Full version: 2007-års mösstråd
AnitaO
Använder du mössa i kylan?
Sträck ut armarna och tryck av kameran så vi får se hur den ser ut i så fall smile.gif
Reserv
laugh.gif laugh.gif Vilket alternativ!! Rattmuff laugh.gif laugh.gif Mössa har jag aldrig, blir det för kallt för skallen så har jag huva på jackan.....som ytterst sällan används....men unsure.gif tongue.gif Rattmuff har jag faktiskt rolleyes.gif
askar
Är aldrig ute i kylan ... därför äger jag inte ens någon mössa tongue.gif
men rattmuff... det har jag ... en snygg en som matchar bilens färg. smile.gif
Christa
CITAT (askar @ 25-01-2007, 08:02)
Är aldrig ute i kylan ...

Stackars dig! Det borde vara en mänsklig rättighet att få komma ut ohmy.gif

Själv har jag en rysk babushkaschal (vet ej stavning) istället för mössa. Den är såå bra!

Jag hatar mössor! Dom sitter för långt ner i pannan och lämnar öron och hals bara. Dessutom tufsar dom till håret till oigenkännlighet.

Ett problem är att få tag i en schal att byta med. Fanns ju här i Sverige på sjuttiotalet men nu verkar det omöjligt. Min är köpt i Moska. Fantastisk kvalitet sedan innan muren föll. Har använt den hela vintrarna i 15-20 år och den ser precis likadan ut som när den var ny.
askar
CITAT (Christa @ 25-01-2007, 08:41)

Själv har jag en rysk babushkaschal (vet ej stavning) istället för mössa. Den är såå bra!

Jag hatar mössor! Dom sitter för långt ner i pannan och lämnar öron och hals bara. Dessutom tufsar dom till håret till oigenkännlighet.

Ett problem är att få tag i en schal att byta med. Fanns ju här i Sverige på sjuttiotalet men nu verkar det omöjligt. Min är köpt i Moska. Fantastisk kvalitet sedan innan muren föll. Har använt den hela vintrarna i 15-20 år och den ser precis likadan ut som när den var ny.

Nej inte stackars, jag får gå ut så mycket jag vill. biggrin.gif
Christa
CITAT (askar @ 25-01-2007, 08:44)
CITAT (Christa @ 25-01-2007, 08:41)

QUOTE]
Nej inte stackars, jag får gå ut så mycket jag vill. biggrin.gif

Ok! Det är ju inte lätt i ett Forum att veta om den som skriver har några egna ben att gå på eller inte...

Men hur i all världen klarar du dig utan att gå ut? Tallkottkörteln behöver ju få sitt om inte annat tongue.gif
Bee
Jag måste ha mössa på mig när det blåser, annars blåser förståndet bort laugh.gif
Min mössa (jag har bara en) inköptes för ca 15 år sen och första 10 åren ville ingen i familjen kännas vid mig när jag hade den på mig. För anskrämlig tyckte dom. Nu har dom vant sig. Själv älskar jag den!

Bildbevis (fotot taget i mars förra året med min då nya telefon som skulle testas)
Gillan
Sorry! Men mig kommer du aldrig att få se i mössa wub.gif laugh.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (Bee @ 25-01-2007, 10:05)
Jag måste ha mössa på mig när det blåser, annars blåser förståndet bort laugh.gif
Min mössa (jag har bara en) inköptes för ca 15 år sen och första 10 åren ville ingen i familjen kännas vid mig när jag hade den på mig. För anskrämlig tyckte dom. Nu har dom vant sig. Själv älskar jag den!

Bildbevis (fotot taget i mars förra året med min då nya telefon som skulle testas)

Rejäl och fin mössa smile.gif
malin72
jo jag har mössa om det är riktigt kallt ute men bild har jag ingen får väl låna kamera till bild bevis laugh.gif laugh.gif
mest om jag ska gå långt eller ut med barnen i snön wub.gif

just det ja...om det är 10- var det
Bee
CITAT (AnitaGg @ 25-01-2007, 10:20)
Rejäl och fin mössa smile.gif

Javisst är den. Och varm och go. Det är den stora tofsen som stör och det är den jag gillar tongue.gif
Och maken som tog bilden var inte särskilt pigg på att gå ut med mig, dels för mössan men framför allt för dom nyinköpta gåstavarna! Klar tantstämpel och skämmigt tyckte han laugh.gif
Rapchic
tänkte på den här tröden när man fick dagens 'dagens ord'

Mössa
Fredag 26 januari 2007.
Under kalla vinterdagar är mössan oss ett kärt plagg. Och därför vore det inte konstigt om också ordet härstammar från våra trakter. Men så är det faktiskt inte.

De tidigaste beläggen i vårt språk talar om mysse och myssa. Det är visserligen försvenskningar av lågtyskans snarlika müsse. Men leder vi ordet tillbaka till den franska motsvarigheten aumusse börjar innebörden bli en annan. Aumusse var nämligen en sorts pälsbonad för prästerna.

Ordet är inspirerat av spanskans almucio, som i sin tur en ombildning av det arabiska musakah med innebörden pälskappa. Påpälsat alltså - men en bra bit från vår svenska betydelse.
Biggan_
CITAT (Rapchic @ 26-01-2007, 13:26)
tänkte på den här tröden när man fick dagens 'dagens ord'

Mössa
Fredag 26 januari 2007.
Under kalla vinterdagar är mössan oss ett kärt plagg. Och därför vore det inte konstigt om också ordet härstammar från våra trakter. Men så är det faktiskt inte.

De tidigaste beläggen i vårt språk talar om mysse och myssa. Det är visserligen försvenskningar av lågtyskans snarlika müsse. Men leder vi ordet tillbaka till den franska motsvarigheten aumusse börjar innebörden bli en annan. Aumusse var nämligen en sorts pälsbonad för prästerna.

Ordet är inspirerat av spanskans almucio, som i sin tur en ombildning av det arabiska musakah med innebörden pälskappa. Påpälsat alltså - men en bra bit från vår svenska betydelse.

Fantastiskt vad man lär sej här! ohmy.gif biggrin.gif wub.gif
Eva i Skåne
Mössa använder jag inte gärna, men om det är riktigt jä...a kallt så...

Detta är inte den mössa jag isåfall väljer att använda, men garanterat den roligaste jag haft nån gång. Jag fick den som present för närmare 30år sen och den duger fortfarande. Jag har aldrig nänts göra mig av med den.

Här kan ni få se hur mössan ser ut. Det är mössa och halsduk i ett.

biggrin.gif
Magdis
Den där mössan diggar jag, Eva! smile.gif
Jag har flera mössor, en vanlig grå, rund mössa använder jag oftast. Har skinnmössa med öronlappar när det är extra kallt.
Lady Hamilton
Jag använder sällan mössa, däremot kan jag använda min "palestinaschal" till både det ena och de andra.
askar
CITAT (Eva i Skåne @ 26-01-2007, 18:45)

Detta är inte den mössa jag isåfall väljer att använda, men garanterat den roligaste jag haft nån gång. Jag fick den som present för närmare 30år sen och den duger fortfarande. Jag har aldrig nänts göra mig av med den.

biggrin.gif

Såna mössor var ju högsta mode på 60 - 70-talet (tror jag det var)
Iaf så har jag haft sån, fast den var vit och finns inte kvar.
Varm och skön även när det var snöstorm,
Man kunde vira om sig så bara ögonen var synliga.smile.gif
AnitaO
CITAT (Eva i Skåne @ 26-01-2007, 18:45)

biggrin.gif

Så skoj att se en bild på dig Eva smile.gif wub.gif
Kanonfin mössa som gör sitt "jobb" smile.gif
Leia
laugh.gif Du startade en mösstråd! Kanon! laugh.gif

Jag älskar mössor - gärna så fula som möjligt. Fat oftast har jag nog keps (gills det?). Jag ska försöka instruera sonen i morgon så han får ta lite kort på mig - sambon jobbar.
Blomstertanten
Mössa använder jag inte !!!! sleep.gif

Har provat med rattmuff men den va så himla svår att få på huvudet så det har jag slutat med !
Leia
CITAT (Blomstertanten @ 26-01-2007, 22:53)
Har provat med rattmuff men den va så himla svår att få på huvudet så det har jag slutat med !

laugh.gif
renate
När jag cyklar har jag alltid mössa el luva på,även när jag går ut med hunden ha jah mössa när det är minusgrader.Har många mössor men använder inte alla.
Leia
Hum, utlovade lite mössbilder, men sonen är ut och leker i snön, så det blir kanske senare..... smile.gif
Eva i Skåne
Till alla er (och mig själv unsure.gif ) som inte brukar använda mössor så får ni några visdomsord här.
AnitaO
CITAT (Eva i Skåne @ 27-01-2007, 19:11)
Till alla er (och mig själv unsure.gif ) som inte brukar använda mössor så får ni några visdomsord här.

laugh.gif laugh.gif
askar
CITAT (AnitaGg @ 27-01-2007, 19:13)
Till alla er (och mig själv  :unsure: ) som inte brukar använda mössor så får ni några visdomsord här.

laugh.gif laugh.gif

Tror att jag iaf måste skaffa mig en mössa. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Bee

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tack och lov för min mössa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon