MrNorth
Jag skall hälsa på en av mina bästa vänner till helgen och hon fick en dotter 3e januari . Till mamma blir det en fin blomma + kort men jag vill även ha med nån present till lillan, men har lite idétorka. Helst nån pryl som hon kan ha som minne resten av livet...

Har funderat på gosedjur men tydligen har hon ett helt berg redan...

Nån me tips?

/henrik
Inga från Närke
En tavelram i silver/tenn med gravyr. Brukar kanske ges mest till dop men jag tycker det går bra till nyfödda.
Ibland brukar jag ge någon i keramik eller liknande som är samlarobjekt med t.ex. nummer på och så kan man köpa en varje år som födelsedagspresent eller julklapp.
Kanske en kaffesked i silver som du kan köpa varje år eller vid andra högtidsdagar tills det blir 12 stycken. Gravera in på första skeden dag och datum och från vem t.ex.

Kom på en sak till.
Till mina barnbarn i Norge köpte jag var sin fond för 1000:- när de föddes som kommer förhoppningsvis att växa till sig tills de blir stora. När de är så små förstår de ju inte vidden av present så då kan man göra så innan de fattar vad paket är biggrin.gif
askar
En sparbössa i nysilver...såna hittar man hos guldsmederna...
kanske låta gravera in barnets namn.
Stoppa i några slantar... allt efter vad du tycker är lagom.
Fin gåva som man sedan kan fortsätta att fylla på t.ex vid födelsedagar och jul. smile.gif
Pirum
Sagobok är bra.

Om presenter ges vid dop (inser att detta inte är dop) är det en fördel om de äldre och 'mer viktiga' personernas presenter öppnas först. Om då parveln får 2 ex av Sagoboken så är det inte gammelfaster som "köpt dublett", utan du.
Skriver ovanstående eftersom det verkar vara översållat med sagoböcker och tavelramar på dop smile.gif
ingrid fuxwall
Är man rädd för att dubbelköpa till någon man inte är speciellt nära anhörig till kan man köpa en klassisk barnbok.
Varje gång jag gjort det har det blivit lyckat, kanske eftersom jag tog till ganska många år.

ingrid
Reserv
Ett litet smycke blir nåt hon har kvar jämt, nån söt berlock med kedja wub.gif
Snöflinga
Ett smycke är aldrig fel till en flicka wub.gif Enn tunn guldkedja med en fin berlock på kanske ... sedan kan du ju hänga det om halsen på ett gosedjur smile.gif
Kathy
Det finns en jättefin sagobok som har ljusblå framsida och med silver på. Den innehåller sagor, både i textform och på CD-rom.

Svågerns barn fick en sån bok förra året.

Minns tyvärr inte vad den heter...
Snöflinga
Du hann före med en sekund Reserv biggrin.gif
Reserv
CITAT (Snöflinga @ 24-01-2007, 22:09)
Du hann före med en sekund Reserv biggrin.gif

Du och jag flingan rolleyes.gif du och jag wub.gif tongue.gif
faith

http://www.bokus.com/b/9163807599.html

http://www.bokus.com/b/9171953841.html

Några exempel, finns många olika att välja mellan.
faith
Eller varför inte

http://www.bokus.com/b/9163841444.html
MrNorth
Tackar nu har jag lite uppslag

/henrik
Helen i Piteå Zon 5
En personlig barnvagnsvagnskylt kanske? Eller en sagobok?
http://magiskpresent.se/index.php?osCsid=d...2699d9a793bd54c
Kathy
CITAT (faith @ 24-01-2007, 22:42)

Ja! Där är den barnboken jag menade. wub.gif wub.gif
flower
varför inte sätta in en slant på en bankbok som hon kan ha sedan när det blir dags för körkort, på så vis har hon den presenten kvar resten av livet.
ingrid fuxwall
CITAT (Scrollan @ 27-01-2007, 11:31)
CITAT (faith @ 24-01-2007, 22:42)

Ja! Där är den barnboken jag menade. wub.gif wub.gif

Den köpte jag också och uppskattades, men som sagt vad man köper beror ju på hur mycket det ska kosta.

ingrid
Helen i Skåne
Varför inte alla Pettson-böckerna i en packe med fint band om? Pettson är underbar och passar alla, oavsett kön! smile.gif Eller Mamma Mu för den delen! Mina grabbar älskade båda och jag såg till så att de hade var sitt ex av dem eftersom de är så bra att de säkert kan funka den dagen de får egna barn... smile.gif
Kathy
CITAT (flower @ 27-01-2007, 11:42)
varför inte sätta in en slant på en bankbok som hon kan ha sedan när det blir dags för körkort, på så vis har hon den presenten kvar resten av livet.

Finns det bankböcker idag?
Min svägerska ville starta upp en bankbok till dottern, men fick svaret av banken att det inte finns längre. Hon fick istället öppna ett sparkonto, utan bankbok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon