|
Någon med erfarenhet av nektarinträd? Jag har ett stående ute i zon 4 och är lite fundersam över hur mycket kyla det tål. Vet inte vilken sort det är men det är i varje fall ympat på en annan stam och får mörkröda frukter. Fn täckt med säckväv.
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 10:19
jag skulle gissa på -20c -25c -28c . kanske högre det skulle stå högre och inte lägre
Ja, just det eller kanske högre. Kanske 18,5.
Någon som har bättre koll?
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 16:55
CITAT (jegi @ 24-01-2007, 16:46) Ja, just det eller kanske högre. Kanske 18,5.
Någon som har bättre koll? det är ju så här att nektarin är en persika sort , och en del persika sorter är inte så härdiga längre upp därför är det svårt att att säga exakt vilken härdighet och det är inte bara temperaturen som gör det är andra saker som med spelar roll, i hur härdig den är . så vill du ha temperatur anvisning så ca -28c har du otur dör den vid -25c men jag skulle tro den kan klara sig bra upp i mot -28c -29c . under -25c klara den utan problem . plus en med rot äkta stam klarar sig bättre och +18,5c klara den utan större problem  mer som jag kom på när jag tänker , i Skåne få vi inte temperaturer som -25c -30c . utan det håller sig på ca -15c -20c 1 eller 3 nätter på en vinter , och persikoträden klarar det alla sorter och nektarinträd . hade jag fått ner mot -28c hade jag vetat , dom persiko sorter som man odlar norr ut är som ex frost och anda men du visste ju inte vilken nektarin sort du hade
Ärligt talat, så är jag inte intresserad av dina spekulationer, för något annat är det inte.
Ideligen ska du svara på sådant som du uppenbarligen inte vet. Det är bara irriterande och jag betackar mig för det.
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 18:40
CITAT (jegi @ 24-01-2007, 18:08) Ärligt talat, så är jag inte intresserad av dina spekulationer, för något annat är det inte.
Ideligen ska du svara på sådant som du uppenbarligen inte vet. Det är bara irriterande och jag betackar mig för det.  du ja jag vet inte vad jag ska svara , du va mig en kul person för det första du vet inte vad det är för sort du har, så jag kan inte säga vad den har för härdighet . för det andra så är det inte spekulationer , jag kan ju inte se om mitt persiko träd klara -28c för jag får inte sån temperatur . plus kanske du borde läsa detta med http://davesgarden.com/pf/go/50556/index.htmlhttp://davesgarden.com/pf/go/58424/index.htmljo vist ja dom spekulerar jätte mycket på den sidan akta dig . och jag uppenbarligen vet att mina persika klara en skånsk vinter , så JAG VET . mer än vad du gör för du frågar ju om härdigheten . skit i vilket vill du inte ha min hjälp ta den inte då , för jag försöker bara hjälpa dig och vad får jag löjliga svar . är det så du beter dig mot dom personerna som ger dig hjälp ??
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 19:00
eller du kanske inte tror att jag har ett persiko träd du tror kanske bara jag fantiserar ihop allt
Sailor Pluto
24-01-2007, 19:00
CITAT (jegi @ 24-01-2007, 18:08) Ärligt talat, så är jag inte intresserad av dina spekulationer, för något annat är det inte.
Ideligen ska du svara på sådant som du uppenbarligen inte vet. Det är bara irriterande och jag betackar mig för det.  Taskigt! Du kanske förstörde någons dag, och man kommer mycket längre med trevliga ord än med sura! Nästa gång du skriver ett inlägg kan du kanske lägga till något i stil med "den och den får inte svara". Förlåt, men jag kunde inte låta bli. Det är väl meningen att man ska vara snäll och hjälpsam på forumet?
Big Gardener
24-01-2007, 22:10
Visserligen är nektarin (Prunus persica var. nucipersica) och persika (Prunus persica) i grunden samma art men rent odlingsmässigt är nektarin betydligt känsligare. Precis som persika kan nektarinen direkt missgynnas av svängigt vinterväder och luras till savstigning. Det är framför allt inte bara lägsta temperaturen som spelar så stor roll i detta sammanhang. Däremot skulle en mycket långvarig låg temperatur på -10 -15 grader och barfrost kraftigt försvaga växten. Då pratar vi om flera dagar. Men detta är som alltid annars avhängigt av hur bra växtsäsong den haft och vilken typ av jord den står i. Nektarinen är betydligt mer missgynnad av tyngre och blötare jord än vad persikan är.
Kan säga att jag inte grundar ovanstående på direkt egen odlingserfarenhet utan idogna studier av dessa växter i olika odlingsituationer. Det är också en sorts spekulationer. Ta dem för vad de är. Det är absolut inget fel i att spekulera, det är mycket lärorikt. Men det är betydligt mer lärorikt för läsaren om det skrivna språket inte låter som svammel. Du får ursäkta flaxss, men jag tycker ditt skrivna språk bildligt talat är svammel. Jag tvivlar inte på att du har mycket kunskap men ibland verkar det som om du inte tänker innan, utan under tiden du skriver. Det tror jag är källan till både min och jegis irritation.
Sven Karlsson
24-01-2007, 22:31
Jag har både Frost och Riga Visseligen i växthus, ej vinterbonad, i zon 5. Ute mot en södervägg dog en Frost men jag hade tagit mycket ympris av det. Men dör de verkligen av kylan, som går ner i jorden om rötterna eller torkar de ihjäl av den enormt torra luften som är på tidiga våren? Hade ett Victoria plommon på körsbärsplommon stam. Det såg ut att bryta knopparna så jag väntade att löven skulle komma nästa vecka men då var det knalltorrt, ändå hade det säckvävstyg som skydd mot solen? Samma år satte jag , bara 3 meter längre österut på en södervägg, ett Jubleunträd med samma grundstam och det lever. Det gjorde som victoria trädet men fortsatte att växa. Nu har jag två plommonträd Komet på St. Julien stam på vadera sidan om Jubleum och de klarar sig. Kan man se vad träna dör av? Finns det någon forskning på detta? De Persikorträd som man köper siter på stam av persika men ympade med respetive sort? Är den härdigare än St. Julien stammen eller är det för att de är lättare att få dem att ta ympen i persikans stam? Jag har en Frost på St. Julienstam nu första vintern. (Lät en knopp brista innan jag ympade den och så tog den sig mot alla ympregler???) Är det någon som vet varför stenfrukter har så svårt att ta sig vid ympning??? Skall provympa Frost, 4 st ympkvistar får se hur många det blir, grundstammarna växer med blad, som jag skall lura igång för att se om det är det som behövs??
kerstin z5-6
24-01-2007, 22:31
CITAT (Big Gardener @ 24-01-2007, 22:10) Det är absolut inget fel i att spekulera, det är mycket lärorikt. Men det är betydligt mer lärorikt för läsaren om det skrivna språket låter som svammel. Du får ursäkta flaxss, men jag tycker ditt skrivna språk bildligt talat är svammel. Jag tvivlar inte på att du har mycket kunskap men ibland verkar det som om du inte tänker innan, utan under tiden du skriver. Det tror jag är källan till både min och jegis irritation. Det är betydligt mera lärorikt om det skrivna låter som svammel ? Vi verkar vara många som tänker medan vi skriver , jag med Tror jag citerar Margit Har man inget snällt att säga -är det bättre att vara tyst
Big Gardener
24-01-2007, 22:41
Detsamma gäller framförandet av meningsfullheter...
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 22:56
jaja sjuk tråd ,
persikor har inga problem i skåne vad jag vet verken vinter eller jord typ , som jag skrev är inte temperaturen allt heller mycket annat spelar in och det tänker inte jag skriva upp här , går man in och läser på jegi *profil* så står det att h*n sysslar med zonknäckeri då förutsåg jag att h*n kunde allt det innan .
och personen i fråga vet inte vilken sort han har inte så lätt och leta upp härdigheten då för det var det han frågade efter hur mycket den *ev* kan tåla .
vet persiko träd som växer i broby sen långt tillbaka in på 60-50talet utan större problem dom har någ sett mycket i sina dar som sträng bar frost m.m. .
hur f'n vet du vad jag har för kunskap , jag studerar växter i skolan håller just nu på att skriva en arbete där man går igenom allt som har med växter att göra och det har jag skrivit i nu 1termin på å ska hålla på med det framöver ,
har varit på praktik på växtmästaren (3terminer plus sommarjobb ) där jag fick väldigt bra betyg , plus har jag sommat jobbat där och fick bra betalt för en ungdom som jag . så kom inte säg här att jag inte har kunskap . är du irriterad över den diskussionen vi hade angående det barrträdet där det senare kom fram till att den klara sig i zon 4 och du sa den klara sig endast i gynsamma zon 1 , och vi ska inte ta upp det igen har inte kraft för det .
kanske ska ta UPP FLER EXEMPEL PÅ MIN KUNSKAP ?? eller vad tycker du ?? har du möjligen läst tråden jag skrev om klimatet ??
så tackar för mig
Alexander-VG-zon3
24-01-2007, 23:21
tar veck det här , gjorde jag fel nu så kan jag sätta tillbaka texten .
Flaxss
Du ska inte snetända och bli arg. Du är en ung entusiastisk kille och det gör absolut ingenting om ditt språk är lite hit och dit. Det är tyvärr inte så många ungdomar som är intresserade av växter idag och jag tycker att det är viktigt att unga människor intresserar sig för detta.
Det där med språket kan du ju rätta till efter hand.
Man lär så länge man lever ! Själv är jag snart 60 år och lär mig hela tiden nya saker. Därför känner jag mig ung och inte en dag äldre än 30 !
"Il faut cultiver son jardin"
Jan
Big Gardener
25-01-2007, 09:47
Tack för sarkasmen. Allvarligt talat berörde den mig på ett bra sätt. Uppenbarligen har du svårt att ta kritik så du ska få en sarkasm tillbaka:
"Man dör bara martyrdöden en gång"
*Stintan*
25-01-2007, 10:27
Alexander-VG-zon3
25-01-2007, 10:38
inget
Alexander-VG-zon3
25-01-2007, 10:58
CITAT (Big Gardener @ 25-01-2007, 09:47) Tack för sarkasmen. Allvarligt talat berörde den mig på ett bra sätt. Uppenbarligen har du svårt att ta kritik så du ska få en sarkasm tillbaka:
"Man dör bara martyrdöden en gång" är du egen kär också eller ?? kallar du det kritik ?? att säga till folk att dom inte tänker innan ?? och att dom inte har nån kunskap ?? och att allt dom skriver är svammel ?? och vad va det i mina texter som va svammel och som tyder på okunskap ?? kan ju gärna skicka ett pm och berätta
Alexander-VG-zon3
25-01-2007, 11:07
jag ser mig själv väldigt långt ifrån expert på allt , men jag försöker hjälpa personer så gott jag kan annars så letar jag upp det på nätet och ger informationen vidare . ( till skillnad från andra som är expert på allt ) . men kunskap har jag är väl ingen direkt trädgårdsmästare men en bra amatör .
CITAT (Big Gardener @ 24-01-2007, 22:10) Visserligen är nektarin (Prunus persica var. nucipersica) och persika (Prunus persica) i grunden samma art men rent odlingsmässigt är nektarin betydligt känsligare. Precis som persika kan nektarinen direkt missgynnas av svängigt vinterväder och luras till savstigning. Det är framför allt inte bara lägsta temperaturen som spelar så stor roll i detta sammanhang. Däremot skulle en mycket långvarig låg temperatur på -10 -15 grader och barfrost kraftigt försvaga växten. Då pratar vi om flera dagar. Men detta är som alltid annars avhängigt av hur bra växtsäsong den haft och vilken typ av jord den står i. Nektarinen är betydligt mer missgynnad av tyngre och blötare jord än vad persikan är. Jo, nu vet ju inte jag riktigt vilken sort det är. Jag har bara sett såna som rekommenderas för zon 1-2 och denna kom omärkt till min trädgårdshandel. Jag har kanske ordnat zon 3 här med ett vindskyddat soligt läge i en upphöjd bädd med bra dränage. Helt enkelt det bästa förutsättningar jag kan åstadkomma här. Möjligen har några grenar dött och nu har ju tempen legat kring -15 här i en vecka och det räknar jag med att den ska tåla. Dessutom finns det ju gott om skyddande snö. Skyddet på våren och vårvintern blir nog avgörande för dess överlevnad, men det som var mest intressant nu är ungefär hur pass låga temperaturlägen som skulle kunna knäcka den redan under vintern, givet mina förutsättningar.
Men snälla... Jegi och Big Gardner måste väl också få säga vad de tycker? De har på ett rakt sätt berättat vad de stör sig på och den sortens kritik kan kanske vara svår att ta till sig, men själv fördrar jag det kommunikationssättet framför omskrivningar. Flaxxs kanske kan sluta med alla personliga påhopp så skulle det bli bra mycket trevligare här också. Mvh Fenja
Alexander-VG-zon3
25-01-2007, 13:32
CITAT (Fenja @ 25-01-2007, 13:28) Men snälla... Jegi och Big Gardner måste väl också få säga vad de tycker? De har på ett rakt sätt berättat vad de stör sig på och den sortens kritik kan kanske vara svår att ta till sig, men själv fördrar jag det kommunikationssättet framför omskrivningar. Flaxxs kanske kan sluta med alla personliga påhopp så skulle det bli bra mycket trevligare här också. Mvh Fenja det var bara för jag blev arg , jag är direkt inte den personen som ger ut personliga på hopp och jag har sagt till Big Gardener förlåt . ni kanske själva hur det är i stundenshetta
Alexander-VG-zon3
25-01-2007, 13:34
kan säga det även här
förlåt till Big Gardener , men jag blev ändå arg och lässen över dom sakerna som h'n skrev
Det är bra Flaxss!  Strongt! Mvh Fenja
Sailor Pluto
25-01-2007, 13:52
Cool kille  !
Big Gardener
25-01-2007, 15:33
Flaxss och jag har diskuterat enskilt och jag tror allt är löst nu. Ber uttryckligen om förlåtelse för att jag uttryckte mig klumpigt.
Det tycker jag är strongt av er båda två! Mvh Fenja
Ideligen ska du svara på sådant som du uppenbarligen inte vet. Det är bara irriterande och jag betackar mig för det. CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2007, 22:31) CITAT (Big Gardener @ 24-01-2007, 22:10)
Det är absolut inget fel i att spekulera, det är mycket lärorikt. Men det är betydligt mer lärorikt för läsaren om det skrivna språket låter som svammel. Du får ursäkta flaxss, men jag tycker ditt skrivna språk bildligt talat är svammel. Jag tvivlar inte på att du har mycket kunskap men ibland verkar det som om du inte tänker innan, utan under tiden du skriver. Det tror jag är källan till både min och jegis irritation.
Det är betydligt mera lärorikt om det skrivna låter som svammel ? Vi verkar vara många som tänker medan vi skriver , jag med Tror jag citerar Margit Har man inget snällt att säga -är det bättre att vara tyst Ja herre je... hur ni låter, vuxna karlar...  Hoppas du inte tar åt dig sånt där flaxss. Margits ord är väl värda att begrundas.
Ophelia
25-01-2007, 18:13
CITAT (jegi @ 25-01-2007, 11:43) CITAT (Big Gardener @ 24-01-2007, 22:10) Visserligen är nektarin (Prunus persica var. nucipersica) och persika (Prunus persica) i grunden samma art men rent odlingsmässigt är nektarin betydligt känsligare. Precis som persika kan nektarinen direkt missgynnas av svängigt vinterväder och luras till savstigning. Det är framför allt inte bara lägsta temperaturen som spelar så stor roll i detta sammanhang. Däremot skulle en mycket långvarig låg temperatur på -10 -15 grader och barfrost kraftigt försvaga växten. Då pratar vi om flera dagar. Men detta är som alltid annars avhängigt av hur bra växtsäsong den haft och vilken typ av jord den står i. Nektarinen är betydligt mer missgynnad av tyngre och blötare jord än vad persikan är. Jo, nu vet ju inte jag riktigt vilken sort det är. Jag har bara sett såna som rekommenderas för zon 1-2 och denna kom omärkt till min trädgårdshandel. Jag har kanske ordnat zon 3 här med ett vindskyddat soligt läge i en upphöjd bädd med bra dränage. Helt enkelt det bästa förutsättningar jag kan åstadkomma här. Möjligen har några grenar dött och nu har ju tempen legat kring -15 här i en vecka och det räknar jag med att den ska tåla. Dessutom finns det ju gott om skyddande snö. Skyddet på våren och vårvintern blir nog avgörande för dess överlevnad, men det som var mest intressant nu är ungefär hur pass låga temperaturlägen som skulle kunna knäcka den redan under vintern, givet mina förutsättningar. Ganska häftigt med en nektarin i odling i zon 4 (eller i faktisk zon 3). Du måste uppdatera oss med vad som sker. Den kanske är en testprodukt där man ympat in på grundstam av Prunus cerasifera. Hur detta skulle inverka på en nektarin är "ympexperterna" bättre lämpade att svara på. Jag behöver säkert inte nämna att jag är MYCKET nyfiken på grundstammen  Eller så kanske det är en "ny" sort. Det kommer ju en hel del nytt inom prunus persicefronten gällande persikor och aprikoser i olika varianter men nektariner är ju en tämligen okänd marknad (normalt sett gällande friland). Kan bara tipsa om "huvskydd" (typ av juteväv) som håller om kronan. Vet att sådana kan användas vid känsliga stamträd m.m. Själva huvan snörps om kring stammen och däri fylls med torrt material. Hoppas nektarinen överlever
Hannele
25-01-2007, 19:50
CITAT (jegi @ 24-01-2007, 07:04) Någon med erfarenhet av nektarinträd? CITAT (jegi @ 24-01-2007, 18:08) Ärligt talat, så är jag inte intresserad av dina spekulationer, för något annat är det inte. Hela idéen med Odla är ju att vi ska lära oss av varandras erfarenhet, det finns många zonknäckare här. Vill man bara ha ren fakta, kan man köpa en trädgårdsbok.
Christer i Falköping
04-02-2007, 15:47
Jag har en kärnsådd nektarin som klarade förra vintern utan problem. Då hade vi -29c° på nätterna mer än en vecka i min by. Den står i nästan ren sand och i skydd från nordanvindar av huset. Denna vintern är jag mer orolig, eftersom det varierar så kraftigt i temperaturen. Som kallast har vi haft -16c° och som varmast +12c°. Hittills ser den pigg och glad ut. Men kommer det rejält med kyla nu så vete katten. Christer.
Ophelia
04-02-2007, 17:00
CITAT (Christer i Falköping @ 04-02-2007, 15:47) Jag har en kärnsådd nektarin som klarade förra vintern utan problem. Då hade vi -29c° på nätterna mer än en vecka i min by. Den står i nästan ren sand och i skydd från nordanvindar av huset. Denna vintern är jag mer orolig, eftersom det varierar så kraftigt i temperaturen. Som kallast har vi haft -16c° och som varmast +12c°. Hittills ser den pigg och glad ut. Men kommer det rejält med kyla nu så vete katten. Christer. Du får hålla oss a jour om vad som sker. Jag är så nyfiken på odlingar av känsligare frukter och bär
Intressant. Ungefär samma zon som jag har. Sandodling har jag inte provat ännu. Jag har sett att man blandar med gräsklipp. Hur blir det näringsmässigt för övrigt. Får man räkna med extra gödsling?
Christer, du som är i branschen kanske har någon aning om vad det är för sort jag har? Den är alltså ympad på någon grundstam och har mörkröda frukter. Har tyvärr ingen bild.
Christer i Falköping
05-02-2007, 20:41
Är tyvärr inte kvar i branchen längre. Var tvungen att stänga för ett par veckor sedan. Har visst missat att skriva det på detta forum. Men faktum är att trots en mycket bra leverantör i Tyskland, så finns det nästan inga nektarinsorter att få tag i. Persikor och aprikoser finns det en hel del, men icke nektariner. Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|