Full version: Är det för sent?
Elisabeth P
Jag har tänkt att vänta med att så det mesta till i början av mars. Detta för att jag ska ut och resa 4 dagar slutet av februari. Men blir nu lite orolig om det är för sent wacko.gif ?

De jag har tänkt att så är:
Blomma för dagen, Ipomoea tricolor
Bollviva
Daglilja
Dvärgklocka, Campanula cochleariifolia
Fackellilja, Kniphofia
Funkia? Hosta? (har tagit egna frön så jag vet inte skillnaden)
Iberis
Kolibrimynta, smalbladig, agastache rupestris
Franskt Kungsljus, Verbascum chaixii 'Album'
Luktärt, Lathyrus oduratus L
Montbretia
Näva
Solöga, Coreopsis grandiflora Unwins Gold
Spikklubba
Temynta, Monarda didyma, Panorama mix

Är det något som tar extra lång tid på sig?
Har fått för mig att liljorna bör sås tidigt? (kanske skulle detta gjorts redan i höstas?)

Lisa
Lena i Torslanda
Perennerna kan du så nu och ställa ut direkt så slipper du fundera över dem.

Hosta - funkia är samma växt. Hosta är det vetenskapliga namnet och funkia kallas de på svenska.
Elisabeth P
CITAT (Lena i Torslanda @ 24-01-2007, 10:40)
Perennerna kan du så nu och ställa ut direkt så slipper du fundera över dem.

Hosta - funkia är samma växt. Hosta är det vetenskapliga namnet och funkia kallas de på svenska.

Men dessa ska ju vara varmgroende?

Tack för att du gjorde klart för mig det där med Host/funkia biggrin.gif . Alltid lär man sig nåt nytt tongue.gif

Lisa
kerstin z5-6
nej det är inte försent att så i början av mars -Du har mindre plantor i juni, men du hinner plantera ut dem i sommar ändå ...
Det är lugnt, Ipomoean ska du nog vänta ytterligare på -de är hopplösa att ha inne för länge
Lena i Torslanda
Jag har alltid ställt ut Hosta, Primula och näva. De gror när det är dags. Kan kanske gå lite fortare om de står inne men det ger andra problem tycker jag - bl.a förvaring och skötsel. Ute sköter det sig själv.

I naturen är det ingen som tar in fröna och ställer dem under lampa i rumstemperater. Frön gror ändå.

Är det fröer som man är extremt rädd om och vill ha extra koll på så kanske jag har en perennsåss inne men aldrig annars.
Elisabeth P
Tackar smile.gif . Då väntar jag med dem till mars.

Kom att tänka på en annan sak Om de nu blir väldigt små till utplantering i juni - hinner de då växa till sig såpass att de klara vintern?

Skulle kanske tänkt på det redan med fjolårets wacko.gif .
Tänk om allt det jag drog upp förra året har förstörts av vintern sad.gif ?
Fast å andra sidan har vi knappt haft någon vinter än rolleyes.gif

Lisa
kerstin z5-6
De hinner bli färdiga -du behöver inte oroa dej för det -du får kanske sköta dem lite längre i krukor , och -juli är ingen bra utplanteringsmånad för perenner
Det är så torrt och varmt då -men i augusti -och då kommer dina plantor vara aldeles lagom .

Sen bor vi ju i olika landsändar -men tydligen bor du ändå ganska svalt till z5 ?

En av anledningarna till att jag heller sår inne och inte ute som Lena -är att jag vill/bör -plantera mina perenner innan midsommar , helst tidigare
Här i norr växter det som planteras maj juni -bäst , höstplantering är lite lotteri.....

Jag vill inte heller sköta småplantor under sommaren -smile.gif

Du däremot med långa höstar kan lugnt plantera perenner in i slutet sept -början okt ...
Elisabeth P
Okej, men hur bör man göra med vintertäckning då? Behövs det?

De flesta har jag ju en del frö utav, så det kanske är läge att testa utesådd direkt också, skulle ju som sagt minska på plastbristen.
Men det är väl lika viktigt vid utesådd att de inte torkar ut?

Vi bor i zon 4-5 enligt div zonkartor, men har ändå förhållandesvis ganska milt klimat.

Lisa
kerstin z5-6
Nej du behöver inte vintertäcka dina perenner , inte heller om de är årets frösådder.
Visst kan du minska platsbristen med att så och ställa ut
Ja det är väldigt viktigt att de inte torkar ute -än är det ju ingen risk -men i vårsolen .. torkar en frösådd ut en gång är det oftast kört ..
Elisabeth P
Tusen tack för all hjälp.

Ska nog testa lite olika varianter. Men att helt sluta att fröså inne ohmy.gif Näää.................kommer inte på frågan. Det är så kul att kunna följa dem och se när de växer fram wub.gif

Men att komplettera med utesådd, kanske ger en dubbelgaranti wink.gif

Skönt att de inte behöver vintertäckas. Vilken mardröm om allt hade förstörts wacko.gif / Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon