Full version: Hägg
Kristina zon 3
Hej!

Häggen har som vanligt blommat helt underbart. Men den är för stor. Tror att man ska klippa häggar efter blomningen, men är inte säker. Någon som vet om jag vågar klippa den ett par tre meter, kommer den att bryta nya skott? Läker den? Jag vill ju inte ta ned den helt, men som det är nu skuggar den stora delar av trädgården. Jag har precis lyckats få till ett album och än så länge bara fått in en bild, på häggen. Kanske svårt att se på bilden, men häggen är så stor att jag kan gå under den.

Jätteglad om någon som vet berättar för mig.

Kristina
Anders zon III
Hägg brukar gå bra att beskära. Den bryter nya skott lätt. Däremot ser det oftas stympat ut. De nya skotten brukar bli väldigt långa och rakt upprätta om det växer på god jord. Ganska snabbt är det på samma höjd som innan beskärningen igen. Du verkar ha ett väldigt frodigt träd av fotot att döma. Bäst är om man varje år sedan trädet är ganska litet tar bort lite grann så att man har chans att forma trädet.
Du kan kanske plantera en hägg till på ett ställe där det får utvecklas? Och sedan när det blivit så stort att det börjar blomma ta bort det stora och ersätta det med en buske eller litet träd av en sort som håller den höjd du vill ha?
Kristina zon 3
Ok. Kanske ska ta tillvara de skott som kommer upp brevid. Är det rätt tid att beskärna den nu, eller ska man vänta lite? Gissar också på att den är beskuren tidigare. Den har ju 3 ganska tjocka stammar cirka 2 meter upp börjar den grena ut sig ordentligt, men de stammarna är ganska smala och växer i princip rätt upp.

Kristina
Cilla
Nya beskärningsboken skriver att vanlig hägg, prunus padus som det är frågan om här, beskärs vårvinter.

Det är som Anders rkiver inte lätt att beskära hägg så att det blir fortsatt frisk utveckling. Trädet på din bild Kristina, skulle kunna glesas, men det bör göras med lite i taget och över ganska många år.

Att kapa i toppen kommer att ge ett stympat utseende, och troligen kommer häggen att svara att från varje toppkapningsställe skicka upp minst två snabbväxande grenar rätt upp.

Alternativet är att glesa grenar i hela trädet så att det så småningom blir ljusgenomsläpp i hela trädet. Men när man lyckats med det efter ett antal år är det frågan om ifall det fortfarande ser ut som en hägg. Det sorttypiska är ju just detta mycket täta och rikblommande buskträd.
Kristina zon 3
Vårvinter, ja då är det ju lite sent i år. Trodde att hägg tillhörde samma släkte som körsbär, och att dessa skulle beskäras efter blommning, möjigtvis senare under sommaren. Har väl fattat helt fel. Då får man väl fundera ordentligt, ett träd som skuggar ordentligt (hela altanen skuggas alltså från cirka kl 13.00), ta bort det helt (vill jag inte alls). Kanske ska testa att ta bort några störrre grenar och klippa in resten en mindre bit. Men om jag nu fattat rätt ska jag vänta till nästa år.

Hälsningar från Kristina
Cilla
Hej Kristina,

Jag var tvungen att titta efter jag med, mindes svagt att detta var en prunus som inte var som de andra.

Om du väljer nästa år - välj många små klipp istället för att kapa större grenar. De större grenarna kompenserar trädet, hägg gör det på en säsong, medan det kan sakta vänja sig vid att bli av med mindre bladmassa från mindre grenar (<5cm diameter).

Cilla
Kristina zon 3
Det låter jättebra tycker jag att istället för att ta tjocka grenar ta de tunna. Har botaniserat en del mellan grenarna och det är i stort sett enbart riktigt tunna som behöver bort, under 2 cm. De är däremot väldigt långa, säkert ett par tre meter. Om jag förstått rätt ska jag vänta att klippa den till nästa vår? trots att det tillhör Prunus-släktet. Om jag klipper den vid fel tidpunkt, vad kan hända då?

Kristina
Louise i Göteborg
Hade tills nyligen en hägg i den storleken, helt felplacerad. Jag klippte och sågade men så fort jag vände mig om var den lika stor igen.
Som tidigare inlägg redan nämt är detta ett omöjligt projekt. Nu har jag sågat ner den helt pga byggndsplaner.
Kristina zon 3
Ok. Då behöver jag förmodligen inte vara rädd för att den dör om jag ger mig på att klippa den en bit. Får väl förmodligen börja fundera på att planetera något annat träd som blir lite mer lagom i en liten trädgård. Men den där veckan när den är helt vit av blommor som doftar helt underbart och man sitter under, då har jag tänkt flera gånger –det här är den bästa platsen i hela trädgården, så att såga ned den helt, njaa. Vad tror du Louise, kan jag klippa i den nu eller ska jag vänta till nästa vår?

Hälsningar

Kristina
Louise i Göteborg
Att såga ner den var inget förslag!!!!!
Jag tror du kan skära nu, jag gjorde det så här års. Det var när grönmassan var som störst som den var mest i vägen för mig. Den spärrade ingången. Nu bygger jag carport där, med bockharabinda över för att kompensera.....
Minns dock att detta är bara mina erfarenheter och saknar all förankring i vetenskapligt kunnande.
Cilla
Med de sorter jag inte har egen erfarenhet av brukar jag följa beskärningsboken, men i min egen trädgård kan jag experimentera mer. Har noterat att hägghäckar beskärs om våren. Men jag tror att man kan prova att beskära friväxande hägg också i JAS, dvs juli, augusti, september.

Man behöver kanske inte beskära allt på en gång. Beskär man nu kan man i vårvinter se hur tillväxten efter snitten blev, och få svar om man vill fortsätta att beskära i JAS.

Beskär man i grenklykor och utanför grenkrage har grenar som är 2 cm i diameter god chans att läka. Här är bilder på snitt http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm.
Kristina zon 3
Jättetack Cilla för åsikter och för hemsidan. Vad bilder gör att man begriper lättare. Louise, sorry, menade inte att det var ditt förslag att såga ned den. Det var mer min insikt om hur tokigt det är att plantera fel träd på fel plats, dvs att vissa träd borde få växa helt fritt. Ska dock börja lite försiktigt i år och klippa i Häggen för att se hur det reagerar. Återkommer med bilder.

Många tack från Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon