aanderss
25-01-2007, 13:10
är inte de samma fröer?
Nej det är inte samma företag, om det inte gjorts något uppköp som jag missat. De flesta fröföretag erbjuder ett stort antal likadana frösorter som alla andra...
Mvh
Fenja
aanderss
25-01-2007, 13:21
CITAT (Fenja @ 25-01-2007, 13:16)
Nej det är inte samma företag, om det inte gjorts något uppköp som jag missat. De flesta fröföretag erbjuder ett stort antal likadana frösorter som alla andra...
Mvh
Fenja
Jag har för mig att hör i hopa men är inte säker
Weibulls liggen i Hammenhög: Weibull Trädgård AB SE-276 50 HAMMENHÖG, 0414-443800. Tidigare har det tydligen hetat Hammenhögs Frö, så det har nog skett något uppköp där.
Mvh
Fenja
Katti med torpet
25-01-2007, 13:47
Har hört att Hammenhögs vänder sig till privatmarknaden mendan Weibulls är mer inriktat mot proffsen... men att det alltså är samma företag i botten.
Obs, detta är inget jag vet utan bara snappat upp i bruset...
aanderss
25-01-2007, 14:08
CITAT (Katti med torpet @ 25-01-2007, 13:47)
Har hört att Hammenhögs vänder sig till privatmarknaden mendan Weibulls är mer inriktat mot proffsen... men att det alltså är samma företag i botten.
Obs, detta är inget jag vet utan bara snappat upp i bruset...
jaha så är de kanske
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2007, 17:21
Det är samma företag såhär står det på Weibulls hemsida:
Weibull Trädgård AB grundas
1993 förvärvade Svalöf AB, med dotterbolaget Hammenhögs Frö AB, företaget W Weibull AB. Dessa bolag blev kort därefter det som idag heter Weibull Trädgård AB.
Vid sammanslagningen av Svalöf AB och W Weibull AB förvärvades också Simontorps jordrörelse och Kronmull AB, som under ca 30 år producerat Hammenhögs hela jordprogram. Simontorp var Sveriges äldsta blomjordsföretag och båda företagen var kända för sin höga kvalitet.
Weibull Trädgård är idag Nordens ledande företag inom trädgårds-
branschen. Weibull Trädgård säljer och marknadsför sitt sortiment under de välkända varumärkena Weibulls och Hammenhögs till såväl yrkesodlare som privatkonsumenter.
Den övergripande ägarstrukturen
Till Weibull Trädgård AB hör, förutom varumärkena Weibulls och Hammenhögs, också jord- och torvförtaget Kronmuld Aps samt Weibull Danmark A/S i Danmark. Weibull Trädgård AB är helägt dotterbolag till Svalöf Weibull AB, som i sin tur ägs till 60% av Lantmännen och till 40% av BASF.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.