Full version: Nattfrost
Magdalena
Blir lite förvirrad av allt prat om nattfrost, järnnätter etc. Det verkar finnas en gräns fram till 9:e juni, fram till dess ska plantor skyddas med fiberduk etc. Men gäller detta i hela Sverige eller är det så att det är uppe i Norrland och inträffar tidigare på sydligare orter?
Min fiberduk åkte av igår, en chansning.... men hur ska man göra, vad ska men ge akt på?
Magdalena
KURT
Man skall bara bry sig om nattemperaturen. Det var nattfrost ner det inre av götaland i slutet av maj, men det kommer inte att bli mera nattfrost nu! Det finns någon sorts gammal tradition om att det brukar komma kalla nätter i slutet av maj/ början av juni. Visst är det bra att bli påmind om att det kan komma nattfrost, men vädret följer inga gamla traditioner. Man behöver bara täcka om man får varningar om nattfrost.
Magdalena
Brukar de varna på TV-vädret om nattfrost? Vilken nattemperatur är "farlig" för köksväxter (vissa är mer känsliga än andra) som tomater, squash etc.
Många frågor blir det... tongue.gif
Kerstin i Malmö
Tomat och basilika älskar värme. Tomat finns det väl lite olika bud för men under en 8° är väl inte att rekommendera.
Basilika vill inte ha under 10°.

Squash vill också ha värme men den brukar inte ha hunnit bli så stor så det är inga problem att täcka om behov finns. Jag driver min under petflaska och den brukar inte komma bort förrens runt denna tid och då är faran i princip över. Dock brukar jag ha kvar den till plantan växt till sig.

Kerstin
Magdalena
Tack för bra tip. Hur gör du praktiskt när du driver squash under petflaska? Min squash är stor för jag satte igång alldeles för tidigt, så den blommar nu för fullt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon