Full version: Skrämmande okunskap
Christa
http://www.privataaffarer.se finns en artikel "Depressioner kostar samhället över 30 miljarder om året." Bland läsarkommentarerna finns kommentarer som inte borde få stå oemotsagda.

http://www.privataaffarer.se/newsComments....&comment=39709#
Gillan
Hmm, jag blir lite nyfiken på vad du vill ha sagt rolleyes.gif ?
AnitaO
Människor med den där cyniska människosynen tycker jag oftast synd om.
Dom måste ha ett torftigt inre sad.gif
Men mitt elaka jag hoppas alltid att dom drabbas av nånting själv så dom får svälja sina bittra kommentarer.
Gillan
CITAT (AnitaGg @ 25-01-2007, 10:23)
Människor med den där cyniska människosynen tycker jag oftast synd om.
Dom måste ha ett torftigt inre  :(
Men mitt elaka jag hoppas alltid att dom drabbas av nånting själv så dom får svälja sina bittra kommentarer.

Det var lite det jag var ute efter, men jag hoppades att det inte var så Christa menade rolleyes.gif .......och hoppas fortfarande rolleyes.gif tongue.gif
askar
Det skrivs då o då om vad olika sjukdomar kostar samhället.
Lika ofta kommer det fram människor som tycker ett o annat
om dem som har den aktuella sjukdomen.¨

Det är nog mest synd om dem som uttalar sig så knäppt. sad.gif
Gillan
CITAT (askar @ 25-01-2007, 10:31)
Det är nog mest synd om dem som uttalar sig så knäppt. sad.gif

Är nog tyvärr tvungen att instämma där sad.gif
Christa
Jag menar att det vore bra om människor som själva varit deprimerade eller känner någon som är eller har varit det, bemötte läsarkommentarer typ den här "Vad gäller depressioner blir man ju bara dprimerad av att läsa om alla de som "behöver" piller för att bli glada. Ryck upp er och skaffa ett liv!!!!
malin72
CITAT (AnitaGg @ 25-01-2007, 10:23)

jo jag vet precis vad du menar..... sad.gif
har själv kraftig panikångest med dödsånget och varit sjuk länge men jag kan säga att jag har det inte för att det är kul...

blir så lessen när jag får höra av folk men ryck upp dig de där är ju inte den Malin jag känner..... mad.gif sad.gif
men snälla var vid mig vid ett anfall så får ni se om det är så kul unsure.gif unsure.gif wink.gif

och jag gör allt för att bli bättre men så händer det något och det är igång igen...massor med olika mediciner och terapi mm så ja..jag kostar pengar
tvärr så gör inte det att jag snabbare blir frisk,tvärtom
Bee
Jag tror att kommentarerna på olika artiklar både där och på E24 är skrivna av trosvissa studenter. Har sett mycket i den riktningen. Artikeln kan handla om vad som helst egentligen och genast kommer den där kadern fram och visar sitt fula tryne mad.gif
Javisst blir man arg men att klaga på dom har en tendens att förvärra det hela. Vissa tycks gå igång på mothugg.

Som redan sagts, En vacker dag bliir dom äldre och förhoppningsvis lite klokare. Då skäms dom säkert för sin attityd i unga år.
Gillan
CITAT (Christa @ 25-01-2007, 10:34)
Jag menar att det vore bra om människor som själva varit deprimerade eller känner någon som är eller har varit det, bemötte läsarkommentarer typ den här "Vad gäller depressioner blir man ju bara dprimerad av att läsa om alla de som "behöver" piller för att bli glada. Ryck upp er och skaffa ett liv!!!!

Är det du Christa som säger detta? Eller är det taget ur sitt sammanhang?

För hur man kan säga så till en människa som lider av depression , kan jag för mitt liv inte förstå blink.gif blink.gif
askar
Kikade i länken och ser bara ett inlägg förutom ditt... Christa.

Kanske borde man inte bry sig och svara knäppskallar...¨
det skulle iaf inte jag gjort.
AnitaO
CITAT (Evgeni @ 25-01-2007, 10:42)
CITAT (Christa @ 25-01-2007, 10:34)

Är det du Christa som säger detta? Eller är det taget ur sitt sammanhang?

För hur man kan säga så till en människa som lider av depression , kan jag för mitt liv inte förstå blink.gif blink.gif

Christa citerade en av kommentarerna som skrivits till artikeln sad.gif
Tyvärr finns det människor som tänker på det där sättet.
Gillan
Tack och kram till er båda wub.gif Då är vi åtminstonde tre som har en hum om vad det handlar om wub.gif biggrin.gif
Anma
Alltså, deprimerade kostar samhället massor med pengar. Varför?
Ett skäl kan vara att remissen till psykmottagningen har skickast i augusti och i januari har fortfarande ingenting hänt. När man ringer och tjatar får man till svar: Men så bråttom är det väl inte!?!
Ett annat är att man får "lyckopiller", 20mg direkt (högsta dosen) Sen när de inte hjälper ska man trappa ner dessa piller 10mg/dag i 10 dagar. Helt galet! Alla besvär man haft har trappats upp hundrafalt under dessa 10 dagar för att inte tala om månaden efter...
Att depressioner kostar samhället så mycket pengar kan kanske hänga ihop med att folk inte får hjälp i tid!?? Att psykvården har dragits ner till ett minimum där självmordsbenägna skickas hem i princip med ett rep i handen.

Kommentarerna till artikeln tänker jag överhuvudtaget inte läsa. Har hört tillräckligt rakt i fejan. Det räcker. Har två sk vänner som inte längre hör till min vänskrets pga inställning till den sjuke. "Vafan h*n e bara lat och vill gå hemma och dra" tex.

Nu är det inte jag som mår dåligt, utan en närstående. Bara så ni vet.
Christa
Mitt syfte med den här tråden var att fler än jag kunde rycka ut och skriva en kommentar till artikeln. Någon här såg bara 2 kommentarer men det finns 7 st inklusive min.

http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?...?src=pa&a=19010
faith
CITAT (Bee @ 25-01-2007, 10:39)
Javisst blir man arg men att klaga på dom har en tendens att förvärra det hela. Vissa tycks gå igång på mothugg.

Jag håller med Bee.

Människor som inte förstår, har ingen plats i mitt liv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon