Full version: vad heter växten?
zophia85
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med ett namn. Jag har tyvärr ingen bild utan jag hoppas att min beskrivning räcker... Växten har mörkt lila färgade blad (nästan svarta) som sitter ihop 3 och 3 som på en klöver på smala stänglar.Bladen ser faktiskt ut som treklöver.. Den får vita/ ljust rosa små blommor. Om jag inte har helt fel så är det en slags lökväxt som trivs bra i amplar eftersom bladen gärna vill hänga lite. Jag hade fått för mig att den kallades oxblod eller liknande men jag hittar bara en annan växt under det namnet på internet och jag är inte ute efter kransborre. Kan någon hjälpa mig?
Piccante
CITAT (zophia85 @ 25-01-2007, 00:24)
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med ett namn. Jag har tyvärr ingen bild utan jag hoppas att min beskrivning räcker... Växten har mörkt lila färgade blad (nästan svarta) som sitter ihop 3 och 3 som på en klöver på smala stänglar.Bladen ser faktiskt ut som treklöver.. Den får vita/ ljust rosa små blommor. Om jag inte har helt fel så är det en slags lökväxt som trivs bra i amplar eftersom bladen gärna vill hänga lite. Jag hade fått för mig att den kallades oxblod eller liknande men jag hittar bara en annan växt under det namnet på internet och jag är inte ute efter kransborre. Kan någon hjälpa mig?

Krukväxter är inte riktigt min grej men det låter som någon Oxalis. Jag vet inte vad de kallas på svenska men släktet heter Oxalis, samma släkte som harsyra som växer i skogsmark. Förädlade Oxalis kan nog vara mörkare och inte rent gröna.
zophia85
Tackar!! Ni har alldeles rätt - det är en oxalis! På blomsterhandeln här hade de kallat den för oxblod, och nu förstår jag varför.. oxalis. Det var ju till och med en klöver:)
Fenja
Blodoxalis brukar den röda kallas....
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon