Full version: Nervgift
snuffe
Har ni sett att "man" ( var det Skogsvårdsstyrelsen?) vill bespruta med något nervgift mot barkborren. ?????????
Jo visst inser jag att det har blivit problem med stormfälld skog, men ändå ...

Jag blir mörkrädd ! Vad händer med fåglar som får i sig besprutade insekter ?
vilka insekter förutom barkborre kommer att stryka med ???
Påverkan på vatten osv.osv.

Anna
marskattan
Jag håller med dig! Det är verkligen enormt skrämmande!!!
Sailor Pluto
Rysligt! Man måste ju betrakta hela kretsloppet innan något görs, och det låter inte som att nån har ägnat en tanke åt det...
Gossen Ruda
Det var frågan om att bygga upp något man kalla åtlar, högar med stockar där man dels lockar dit barkborrarna med feromoner och sen dödar dom med kontaktgifter. Ingen allmän besprutning.
Sailor Pluto
Okej. Hmmm, är det säkert att det inte kommer ut i naturen? Det låter lite läskigt ändå!
Ophelia
Tycker ibland inte om massmedias framställningar. Herregud vad de förorsakar missförstånd mad.gif
amaira
CITAT (Ophelia @ 26-01-2007, 07:10)
Tycker ibland inte om massmedias framställningar. Herregud vad de förorsakar missförstånd mad.gif

Så klart de gör, det är det de säljer på! Sensation. Sex och rädsla.

Nu pratar jag Aftonbladet/Expressen, de ännu "lägre" tidningarna tar jag inte ens upp.
Tycker detär sorgligt att folk köper sånt skit, så det säljer och kan fortgå.
Piccante
Läser man på skogsvårdstyrelsen sajt får man ett helt annat intryck. De nämner inte ens besprutning. Läs rapport om barkborreangrepp.
Annars har jag sett en del feromonfällor ute på hyggena efter Gudrun. Det verkar fungera rätt bra att lockas ned granbarksborren i fällor så allmän besprutning känns väldigt överdrivet för då vet man ju inte var det hamnar.
e_sedell
Tror inte åtlarna läcker så mycket, även om det självklart blir en del. Men värr är det med allt skit som våra bönder häver ut. Det talas det inte om, det bara är så och det accepterar folk.
Åsa, mälardalen zon 2
Men bönderna har inte ut speciellt mycket kemiska medel nu för tiden, det är för dyrt med kemiska medel samt det är för dyrt med diesel så man har inte råd att åka och bespruta fälten ifall man vill ha någon vinst i det hela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon