Full version: Krukstorlek?
Maria_z5
Vad är lämplig storlek på krukorna vid omskolning av perenner?
Ska beställa från Lindbloms frö och funderar på att beställa 7*7*8.
Några tankar?

/Maria smile.gif
kerstin z5-6
Jag brukar ha 9x9x10 cm om det är vanliga som ska ut relativt snabbt -de mindre torkar fort ut .
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2007, 09:51)
Jag brukar ha 9x9x10 cm om det är vanliga som ska ut relativt snabbt -de mindre torkar fort ut .

var finns dom då unsure.gif unsure.gif

är det den du använder direkt vid omskolningen unsure.gif behöver visa sorter större sen innan dom åker ut eller unsure.gif
kerstin z5-6
Lindbloms har flera storlekar , men vanliga 9x9 finns nog lite överallt , Gardencenters av olika slag tex ,-de är ofta lite mindre djupa , men fungerar bra de med.
Spara alltid större fyrkantiga köpe krukor -de är bra att ha för perenner som måste stå i krukor länge -för att man gräver rabatter

De fyrkantiga får bättre plats på ett flak , de runda tar mer plats sas , men funkar de med
malin72
ok tack då vet jag,jo sparat på krukor det gör jag och som sagt det är svårare att få plats med runda sad.gif det har jag redan märk med tex lerkrukorna usch vilken plats dom tar rolleyes.gif
Truntetorp
Jag sparar mjölkkartonger, klipper av de vid lagom höjd, klipper bort två hörn i botten och diskar ur. Sen när "krukan" har gjort sitt lämnas den till återvinning. Enkelt och billigt, dessutom sparar man plats med fyrkantiga krukor. rolleyes.gif
Maria_z5
Då ska köpa 9*9 krukor i stället.
Undrar hur många man ska ta finns i 100 och 500 pack unsure.gif det senare känna lite mycket men om jag får ut 10 krukor på varje sort då har jag vips ca 400 krukor direkt. ohmy.gif
Sanslöst vad mycket det blev och jag som bara sådde lite grann. laugh.gif

Kanske är bäst med 500-pack eller hur? blink.gif

Det är bara att erkänna att jag är fast för det här, vi måste köpa större trädgård, kanske att grannarna vill sälja så kan man riva deras hus och använda tomten till bättre saker... som mer trädgård. wink.gif wacko.gif

/Maria laugh.gif
Maria_z5
Tack för tipset Truntetorp!

Jag ska tänka på det till nästa säsong för inför denna hinner jag aldrig få ihop tillräckligt många. laugh.gif

/Maria
Lena i Torslanda
Gör som Kerstin 9x9. Köpta från Lindblom. Perfekt storlek för omskolning. De används även som såkrukor när jag bara har ett litet fåtal frön av någon sort, vilket är det vanligaste!
kerstin z5-6
De håller i åratal om man diskar ur och inte råkar trampa på dem smile.gif
Alla typer av förpackningar är bra att spara

Känner du nån somm gillar färdigmat -är de plastförpackningarna ideala som sålådor smile.gif
Maria_z5
Jag får helt enkelt sätta igång och samla färdigmatförpackningar eller vad man ska kalla dem när jag kommer tillbaks till jobbet efter barnledigheten... och även mjölkkartonger som jag har fått tips om.
Nu ska jag beställa från Lindbloms! smile.gif

Vad många bra ideer ni har, odlaiter! wub.gif

/Maria
fruberglund
Jag tycker de krukorna som sitter på färska kryddor man köper är perfekt storlek, vet dock inte måtten. Men man kan ju inte köpa 100-tals med kryddor så jag får försöka hitta samma mått att köpa. Coop hade bara jättesmå (såkrukor) och jättestora krukor, jag vill ha mittemellan biggrin.gif
malin72
CITAT (Maria_z5 @ 24-01-2007, 22:59)
Vad är lämplig storlek på krukorna vid omskolning av perenner?
Ska beställa från Lindbloms frö och funderar på att beställa 7*7*8.
Några tankar?

/Maria smile.gif

för att se priset på deras produkter,måste man ladda ner katalogen då unsure.gif unsure.gif
Bodenblomman
På trädgården som jag gjorde förra årets stora växtshopping hade dom flera påsar med små krukor av alla de sorter som man fick ta med sig - gratis. Ett tips är att checka upp om någon trädgård som man besöker har det så har man till nästa säsong.

Hjälper inte i år men lite planering till nästa år.

/ Susanne
Maria_z5
Malin; Man måste ladda ner deras katalog, ja. Det går snabbt. smile.gif

Ska man investera i såbrätten också tycker ni eller är det overkill? huh.gif

Jag haft så fullt program att jag inte hunnit beställa...

Bodenblomman; Jag hade inte tänkt så 40 sorter utan bara 4-5 men se så det kan gå... wink.gif

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon