Christa
När man läser om vitaminer och mineraler så finns det åtskilliga där nedstämdhet anges som bristsymptom.

Det skulle vara intressant att veta vilka blodprover de tar på patienter som söker för olika former av nedstämdhet som depression, ångest eller eller utmatningssyndrom.

Det finns ju en massa andra orsaker också förståss men det blir så rörigt om man blandar för mycket i samma tråd.
Rossi
Jag har en arbetskamrat som drabbades av utmattningsdepression (utbrändhet). Hon ville få blodprover tagna för att utesluta att det var något fysiskt fel på henne men läkaren vägrade.

Till slut fick hon sina prover tagna och de var urusla men det berodde på depressionen tydligen. Om man mår så dåligt psykiskt kan kroppen inte ta till sig näringsämnen.
Lena i Torslanda
Det är viktigt att inte blanda ihop depression som diagnos med det som vi i allmänt tal kallar depression.
Det finns inga andra diagnostiska instrument för att ställa diagnosen depression än de som helt bygger på patientens upplevda känsla.
Det finns ett antal kriterier varav minst 5 st ska finnas:

Nedstämdhet under större delen av dagen.
Klart minskat intresse/glädje.
Betydande viktnedgång.
Sömnstörning (sover för lite eller för mycket).
Psykomotorisk agitation eller hämning.
Svaghetskänsla eller brist på energi.
Känslor av värdelöshet eller överdrivna eller obefogade skuldkänslor.
Minskad tanke- eller koncentrationsförmåga.
Återkommande tankar på döden, självmordstankar eller självmordsförsök/planer.

Dessa ska ha funnits under en period på några veckor. Det krävs upprepade besök för att säkerställa diagnosen. Inga prover kan hjälpa till vid bedömningen .
Självklart kan man ha dåliga värden om man mäter t.ex mineralhalter pga av dåligt födointag. men det är inte självklart att det är på det viset.

En diagnostiserad depression är hemsk! Jag är i grunden psykiatrisjuksjöterska och har träffat många människor genom åren som varit fullständigt förlamade i sin sjukdom- ett oerhört lidande!
kerstin z5-6
Skriver under på allt Lena säger , har också samma yrke i grunden .

tas prover är det i sådana fall för att utesluta andra diagnoser , underfunktion av sköldkörteln tex -men allt beror ju på den enskildes symtom

Direkta blodprov för att diagnostisera depression finns inte , och att tro att hurtiga tillrop hjälper är bara så dumt....
Christa
I fass.se står det så här under respektive rubrik

Utmattningssyndrom

Utredning
Blodvärde (Hb), sänka (SR), vita blodkroppar (LPK), längd, vikt, temp, EKG, hjärt-lungröntgen, B-glukos, S-kalcium, S-albumin, leverstatus, urinsticka, S-kreatinin, S-natrium, S-kalium, S-elfores, TSH, fritt T4, vitamin-B12, homocystein, S-zink.

Dessutom eventuellt Borrelia, TWAR, S- och urin-kortisol, HIV.

Depression

Utredning
Ställs enbart genom samtal, inget enskilt test kan bekräfta eller dementera om en person har en depression.

Det krävs en mängd olika insatser för att fastställa rätt typ av sjukdom. Patientens egen berättelse är dock viktigast, men även det kroppsliga, det neurologiska och det psykiska hälsoläget spelar roll.

Ett antal laboratorieprover krävs även, bl a för att sortera ut sjukdomar med liknande symtom. Blodvärde (Hb), sänka, blodsocker, Vitamin B12, folsyra, serumkalium, serumcalcium, serumkreatinin, leverfunktionsprover (ALP, ALAT, serumamylas, gamma-GT, CDT), ämnesomsättningsprover (fritt T4 och TSH), serumhomocystein.

Min erfarenhet är att läkarna är väldigt snabba med att skriva ut depressionsmedicin men inte lika benägna att ta andra prover. Jag sökte själv för utmattning och värk och ordinerades depressionsmedicin. Den tog jag aldrig.

Läste någonstans att man läcker kalium vid stress men jag hittar inte det nu. Läste någon annan stans att kaliumbrist kan göra att man får svårare att ta upp andra mineraler men jag hittar inte det heller och nu måste jag äta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon