Full version: arecapalm
mara
jag fick en arecapalm från plantagen för tre-fyra veckor sen, ställde den i ett fönster utan direkt sol och vattnade ordentligt en gång i veckan utan att låta den torka ut. nu har den emellertid börjat vissna, de nedersta små bladen dör ett efter ett och även vissa i mitten av växten har vissnat. jag har klippt bort dem och börjat duscha växten, men den verkar inte rycka upp sig. vad gör jag för fel? sad.gif
Alexander-VG-zon3
kanske har vattnat för mycket ??

eller för varmt eller för torrt ??

kollat efter ohyra ??

dom har palmerna har lätt för att vissna ner efter en tid , även tar dom upp dåliga ämnen ur luften som dom sen transportera bort till äldre blad som gör att dom vissnar men då ska man ha dålig luft för det ska hända att dom vissnar .

är hela palm plantor ner vissnade så är dom döda ( den plantan du har är där många små plantor i)
mara
tack för ett så snabbt svar! palmen står ganska nära ett element, men mitt sunda förnuft säger mig att det inte verkar vara för varmt... kan det bara brist på näring? jag själv har svårt att tro det eftersom den stod i handelsträdgården för bara några veckor sen, den kan ju inte ha fått näringsbrist så snabbt? med samma argument dementerar jag teorin om ohyra; hur snabbt kan de etablera sig i en tidigare växtfri lägenhet?

huh.gif
Alexander-VG-zon3
elementet är för varmt för den och för torrt , flytta den .

den kan redan ha haft ohyra på plantagen .

varför fick du den ??

och kolla hur rötterna ser ut på den nu !!

den ska inte ha näring nu
mara
jag ska flytta den på en gång! jag ställer den ca. 2 m in i rummet istället, har inte direkt någon annanstans att ställa den. jag fick den i inflyttningspresent, är nyinflyttad! (första egna lyan)

rötterna syns förresten inte, det är väl bra?
Alexander-VG-zon3
tror det blir för mörkt 2m in i rummet , den vill stå vid ett fönster .

kan du inte stänga av elementet ??

sen ta ut palmen ur krukan och kolla hur rötterna ser ut , vita ? bruna ? torra ? sladdriga ? m.m.
mara
nej, uj, stänga av elementet? i denna kyla? blink.gif blink.gif

det är inte ens särskilt varmt. blir det inte för kallt för växterna då, om de står vid ett fönster utan någon värmekälla i närheten?
Alexander-VG-zon3
CITAT (mara @ 24-01-2007, 00:21)
nej, uj, stänga av elementet? i denna kyla? blink.gif blink.gif

det är inte ens särskilt varmt. blir det inte för kallt för växterna då, om de står vid ett fönster utan någon värmekälla i närheten?

bara det inte blir under +5c så klara växten det , det är hur du själv vill ha det .
mara
okej, jag testar att stänga av elementet, men jag hoppas att min fikus, de japanska pepparträden och en sån där "sprättiväg" klarar sig!

tongue.gif

hur lång tid tror du att det kan ta innan palmen repar sig? (förutsatt att problemet är elementet)
Alexander-VG-zon3
CITAT (mara @ 24-01-2007, 00:39)
okej, jag testar att stänga av elementet, men jag hoppas att min fikus, de japanska pepparträden och en sån där "sprättiväg" klarar sig!

tongue.gif

hur lång tid tror du att det kan ta innan palmen repar sig? (förutsatt att problemet är elementet)

fikusen klara lätt frost , resten av växterna klara med +5c .

när ljuset kommer tillbaka så ser du om där kommer nya blad
David Malmö
Det här var en gammal tråd men jag kan ju skriva in min erfarenhet ifall nån ny läser här:

Man kan väl prova att stoppa ner några Provado-pinnar i jorden, det tar hand om de flesta odjur (utom spinn, så kolla efter spindeltråd först, då är det Provado Plus som är mest effektivt).

Jag hittade en hel site bara om denna palm: http://www.arecapalm.net/

Har inte sett att den går att köpa på sistone.

Bassam
HEJ , JAG tycker att palm kaktus ficus vissna och blir dåligt när de får mycket vatten. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon