela tiden , jag vill gärna ha kvar den .Haft den i tre år nu så jag har blivit fäst vid den brukar se fram emot att den ska blomma
kristerh
24-01-2007, 13:55
om det är en phalaenopsis kanske du ska byta den till en ljusare plats om den bara blommar 1 gång om året, ger du den gödning? om inte gör det,
hur ser jorden ut (komposten) om den börjar se ut som vanlig blomjord bör du byta ut den, köp färdig orkidéjord eller blanda själv: barkbitar av olika storlekar och ev kokosfibrer, passa på att samtidigt slå in rotklumpen i vitmossa som dels ger en läkande effekt samt ser till att hålla fukten bra och ger en stimulerande effekt på rotbildning.
ger du den en sådan behandling bör den blomma flera gånger om året.
pocahontas
24-01-2007, 14:14
tack vad snällt

det är en sådan jag har , rötterna har blivit så kraftiga att där knapp är någon jord kvar . När jag ska plantera om den ska jag behålla då innerkrukan eller ska planetera utan i en störe ??
kristerh
24-01-2007, 14:23
om inte rötterna får plats i innerkrukan kan du ta en storlek större, men inte för stor, de vill ha det lite trång om fötterna.
pocahontas
24-01-2007, 17:31
Tack igen för tipsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.