Full version: hjälp min gullranka
zophia85
hej!
Jag behöver lite hjälp med min gullranka. Jag är expert på att övervattna allt som ska ha lite vatten så jag har försökt att låta bli min gullranka. Bladen har blivit tunna och blir gula och lossnar lätt. De rullar även ihop sig lite granna. Har jag vattnat för lite/för mycket? För lite näring? Dom blev så sen jag vattnade sist, så jag har inte vågat vattna mer. Jorden känns alldeles torr. Vad ska jag göra?
Fenja
Gullrankan brukar tåla torka ganska bra... Ta ur plantan ur krukan och kolla om det är dyvått, i så fall ställer du jordklumpen på ett fat och låter den torka upp någon dag. Sedan kan du plantera om den i en ny och lite större kruka och vattna FÖRSIKTIGT.
Växter som står i vatten länge får gärna rötskador på rötterna, om du vattnat mycket så kan du kolla krukan efter 15-20 minuter och hälla bort överflödigt vatten.
Du kan klippa topparna på den och rota i vatten eller direkt i jord också, så är du säker på att delar av den överlever i alla fall!
Mvh
Fenja
Natures wisdom
Kan det kanske stå för kallt? Gullrankorna trivs inte bra under 15 grader. Jag har en Gullranka som inte både bra av att bara ha bladen i kontakt med fönstrena. Då bleknade de direkt, och vissa föll av. Men nu mår den bra i alla fall.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon