|
Alexander-VG-zon3
25-01-2007, 19:39
hejsan
finns där nån ny och färsk zon karta ??
jag har räknat ut att broby ligger ca ett lillfinger bort från zon 1 gränsen , och nu när vi får värmare klimat och annat så kanske jag har förflyttas till zon 1 eller ett halvt lillfinger närmare ??!! .
för usda kartan uppdaterar dom ju .
om där inte finns någon färsk karta så bårde dom väl fixa en ??
eller vad tror ni
Tror inte det finns nån "färskare" än den här.
aanderss
25-01-2007, 20:56
CITAT (Betty @ 25-01-2007, 20:46) Tror inte det finns nån "färskare" än den här. Det var en bra karta!
Alexander-VG-zon3
25-01-2007, 20:59
CITAT (Betty @ 25-01-2007, 20:46) Tror inte det finns nån "färskare" än den här. den vet jag redan att den finns , men den börjar ju bli rätt gammal nu väl så man bårde väl göra en ny
ingrid fuxwall
25-01-2007, 21:44
Stämmer verkligen den kartan?
ingrid
Piccante
25-01-2007, 22:09
Det finns ju mer detaljerade kartor i svart/ vitt, vilka kan vara enklare att kolla på om man är osäker på vilken sida av gränsen man bor på. De är säkert lika gamla som zonkartan i färg och lite kladdigt ritade men skalan är bättre. Detaljerad version av zonkartan.
Alexander-VG-zon3
25-01-2007, 22:13
CITAT (Leocarpus @ 25-01-2007, 22:09) Det finns ju mer detaljerade kartor i svart/ vitt, vilka kan vara enklare att kolla på om man är osäker på vilken sida av gränsen man bor på. De är säkert lika gamla som zonkartan i färg och lite kladdigt ritade men skalan är bättre. Detaljerad version av zonkartan. det var denna jag räknade ut att jag hade ett lillfinger från broby till zon 1 gränsen http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/...kanehalland.htm mätte med mitt eget lillfinger mäter man med linjalen är det exakt 1cm från där jag bor till gränsen , hur översätter man det i annat ??
Monica i Nässjö
25-01-2007, 22:13
CITAT (Leocarpus @ 25-01-2007, 22:09) Det finns ju mer detaljerade kartor i svart/ vitt, vilka kan vara enklare att kolla på om man är osäker på vilken sida av gränsen man bor på. De är säkert lika gamla som zonkartan i färg och lite kladdigt ritade men skalan är bättre. Detaljerad version av zonkartan. Men jippi! Jag bor ju i zon4, inte 5 som jag alltid trott Åh vad många fler plantor jag ska våga mig på nu
Alexander-VG-zon3
25-01-2007, 22:28
dålig bild  vid den röda pricken bor jag vid , sen det gula är ner till zon 1
Piccante
26-01-2007, 00:11
CITAT (flaxss @ 25-01-2007, 22:28) dålig bild  vid den röda pricken bor jag vid , sen det gula är ner till zon 1 Tyvärr står det inte på något av kartbladen vilken skala det är. Men om du kan urskilja någon plats, by eller något där gränsen går så mät på en karta med känd skala. Jag tror man kan mäta avstånd på eniros kartor, eller om det var på hitta.se som man kunde göra det?
Alexander-VG-zon3
26-01-2007, 00:13
ska kolla upp det , skulle vara roligt och veta hur långt ifrån man är från zon 1
Alexander-VG-zon3
26-01-2007, 00:15
om ni kollar på denna karta http://svt.se/content/1/c6/50/48/62/skane.gif liknar inte det lite mönstret av zonerna ?? eller är jag ute och cyklar  hjälp mig här nu är korkad i natt men ?? är det ca 26km mellan broby och kristianstad ??
Alexander-VG-zon3
26-01-2007, 00:33
Piccante
26-01-2007, 00:39
CITAT (flaxss @ 26-01-2007, 00:33) Tyvärr tror jag inte att växtzonerna flyttar sig 6 km på några år. Men du hade rätt i att det är 26 km mellan Broby och Kristianstad, eller rättare sagt 25,63 km när jag mätte på lantmäteriets sajt.
Alexander-VG-zon3
26-01-2007, 00:41
CITAT (Leocarpus @ 26-01-2007, 00:39) CITAT (flaxss @ 26-01-2007, 00:33) jag bor 6,5km från zon 1 :D :lol: om jag har räknat allt rätt kan säga 6km för jag bor lite utanför
tror ni det varma klimatet har varmt upp 6km :lol: :D :D Tyvärr tror jag inte att växtzonerna flyttar sig 6 km på några år. Men du hade rätt i att det är 26 km mellan Broby och Kristianstad, eller rättare sagt 25,63 km när jag mätte på lantmäteriets sajt. haha tror inte jag heller att dom har flyttas , tyvärr åhh då klurade jag ut en del
Var även medvetna om att (men det är klart att ni är) det kan skilja både en och två zoner på Din tomts olika platser.
