|
Läste häromdagen i morrontidningen, att orsaken var de nya tvättmedlen och att maskiner ofta sköljer dåligt.
Där gavs rådet att man då och då bör köra en vittvätt med tvättmedel som innehåller TAED. Tydligen var de moderna kulörtvättmedlen boven i dramat... det bildades en hinna i tvättrumman, där växte något som gav lukten.
Lena i Torslanda
24-01-2007, 08:43
Jag har också läst om detta tidigare men då var det sköljmedlen som pekades ut som boven. Det är nog bra att köra igenom tvättmaskinen med 95 gradigt då och då. Själv tvättar jag nästan aldrig i så hög temperatur.
CITAT (Lena i Torslanda @ 24-01-2007, 08:43) Jag har också läst om detta tidigare men då var det sköljmedlen som pekades ut som boven. Det är nog bra att köra igenom tvättmaskinen med 95 gradigt då och då. Själv tvättar jag nästan aldrig i så hög temperatur. Det var viktigt att man då hade tvättmedel som innehåller TAED eftersom det tydligen krävdes för att få bort mikroorganismerna. Faktiskt så har jag aldrig tidigare känt någon dålig lukt i maskinen.. inte förrän nu när jag sedan nästan ett år tillbaka enbart använt Via color. Tidigare hade jag vittvättmedel med TAED till all ljus tvätt. Det luktar inte starkt, men man känner en unken lukt direkt man kommer in i badrummet. Idag ska jag köpa vittvättmedel.
Lena i Torslanda
24-01-2007, 08:55
Ska kolla detta med TAED. Jag använde alltid sådant tvätt medel förr men det verkar som det inte finns i de miljömärkta - kan det vara så?
Jag har inte kännt dågon direkt lukt själv men ett tag så tyckte jag inte att tvätten luktade gott när den var tvättad. Så då körde jag en 95-omgång med klorin och då blev det bättre direkt.
Aha, jag har precis samma problem. Har skippat vittvättmedlet och det luktar unken-skunk i tvättmaskinen. Ska köra med klorin en gång och testa om det hjälper för jag vill inte ha ett helt paket vittvättmedel. Jag har en massa underkläder och träningskläder där det vita blir grått om jag använder blekmedel när jag tvättar.
Jag tror inte det finns bland miljövänliga, har för mig att det stod just att det är nya miljövänliga som ger tillväxt av mikroorganismer i trumman.
Nej kläderna luktar inte gott, och jag använder inte sköljmedel. Artikeln kom passande för vi har under en veckas tid försökt komma på vad som ger den unkna lukten.
Hittade artikel om ... Stinker dina rena kläder?och minns att det också i NSD stod att man kunde ha i citronsyra i tvättmedelsfacket. Det var precis samma text i NSD.. ser jag när jag läst denna.
Lena i Torslanda
24-01-2007, 09:48
Det var en bra artikel som tydliggjorde var problemet ligger. Visst är det så att vi tvättar i allt lägre temperaturer. Kläder är ju "undermärkta" och man vågar ju inte chansa heller.
Jag ska testa med citronsyra - verkar mer miljöbänligt än klorin.
Tack för tipsen!  Jag har inte känt någon unken lukt från tvättmaskinen än men om jag gör det vet jag vad jag ska göra. Vi tvättar oftast i 40 grader och har inte blekmedel i tvättmedlet. Maskinen är bara ett år gammal så det har väl inte hunnit uppstå nån lukt ännu.
ninnisky
24-01-2007, 11:42
Vi har två tvättmaskiner stående bredvid varandra, båda Bosch och ganska nya. Den ena som är något äldre än den andra luktar skunk - den andra luktar ingenting. I den luktande körs högst 60 grader och i den andra körs allt - alltså upp till 90 grader. Använder aldrig sköljmedel och använder Via tvättmedel. Detta är skumt
Biggan_
24-01-2007, 12:11
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-01-2007, 09:51) Tack för tipsen!  Jag har inte känt någon unken lukt från tvättmaskinen än men om jag gör det vet jag vad jag ska göra. Vi tvättar oftast i 40 grader och har inte blekmedel i tvättmedlet. Maskinen är bara ett år gammal så det har väl inte hunnit uppstå nån lukt ännu.  ...och det är väl ingen risk att det hinner växa till sig i din maskin, den går väl stup i kvarten med tanke på lillemans kräkorgier
CITAT (Birgitta P @ 24-01-2007, 12:11) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-01-2007, 09:51) Tack för tipsen! :) Jag har inte känt någon unken lukt från tvättmaskinen än men om jag gör det vet jag vad jag ska göra. Vi tvättar oftast i 40 grader och har inte blekmedel i tvättmedlet. Maskinen är bara ett år gammal så det har väl inte hunnit uppstå nån lukt ännu. :) ...och det är väl ingen risk att det hinner växa till sig i din maskin, den går väl stup i kvarten med tanke på lillemans kräkorgier  precis vad jag tänkte på...det borde inte hinna växa nåt där.  Det går kläder i ett huj här...bara på med ett plagg så är det nerspytt o på med nästa o.s.v!
Snöflinga
24-01-2007, 12:18
Förut, innan jag visste, luktade det skunk i tvättmaskinen  men nu kör jag 90 graders programmet regelbundet och det doftar friskt och gott
Egentligen är det ju fördj**ligt, miljövänliga tvättmaskiner är ju inte ett dugg miljövänliga och energisparande om man ska behöva köra dem tomma på 95 grader med klorin/citronsyra/TAED o.s.v. för att de inte ska lukta illa.
CITAT (Betty @ 24-01-2007, 12:19) Egentligen är det ju fördj**ligt, miljövänliga tvättmaskiner är ju inte ett dugg miljövänliga och energisparande om man ska behöva köra dem tomma på 95 grader med klorin/citronsyra/TAED o.s.v. för att de inte ska lukta illa.  dom tar igen på gungorna, vad dom förlorar på karusellerna
anna_rispan
24-01-2007, 12:21
CITAT (Betty @ 24-01-2007, 12:19) Egentligen är det ju fördj**ligt, miljövänliga tvättmaskiner är ju inte ett dugg miljövänliga och energisparande om man ska behöva köra dem tomma på 95 grader med klorin/citronsyra/TAED o.s.v. för att de inte ska lukta illa.  men varför köra dem tomma. det borde ju funka om man kör vita sängkläder eller arbetsläder i 90 grader också ju. vi bor i lägenhet o msabon brukra köra de vita sängkläderna i 90 grader. de har inte krymt eller bliviut förstörda. edit. gemensam tvättstuga.
CITAT (pejori @ 24-01-2007, 12:21) dom tar igen på gungorna, vad dom förlorar på karusellerna  Ja och som vanligt är det vi som får betala; stinkande maskiner och unket luktande kläder - trots att de är nytvättade. Och i slutänden högre elräkning och vattenavgift + en drös frätande ämnen ut genom avloppena...
Var det inte just VIA so kom med den fantastiska tillsatsen TAED för många år sen? Sades vara sååå bra, även på gamla ingrodda fläckar av alla slag. Det var så effektivt att det till och med gick hål på en av mina findukar Efter det har jag inte köpt VIA med TAED. Ang sköljning och dålig lukt. På min maskin, en Selectro från 1999, finns en knapp för extra sköljningar. I manualen står det att vi i Sverige har förhållandevis mjukt vatten jämfört med övriga Europa och det kan försämra sköljeffekten. Dom rekommenderar därför att man har den där knappen intryckt när man tvättar vitt och kulört. Påstås inte öka energiförbrukningen Är detta sant? Jag har knappen intryckt och jag har ignen dålig lukt i maskinen. Tvätten blir ren. Men jag har alltid undrat över det där med det mjuka vattnet...
Självklart att det ökar energiförbrukningen med extrasköljningar. Det går ju åt både mer vatten och el.
kristerh
24-01-2007, 13:34
CITAT (Betty @ 24-01-2007, 12:35) Självklart att det ökar energiförbrukningen med extrasköljningar. Det går ju åt både mer vatten och el. men det är nog vääldigt lite, vatten kostar ju nästan ingenting och elen som går åt är marginell. fast det är ju klart att om man är stortvättare så kanske det märks
Nu blev jag påmind om att jag måste sätta igång en maskin tvätt...tur man har Odla!
Annika i Korsholm, Finland
24-01-2007, 14:03
Jag vet inte om detta har med dålig/unken lukt att göra men nog med rengöring av tvättmaskinen.
Enligt vad jag hört förr så är det zeolit som fastnar i maskinen och kan ställa till med problem. Zeolit rekommenderas för att fosfat göder naturen. Reningsverken kan idag ta bort fosfat, och därför ska man helst använda fosfat om man är kopplad till reningsverk. Andra rekommenderas fortfarande använda zeolit tvättmedel.
Men för att tvättmaskinen inte ska ta skada av zeolit tvättmedlen, rekommenderas att alltid nu och då köra en tvättmaskin med fosfat tvättmedel i 90 grader och då kan man ju passa på att tvätta lakan och handdukar samtidigt, som ofta tål 90 grader även om de är märkta 60 grader.
TAED har jag aldrig hört talas om tidigare och det verkar ju inte finnas i så många tvättmedel heller.
CITAT (Bee @ 24-01-2007, 12:26) Var det inte just VIA so kom med den fantastiska tillsatsen TAED för många år sen? Sades vara sååå bra, även på gamla ingrodda fläckar av alla slag. Det var så effektivt att det till och med gick hål på en av mina findukar Efter det har jag inte köpt VIA med TAED. Du minns nog fel ang. Via TAED. Skulle den förstört kläder så hade vi inga haft kvar eftersom vi fram till för ca ett år sedan anv just det till all vit/ljus tvätt. Det som skadade kläder hette Via Accelerator (el liknande). Tillverkaren gav ersättning för förstörda textilier om man skickade in dom och det kunde bevisas att det var tvättmedlets fel.
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-01-2007, 18:50
CITAT (Annika i Korsholm @ Finland,24-01-2007, 14:03) Jag vet inte om detta har med dålig/unken lukt att göra men nog med rengöring av tvättmaskinen.
Enligt vad jag hört förr så är det zeolit som fastnar i maskinen och kan ställa till med problem. Zeolit rekommenderas för att fosfat göder naturen. Reningsverken kan idag ta bort fosfat, och därför ska man helst använda fosfat om man är kopplad till reningsverk. Andra rekommenderas fortfarande använda zeolit tvättmedel.
Men för att tvättmaskinen inte ska ta skada av zeolit tvättmedlen, rekommenderas att alltid nu och då köra en tvättmaskin med fosfat tvättmedel i 90 grader och då kan man ju passa på att tvätta lakan och handdukar samtidigt, som ofta tål 90 grader även om de är märkta 60 grader.
TAED har jag aldrig hört talas om tidigare och det verkar ju inte finnas i så många tvättmedel heller. Jag har aldrig köpt tvättmedel med zeolit i för att man ha rhört så många gånger att den förstör tvättmaskinen.
Via TAED är Svanenmärkt ... miljövänligt. Svanmärkta tvättmedelKonsumentverket
CITAT (askar @ 24-01-2007, 14:49) Du minns nog fel ang. Via TAED. Skulle den förstört kläder så hade vi inga haft kvar eftersom vi fram till för ca ett år sedan anv just det till all vit/ljus tvätt. Det som skadade kläder hette Via Accelerator (el liknande). Tillverkaren gav ersättning för förstörda textilier om man skickade in dom och det kunde bevisas att det var tvättmedlets fel. Där ser man! Accelerator minsann. Jag har alltså undvikit just Taed i alla år pga att att jag kom ihåg fel namn  . Och inte skickade jag in duken heller. Nåja. Numera kör jag med Color, olika märken. Sen blir det Grumme bleksalt vid behov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|