Full version: Myskmalva
Anki V
På påsen från Rara växter står det att den gror varmt, 20-24 C

Både Jelitto och tomclothier anser att den mår bra av att få frysa lite

Tom Clothier: Malva alcea, and moschata, Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months
På AoT:s sålistor så är det också lite motsägande råd unsure.gif

Någon som har erfarenhet???

Undrar en villrådig Anki
kerstin z5-6
huvva ...de gror väl på månen .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Välj själv du vad som passar de gror både varmt o efter kyla smile.gif
Anki V
Tack Kerstin, då får dom stå kvar i badrummet då.

Fröna kommer från en arbetskamrat som beställt från Rara växter men inte har en aning om hur hon ska göra när fröna väl har anlänt. tongue.gif

Jag har lovat att jag ska försöka få dom att gro och sedan skola ut i krukor, efter det så får hon tan hand om plantorna själv. laugh.gif laugh.gif

Kanske jag behåller några plantor OM det inte är aldeles för trångt under mina lysrör. unsure.gif

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Dom gror var som helst och sedan blir dom förökade till miljontals biggrin.gif laugh.gif /Helen
kerstin z5-6
Vi tar med dem på sålistan för lätta sorter
Anki V
CITAT (Anki V @ 25-01-2007, 21:17)
Tom Clothier: Malva alcea, and moschata, Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months  

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tom Clothiers sida ska jag sluta läsa.

Fröna grodde på två dagar trots att de är minst två år gamla. Tur att jag inte sådde allt utan har "råd" att misslyckas med med denna sådd.

/Anki
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag tycker nog man kan hitta en del råd , men han är för fixerad vid temperaturer .. jag blir ofta helt snurrig av att läsa dem ....

Och ibland har han faktiskt helt fel .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nu får du sköta myskmalvor ett tag då smile.gif
Immix
Var försiktig med var du planterar den sen. Hos mig har den blivit ett riktigt ogräs. Svår att gräva bort och sprider sig snabbt. Fast vacker är den ju...
Anki V
CITAT (Immix @ 27-01-2007, 11:49)
Var försiktig med var du planterar den sen. Hos mig har den blivit ett riktigt ogräs. Svår att gräva bort och sprider sig snabbt. Fast vacker är den ju...

Blir det något så ska de flesta plantorna hem till sin "ägare" omedelbart efter utskolning. laugh.gif

Tre plantor ska få stanna hos mig och till sommaren ska de på samsas i en "vildslänt" med lupiner och aklejor. Slänten är sluttar ner mot havet och är ganska blåsig och otrevlig. Jag kan inte tänka mig att Malvan skulle kunna bli ett otyg där. blink.gif

Kerstin! Hädanefter så frågar jag här i ställer för att lita på olika weblistor wub.gif wub.gif

/Anki
kerstin z5-6
Bildtext
Malvorna är ett pållitligt, vackert ogräs

I en vall lär de göra sig fint

Elisabeth P
Det kanske inte va så fel att jag satte några av dessa i min lilla slänt då smile.gif .
Hoppas att de sprir sig så där lagom wub.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon