|
Använder du mössa i kylan? Sträck ut armarna och tryck av kameran så vi får se hur den ser ut i så fall
Är aldrig ute i kylan ... därför äger jag inte ens någon mössa men rattmuff... det har jag ... en snygg en som matchar bilens färg.
Christa
25-01-2007, 08:41
CITAT (askar @ 25-01-2007, 08:02) Är aldrig ute i kylan ... Stackars dig! Det borde vara en mänsklig rättighet att få komma ut Själv har jag en rysk babushkaschal (vet ej stavning) istället för mössa. Den är såå bra! Jag hatar mössor! Dom sitter för långt ner i pannan och lämnar öron och hals bara. Dessutom tufsar dom till håret till oigenkännlighet. Ett problem är att få tag i en schal att byta med. Fanns ju här i Sverige på sjuttiotalet men nu verkar det omöjligt. Min är köpt i Moska. Fantastisk kvalitet sedan innan muren föll. Har använt den hela vintrarna i 15-20 år och den ser precis likadan ut som när den var ny.
CITAT (Christa @ 25-01-2007, 08:41) CITAT (askar @ 25-01-2007, 08:02) Är aldrig ute i kylan ... Stackars dig! Det borde vara en mänsklig rättighet att få komma ut Själv har jag en rysk babushkaschal (vet ej stavning) istället för mössa. Den är såå bra! Jag hatar mössor! Dom sitter för långt ner i pannan och lämnar öron och hals bara. Dessutom tufsar dom till håret till oigenkännlighet. Ett problem är att få tag i en schal att byta med. Fanns ju här i Sverige på sjuttiotalet men nu verkar det omöjligt. Min är köpt i Moska. Fantastisk kvalitet sedan innan muren föll. Har använt den hela vintrarna i 15-20 år och den ser precis likadan ut som när den var ny. Nej inte stackars, jag får gå ut så mycket jag vill.
Christa
25-01-2007, 09:01
CITAT (askar @ 25-01-2007, 08:44) CITAT (Christa @ 25-01-2007, 08:41) CITAT (askar @ 25-01-2007, 08:02) Är aldrig ute i kylan ... Stackars dig! Det borde vara en mänsklig rättighet att få komma ut QUOTE] Nej inte stackars, jag får gå ut så mycket jag vill.  Ok! Det är ju inte lätt i ett Forum att veta om den som skriver har några egna ben att gå på eller inte... Men hur i all världen klarar du dig utan att gå ut? Tallkottkörteln behöver ju få sitt om inte annat
Jag måste ha mössa på mig när det blåser, annars blåser förståndet bort Min mössa (jag har bara en) inköptes för ca 15 år sen och första 10 åren ville ingen i familjen kännas vid mig när jag hade den på mig. För anskrämlig tyckte dom. Nu har dom vant sig. Själv älskar jag den! Bildbevis (fotot taget i mars förra året med min då nya telefon som skulle testas)
CITAT (Bee @ 25-01-2007, 10:05) Jag måste ha mössa på mig när det blåser, annars blåser förståndet bort Min mössa (jag har bara en) inköptes för ca 15 år sen och första 10 åren ville ingen i familjen kännas vid mig när jag hade den på mig. För anskrämlig tyckte dom. Nu har dom vant sig. Själv älskar jag den! Bildbevis (fotot taget i mars förra året med min då nya telefon som skulle testas)  Rejäl och fin mössa
malin72
25-01-2007, 10:23
jo jag har mössa om det är riktigt kallt ute men bild har jag ingen får väl låna kamera till bild bevis mest om jag ska gå långt eller ut med barnen i snön  just det ja...om det är 10- var det
CITAT (AnitaGg @ 25-01-2007, 10:20) Rejäl och fin mössa  Javisst är den. Och varm och go. Det är den stora tofsen som stör och det är den jag gillar Och maken som tog bilden var inte särskilt pigg på att gå ut med mig, dels för mössan men framför allt för dom nyinköpta gåstavarna! Klar tantstämpel och skämmigt tyckte han
Rapchic
26-01-2007, 13:26
tänkte på den här tröden när man fick dagens 'dagens ord'
Mössa Fredag 26 januari 2007. Under kalla vinterdagar är mössan oss ett kärt plagg. Och därför vore det inte konstigt om också ordet härstammar från våra trakter. Men så är det faktiskt inte.
De tidigaste beläggen i vårt språk talar om mysse och myssa. Det är visserligen försvenskningar av lågtyskans snarlika müsse. Men leder vi ordet tillbaka till den franska motsvarigheten aumusse börjar innebörden bli en annan. Aumusse var nämligen en sorts pälsbonad för prästerna.
Ordet är inspirerat av spanskans almucio, som i sin tur en ombildning av det arabiska musakah med innebörden pälskappa. Påpälsat alltså - men en bra bit från vår svenska betydelse.
Biggan_
26-01-2007, 13:32
CITAT (Rapchic @ 26-01-2007, 13:26) tänkte på den här tröden när man fick dagens 'dagens ord'
Mössa Fredag 26 januari 2007. Under kalla vinterdagar är mössan oss ett kärt plagg. Och därför vore det inte konstigt om också ordet härstammar från våra trakter. Men så är det faktiskt inte.
De tidigaste beläggen i vårt språk talar om mysse och myssa. Det är visserligen försvenskningar av lågtyskans snarlika müsse. Men leder vi ordet tillbaka till den franska motsvarigheten aumusse börjar innebörden bli en annan. Aumusse var nämligen en sorts pälsbonad för prästerna.
Ordet är inspirerat av spanskans almucio, som i sin tur en ombildning av det arabiska musakah med innebörden pälskappa. Påpälsat alltså - men en bra bit från vår svenska betydelse. Fantastiskt vad man lär sej här!
Eva i Skåne
26-01-2007, 18:45
Mössa använder jag inte gärna, men om det är riktigt jä...a kallt så... Detta är inte den mössa jag isåfall väljer att använda, men garanterat den roligaste jag haft nån gång. Jag fick den som present för närmare 30år sen och den duger fortfarande. Jag har aldrig nänts göra mig av med den.  Här kan ni få se hur mössan ser ut. Det är mössa och halsduk i ett.
Den där mössan diggar jag, Eva! Jag har flera mössor, en vanlig grå, rund mössa använder jag oftast. Har skinnmössa med öronlappar när det är extra kallt.
Lady Hamilton
26-01-2007, 19:16
Jag använder sällan mössa, däremot kan jag använda min "palestinaschal" till både det ena och de andra.
CITAT (Eva i Skåne @ 26-01-2007, 18:45) Mössa använder jag inte gärna, men om det är riktigt jä...a kallt så... Detta är inte den mössa jag isåfall väljer att använda, men garanterat den roligaste jag haft nån gång. Jag fick den som present för närmare 30år sen och den duger fortfarande. Jag har aldrig nänts göra mig av med den.  Här kan ni få se hur mössan ser ut. Det är mössa och halsduk i ett.  Såna mössor var ju högsta mode på 60 - 70-talet (tror jag det var) Iaf så har jag haft sån, fast den var vit och finns inte kvar. Varm och skön även när det var snöstorm, Man kunde vira om sig så bara ögonen var synliga.
CITAT (Eva i Skåne @ 26-01-2007, 18:45) Mössa använder jag inte gärna, men om det är riktigt jä...a kallt så... Detta är inte den mössa jag isåfall väljer att använda, men garanterat den roligaste jag haft nån gång. Jag fick den som present för närmare 30år sen och den duger fortfarande. Jag har aldrig nänts göra mig av med den.  Här kan ni få se hur mössan ser ut. Det är mössa och halsduk i ett.  Så skoj att se en bild på dig Eva Kanonfin mössa som gör sitt "jobb"
 Du startade en mösstråd! Kanon! Jag älskar mössor - gärna så fula som möjligt. Fat oftast har jag nog keps (gills det?). Jag ska försöka instruera sonen i morgon så han får ta lite kort på mig - sambon jobbar.
Blomstertanten
26-01-2007, 22:53
Mössa använder jag inte !!!! Har provat med rattmuff men den va så himla svår att få på huvudet så det har jag slutat med !
CITAT (Blomstertanten @ 26-01-2007, 22:53) Har provat med rattmuff men den va så himla svår att få på huvudet så det har jag slutat med !
När jag cyklar har jag alltid mössa el luva på,även när jag går ut med hunden ha jah mössa när det är minusgrader.Har många mössor men använder inte alla.
Hum, utlovade lite mössbilder, men sonen är ut och leker i snön, så det blir kanske senare.....
Eva i Skåne
27-01-2007, 19:11
Till alla er (och mig själv  ) som inte brukar använda mössor så får ni några visdomsord här.
CITAT (Eva i Skåne @ 27-01-2007, 19:11) Till alla er (och mig själv  ) som inte brukar använda mössor så får ni några visdomsord här.
CITAT (AnitaGg @ 27-01-2007, 19:13) CITAT (Eva i Skåne @ 27-01-2007, 19:11) Till alla er (och mig själv :unsure: ) som inte brukar använda mössor så får ni några visdomsord här.  Tror att jag iaf måste skaffa mig en mössa.
CITAT (Eva i Skåne @ 27-01-2007, 19:11) Till alla er (och mig själv  ) som inte brukar använda mössor så får ni några visdomsord här. Tack och lov för min mössa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|