Den svenska odlingzons-kartan bygger på februarivädret på 1910-talet. Med andra ord är det hög tid att kartan revideras, man har dock börjat peta in fler växter i zonerna, t.ex. fikon räknades aldrig till zon 1 förr men nu mera gör man sedan ett tag tillbaks. Dessutom har man börjat använda uttrycket "zon 0" som gäller här nere vid skånska sydkusten och upp till malmö på västsidan. Många nya plantor har börjat säljas på plantskolerna här som t.ex. apträd, pinje, jättegunnera mm, dessa har beteckningen zon 0 med.
Alexander-VG-zon3
26-01-2007, 14:56
är Danmark zon 0 eller 1 ?? .
vet nån vilka temperaturer som gäller för dom olika zonerna
Trädet (ZonV)
26-01-2007, 17:00
Alexander-VG-zon3
26-01-2007, 17:58
CITAT (Trädet (ZonV) @ 26-01-2007, 17:00) konstiga sidor denna kollar jag på http://www.usna.usda.gov/Hardzone/hzm-sm1.htmlsen denna är över Europa kollar jag på http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze.htmlöver Sverige har dom någ satt zonerna för varmt , tror inte usda zon 7går så långt upp jag är ju själv i usda zon 6b-7a förresten angående olivträd , mina är friska och fina än ända skydd dom fått är snön och lägsta dom sett är -15c , bröt av en kvist från dom och den var jätte fin inuti och grön
Anders zon 1
27-01-2007, 00:14
Lycka till med olivträden flaxss!  Fast du kan nog inte avgöra om dom klarat vintern än. Ofta kan man inte vara säker på det förrän i maj-juni när dom på allvar ska börja växa igen. Angående zonerna: Den svenska zonkartan är inte bara grundad på temperaturen utan också på erfarenhet (kolla länken till Riksförbundet Svensk Trädgård, http://www.tradgard.org/, gå in på "Zonkartan"), men den är knappast någon exakt vetenskap utan bara en fingervisning om hur klimatet är i trakten. Den visar till exempel att det är en viss skillnad i klimatet mellan Kristianstad och Broby. Men den säger inte mycket om hur det är på en viss plats i någon av orterna, eftersom mikroklimatet kan variera kraftigt på mycket korta avstånd. Dessutom är det inte bara temperaturen som är viktig - även jordmån, nederbörd, antal soltimmar, vindar m.m. har stor betydelse för vilka växter man kan odla. Vilket klimat som passar är ju också beroende av vad syftet med odlandet är. Oftast är man ju inte bara intresserad av att växten ska överleva utan också av att den ska växa bra och kanske sätta frukt. I ett regnigt, mycket oceaniskt klimat med milda vintrar och kyliga somrar, som till exempel kusten på norska Vestlandet, kan man säkert få många exotiska växter att överleva, medan det kan vara nog så svårt att med framgång odla vissa vanliga frukter som behöver en hyfsat solig och varm sommar för att hinna mogna och bli goda. Omvänt kan det gå utmärkt att odla frukterna i Mälardalen där vintrarna visserligen är betydligt kallare men somrarna soligare och varmare. Många exotiska växter är å andra sidan betydligt svårare att klara i Mälardalen än på Vestlandet. När det gäller det amerikanska zonsystemet är det ganska värdelöst i Europa (att till exempel Bergen i Norge och Venedig i Italien tillhör samma zon är ju tämligen absurt). Det är grundat enbart på lägsta temperaturen under vintern och är anpassat till förhållandena i östra Nordamerika där klimatet är helt annorlunda än i större delen av Europa. Till exempel är somrarna väldigt mycket varmare och längre i de delar av Nordamerika som har vintrar motsvarande dem i södra Sverige. Och sommartemperaturen har stor betydelse för många växters förmåga att tillväxa och klara kyla under vintern.
Alexander-VG-zon3
27-01-2007, 00:26
nej jag vet att man inte kan fastställa än förens på våren om den lever men än så länge ser den levande ut ,under -15c får dom skydd och lite gravljus (om det är vindstilla ) , men med skydd så tror jag det ska går bra med dom hoppas på det . säker är man alldrig förens som sagt till våren det är helt rätt som du säger Anders zon 1 vi kan ta exempel som på världens köldtåligaste palm ca -25c klara den , men den klara det inte i Sverige för vi har för kort och för sval sommar , eller klara gör den , men dom kommer inte växa nåt så vidare bra och långsamt tyna bort eller ha otur och att den dör i en sträng vinter . nästan lika dant med oliven på sommaren växer den bra min fick en god tillväxt i somras , men där kom inga oliver och som en person sa till mig för kort och för sval sommar . men den växer bra på sommaren och våren men inte mer och sen vet jag inte om jag kan hålla med usda zon angivning över Sverige för jag får kallare än vad den visar . men över medelhavet skulle jag tro usda zon funkar rätt så bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|