aanderss
Är de vanliga fällor man sticker ner i marken?
Alexander-VG-zon3
skaffa katt
Gåsis
Nja, min katt tar gärna möss men inte sork och inte näbbmöss wink.gif

/Åsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gåsis @ 25-01-2007, 19:38)
Nja, min katt tar gärna möss men inte sork och inte näbbmöss wink.gif

/Åsa

katterna här tar sorkar , men skämt och allvar . man får ju prova med fällor . jag har som värst på hösten . på sommaren så är där inte så mycket . hittar jag ett hål på våren eller sommaren så sätter jag på vattnet och vatten fyller hålet så gott jag kan .
RibesRubusVitis
Läste om en fantastisk grej som vinodlare i USA använder mot grövre gnagare: Från ett par gastuber löper slangar till två parallella metallrör med munstycken. Man stoppar ner rören i djurens gång, öppnar en kran och avlägsnar sig en bra bit. Nu strömmar det ner en blandning av butangas och syrgas (vill minnas det var 5 % butan och 95 % syre), och när gången blivit fylld utlöses en gnista vid munstycket. Resultat: en sjuhelvetes smäll…

(Annars har vi ju vanliga hederliga bilavgaser. Fast som någon sa: med modern avgasrening måste man ju ha matsäck med sig, om man ska ta livet av sig i garaget.)
Alexander-VG-zon3
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-01-2007, 23:25)
Läste om en fantastisk grej som vinodlare i USA använder mot grövre gnagare: Från ett par gastuber löper slangar till två parallella metallrör med munstycken. Man stoppar ner rören i djurens gång, öppnar en kran och avlägsnar sig en bra bit. Nu strömmar det ner en blandning av butangas och syrgas (vill minnas det var 5 % butan och 95 % syre), och när gången blivit fylld utlöses en gnista vid munstycket. Resultat: en sjuhelvetes smäll…

(Annars har vi ju vanliga hederliga bilavgaser. Fast som någon sa: med modern avgasrening måste man ju ha matsäck med sig, om man ska ta livet av sig i garaget.)

den där smällen skulle inte jag utsätta min trädgård för men annars lät det väldigt bra wub.gif wub.gif
mekare
jag lägger använd kattsand på tex tulpanlökar och runt rosrötter. Då låter sorkarna de växterna vara ifred. lägger sedan ett lager vanlig sand över så varken luktar det eller ser så illa ut. det funkar i ca 1 år, sedan behöver jag byta kattasand i rabatterna igen.
fick tipset att lägga använd kattsand runt husgrunden så råttorna inte skulle ta sig in. tänkte då att det borde funka även i rabatterna och det har det gjort hittills. är inne på andra vintern med denna metod. använder kattsand som är gjord på endast lera så inga kemikalier blir kvar i rabatterna sedan.
helt plötsligt har jag brist på använd kattsand smile.gif det trodde jag aldrig att det skulle hända med 4 katter. laugh.gif laugh.gif
julrosen
Nu får man ge sig ut och leta kattägare! Har själv jagat sork förjäves. Dom har kalasat på fem nyplanterade äppelträd, träden såg jätte fina ut tills tjälen gick ur marken då ramla allihop inte en rot tråd kvar.......suck!
Ophelia
Störa dem så mycket som möjligt. Plantera illaluktande lökar (sägs att Fritillaria imperialis inte är en höjdare för dem. har testat). Se till att plantera växter och lökar som de inte gillar kring de växter och lökar som de gillar. Trampa till snö kring stammar så de inte rör sig under snön.

(Kan bara tala för sork, här finns inga mullvadar)
frebe893
Vi har också haft problem med sork (framförallt vattensork) och testat lite allt möjligt:

* Vindsnurra som avger vibrationer ner i marken - har fungerat bra på mindre områden
* Planterat "sorklökar" - skall utvärdera det i vår/sommar
* Strött ut vedaska i gångar och vid öppnignar - har fungerat bra
* planterat lökar som sorken inte gillar i närheten av perenner som är mer populära - skall utvärdera det i sommar

Andra tips:
* sticka ner flaskor halvvägs i marken som avger ljud och vibrationer när vinden blåser

För att säkra köksträdgården byggde vi dock nya upphöjda bäddar, där vi klädde in undersidan på alla lådor med murarnät. Jag har för mig att hålen i nätet var mindre än 1 cm och hoppas att det skall räcka för att hålla sorken borta från grönsakerna. Av det vi kunde se förra året hade inte en enda sork varit inne i lådorna. Däremot hade en kopparödla flyttat in smile.gif
aanderss
tack för alla tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon