Full version: Varmt- kallt?
Monica i Nässjö
I år är första gången som jag ska ge mig på perennsådder lite mer seriöst. Mest för att jag trodde att alla sorter gick att så nu och sen ställas ut i snön- enkelt och lätt.

Men när jag har gått igenom lite olika listor så ser jag att en del ändå bör sås inne i mars och sen efter omskolning förvaras svalt och med extrabelysning- inte alls lika enkelt och lätt sad.gif

Jag vet att jag läst någonstans (men var?) att nästan alla perenner kan man så och ställa ut nu, stämmer inte det?

Dom sorter jag har kvar nu är:alpmynta, anisisop, bolltistel och lite olika Geranium. Ska jag våga chansa med att så nu? wacko.gif
Alba
Jag frågade en gång samma sak och hittade nu tråden från 31/10-06 så jag puttade upp den.
Rubriken är "köldbehandling av frö"
Hoppas du får lite svar där.
Gåsis
Alla frön går att så och ställa ut under snön, sen gror dom till våren när värmen kommer. Men alla frön behöver inte köldperiod och dom kan man, om man vill, så inne i mars och under lysrör. Har man inte den möjligheten går det bra att låta dom med gro ute i vårvärmen. Om du bor i god zon är det inga problem, det är vi som bor kallt med kort sommar som bara måste tjyvstarta inomhus för att få utplanteringsbara plantor. Sen är ju höstplantering inte så lyckad i norra sverige, men i södra kan man ha plantorna i krukor ganska långt fram på sommaren så dom hinner bli stora.

/Åsa
Monica i Nässjö
Oh, tack ska du ha! wub.gif
Det blir ju så mycket smidigare att ställa ut och slippa allt bök med svalt och ljus etc. Ialla fall när man är perennfrönovis. tongue.gif

Tack båda två! Gåsis hann också svara medans jag skrev.
kerstin z5-6
och jag svarar som Gåsis o övriga smile.gif
Monica i Nässjö
Nu har jag tänkt till lite. : rolleyes.gif Om dessa fröer inte behöver kyla då räcker det väl att så i april, ställa ut skyddat och invänta vårvärmen. Det borde ju vara bättre ju kortare tid dom behöver ligga i jorden innan groning. Eller? wink.gif
alle
CITAT (monka @ 26-01-2007, 11:33)
Nu har jag tänkt till lite. : rolleyes.gif Om dessa fröer inte behöver kyla då räcker det väl att så i april, ställa ut skyddat och invänta vårvärmen. Det borde ju vara bättre ju kortare tid dom behöver ligga i jorden innan groning. Eller? wink.gif

Det undrar jag oxå. Har fått en massa fröer som ska "sås i mars"
kerstin z5-6
Det där är lite svårt att svara , ja eller nej på ..
Har du vinterfukt + grader ,större delen av tiden och ingen regnskydd.. så kan sk varmgroende frö ruttna i en våt jord i sålåda ute
Bättre då att hålla sig och så senare -förvara fröna svalt o torrt till dess

Har du kallt och de ligger under snön -kommer de inte att fara illa av kylan alls

Står de sådd i mars beror det på vad det är för frö

så jag skulle vilja veta Vad det är du ska så ...
är det sk varmgroende perenner så tycker jag du ska så dem lite senare om du har fuktigt klimat -slutet mars början april tex ..
alle
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 12:33)
Det där är lite svårt att svara , ja eller nej på ..
Har du vinterfukt + grader ,större delen av tiden och ingen regnskydd.. så kan sk varmgroende frö ruttna i en våt jord i sålåda ute
Bättre då att hålla sig och så senare -förvara fröna svalt o torrt till dess

Har du kallt och de ligger under snön -kommer de inte att fara illa av kylan alls

Står de sådd i mars beror det på vad det är för frö

så jag skulle vilja veta Vad det är du ska så ...
är det sk varmgroende perenner så tycker jag du ska så dem lite senare om du har fuktigt klimat -slutet mars början april tex ..

Jo, det är bara vanliga frön, som jag fått av min snälla granne.
Viol, Digitalis, blågull, vitpytta och rudbeckia.

Men jag tror jag gör som hon sa och sår i källaren och köper en lampa, det är nog säkrast.
smile.gif
kerstin z5-6
De tål alla att sås och ställas ut nu -du måste vakta noga mot uttorkning from april bara smile.gif
alle
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 18:10)
De tål alla att sås och ställas ut nu -du måste vakta noga mot uttorkning from april bara smile.gif

Ok, då gör jag så. Tack snälla Kerstin! Och förlåt Monka att jag snodde din tråd rolleyes.gif
kerstin z5-6
I denna del av forum är trådsnodderi , mer regel än undantag -ofta ger det ju mer o bra info från flera håll

enda synden är att inte bevaka sina trådar ha ha biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif blink.gif
Monica i Nässjö
CITAT (alle @ 27-01-2007, 18:28)
Och förlåt Monka att jag snodde din tråd rolleyes.gif

Du är förlåten. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon