Full version: Cliva
Shyme
Min cliva har blommat för första gången i år och har nu tappat alla blommor (för någon vecka sedan). Jag undrar vad jag ska göra med "stjälken" där blommorna suttit? Ska den stå kvar eller??
Betty
Jag brukar ta bort fröanlaget, men jag låter blomstängeln vissna ner.
Om man låter clivian gå i frö så blommar den inte om så gärna...
eml
Jag brukar också ta bort bara översta delen (lite mer än fröanlagen alltså då det ser så "spretigt" ut annars) och låta stjälken vara kvar, min kommer nu redan med en ny blomma (på en ny stjälk) fastän den gamla stjälken inte hunnit vissna ner än, toppenväxt! . wub.gif
CarMa
Min clivias blomstängel "fastnar" liksom nere bland bladen så blomman knappt syns. Vad gör jag för fel då?

Jag plockar oxå bort fröna men låter resten vara kvar.
Betty
Felet du gör när blommorna "fastnar" nere i bladfästena är att du vattnar för mycket efter att knoppen har bildats. Vattna som man gör med t.ex. amaryllis innan knoppen visat sej = mycket sparsamt!
Shyme
Förra året gjorde min clivia sitt första försöka att blomma men då stannade knopparna kvar nere bland bladen och torkade ihop...efter tips får lite olika personer så har hag varit snål med vatten och verkligen låtit den torka upp och inte heller gett den så mycket näring, och nu har den blommat!

En dam på mitt sommarjobb förra året berättade att hennes sons clivior som vark väldigt sporadiskt vattnade ja nästan misskötta hade blommat flera gånger men hennes egna hade aldrig blommat. tongue.gif
annchapanncha
Jaa ibland känns det som om man "glömmer" bort blommorna så blommar dom lättare. Jag har hört att man skall vattna lite extra när knopparn kommer för att annars fastnar dom där nere, så det har jag gjort och det brukar fungera bra, blommar och blommar.

Mvh
Annchapanncha
Belladonna
CITAT (annchapanncha @ 10-06-2003, 12:46)
Jaa ibland känns det som om man "glömmer" bort blommorna så blommar dom lättare. Jag har hört att man skall vattna lite extra när knopparn kommer för att annars fastnar dom där nere, så det har jag gjort och det brukar fungera bra, blommar och blommar.

Mvh
Annchapanncha

Jag har också clivior (2 stycken) den ena har blommat varje år efter andra året, och den andra clivian ville inte blomma förrän nu och efter flera år och ändå står dom nästan på samma plats i rummet och sköts lika, men bättre sent än aldrig jag blev iallafall glad när den villa blomma.

Annars undrar jag hur man sköter cliviorna, hur ofta ska man plantera om dom osv.??

Kolla gärna in mitt album där jag har mina clivior
annchapanncha
Jag brukar plantera om dom när dom "kryper"ut ur krukan, dom verkar klara sig på väldigt lite jord.

Det var faktiskt en blomsterhandlare som sa till mig att blommor blommar som mest när dom tror att dom skall dö, för då måste dom föröka sig för överlevnad.

Det verkar stämma, tycker jag. För ibland verkar det som om man sköter ihjäl dom.

Jag vänjer heller aldrig mina "uteblommor" vid utelivet: Jag ställer ut dom,
punkt slut.

Och det har aldrig slagit fel, faktiskt, jag har en Pelargon som är över 10 år gammal, omplanterad två gånger. Blommar överdånigt.

unsure.gif biggrin.gif
Hälsningar
Annchapanncha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon