Full version: Tomatkrull
Magdalena
Mina tomater står ute i kruokor, är nu ca 50-60 cm höga. Det är bukstomater, både gula och röda. Är jättefina men senaste veckan har jag märkt att de nya bladen som kommer ut böjer sig krafitgt nedår, krullar sig helt enkelt. På de nedersta bladen finns det lite gulaktiga fläckar. Hänger detta ihop ? Är det någogn sjuka och i så fall vad göra åt den?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är helt normalt med krulliga blad vid den här tiden. Brukar orsakas av att nätterna är lite för mycket kallare än dagen (tomat vill gärna ha jämn temperatur över hela dygnet, själv har jag ännu inte ställt ut plantorna i det fria tomat gillar inte kyla, jag har dem i kallväxthuset just nu istället men det verkar bli varma nätter framöver så några hinkar ska nog ställas på altanen ganska snart) + även gott om näring kan ge krulliga blad, det är inget som påverkar växten och skörden.

Är det de nedersta bladen som blir lite gula beror det troligtvis på att de börjar bli gamla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon