Full version: vad heter vxten?
zophia85
Hej!
Jag skulle behva hjlp med ett namn. Jag har tyvrr ingen bild utan jag hoppas att min beskrivning rcker... Vxten har mrkt lila frgade blad (nstan svarta) som sitter ihop 3 och 3 som p en klver p smala stnglar.Bladen ser faktiskt ut som treklver.. Den fr vita/ ljust rosa sm blommor. Om jag inte har helt fel s r det en slags lkvxt som trivs bra i amplar eftersom bladen grna vill hnga lite. Jag hade ftt fr mig att den kallades oxblod eller liknande men jag hittar bara en annan vxt under det namnet p internet och jag r inte ute efter kransborre. Kan ngon hjlpa mig?
Piccante
CITAT (zophia85 @ 25-01-2007, 00:24)
Hej!
Jag skulle behva hjlp med ett namn. Jag har tyvrr ingen bild utan jag hoppas att min beskrivning rcker... Vxten har mrkt lila frgade blad (nstan svarta) som sitter ihop 3 och 3 som p en klver p smala stnglar.Bladen ser faktiskt ut som treklver.. Den fr vita/ ljust rosa sm blommor. Om jag inte har helt fel s r det en slags lkvxt som trivs bra i amplar eftersom bladen grna vill hnga lite. Jag hade ftt fr mig att den kallades oxblod eller liknande men jag hittar bara en annan vxt under det namnet p internet och jag r inte ute efter kransborre. Kan ngon hjlpa mig?

Krukvxter r inte riktigt min grej men det lter som ngon Oxalis. Jag vet inte vad de kallas p svenska men slktet heter Oxalis, samma slkte som harsyra som vxer i skogsmark. Frdlade Oxalis kan nog vara mrkare och inte rent grna.
zophia85
Tackar!! Ni har alldeles rtt - det r en oxalis! P blomsterhandeln hr hade de kallat den fr oxblod, och nu frstr jag varfr.. oxalis. Det var ju till och med en klver:)
Fenja
Blodoxalis brukar den rda kallas....
Mvh
Fenja
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon