|
rosentass i Göteborg
26-01-2007, 02:15
Nära anhörig som just diagnostiserats. Är det flera som har erfarenhet? Bara ett litet pip? Skriver gärna mer info men vill kolla om det finns intresse alls för problematiken. Inte precis odla ju.
Jo....här finns det stor erfarenhet av KOL och lungemfysem. Dock inte min egen utan en nära anhörig.
Christa
26-01-2007, 08:20
Min sambos pappa hade kol. Inget roligt alls. Mamman till en tjej på jobbet hade det också. Tjejen på jobbet hostade ganska mycket men trots att mamman dött i kol så fortsatte hon att röka med motiveringen att hon trodde på ödet och att hon inte kunde påverka det.
Jag förstår inte att någon vågar röka med tanke på alla sjukdomar man kan få av det. Synd att de inte jobbar mer i skolorna med information så att ingen behöver börja.
Synd om din släkting i alla fall. Kanske finns det några tips på nätet om vad man kan göra för att bromsa sjukdomen. Det som först hände med min killes pappa var att han hade svårt att orka gå någon längre sträcka. Bäst att passa på att göra det man kan med andra ord om man fått den diagnosen.
CITAT (Christa @ 26-01-2007, 08:20) Bäst att passa på att göra det man kan med andra ord om man fått den diagnosen. Ja, där håller jag med. Min nära anhörig har syrgas dygnet runt sedan drygt 5 år tillbaka. Även om hon inte röker idag, så blir hon sämre.... Det är en fruktansvärd sjukdom, att kvävas till döds.
Monica i Nässjö
26-01-2007, 11:36
Har också en anhörig som gick bort i den sjukdomen förra året. En fruktansvärd sjukdom. Om du går in på www.levamedkol.se hittar du myckett information.
kristerh
26-01-2007, 12:14
CITAT (Christa @ 26-01-2007, 08:20) Jag förstår inte att någon vågar röka med tanke på alla sjukdomar man kan få av det. Synd att de inte jobbar mer i skolorna med information så att ingen behöver börja. det är ofattbart att man idag när man vet som väntar fortsätter att röka
Rapchic
26-01-2007, 17:23
CITAT (Christa @ 26-01-2007, 09:20) Jag förstår inte att någon vågar röka med tanke på alla sjukdomar man kan få av det. Synd att de inte jobbar mer i skolorna med information så att ingen behöver börja. finns inte tobaksfriduo i era komuner?
rosentass i Göteborg
28-01-2007, 02:39
CITAT (Scrollan @ 26-01-2007, 08:29) CITAT (Christa @ 26-01-2007, 08:20) Bäst att passa på att göra det man kan med andra ord om man fått den diagnosen. Ja, där håller jag med. Min nära anhörig har syrgas dygnet runt sedan drygt 5 år tillbaka. Även om hon inte röker idag, så blir hon sämre.... Det är en fruktansvärd sjukdom, att kvävas till döds.  Aj det gör mig ont. Just här gäller det min svärmor. (Och ja, hon ska få syrgas.) Kvinnan har aldrig rökt i sitt liv. Sjd upptäcktes av en slump. Läkaren frågade henne "hur mkt röker du". Hon svarar "jag röker inte". Läkaren säger då "när slutade du röka". Svar: "jag har aldrig rökt..." Väntade mig nog de här reaktionerna. Sjukdomen kallas ju i folkmun "rökarlunga" enl internetinfo. På www.levamedkol.se sägs: "Sjukdomen beror på, och förvärras av, rökningen." Jovisst har väl min svärmor utsatts för rök och annan miljöförgiftning i omgivningen, men det är HON som fått kol, inte den omedelbara "omgivningen" (typ rökande vuxna barn). Självklart förvärras det mesta i hälsoväg av rökning men att hävda att sjukdomen kol entydigt BEROR på rökning är uppenbarligen inte en så enkel sanning.  Och ett onödigt skuldbeläggande - av den sjuka och omgivningen. Jfr lungcancer el hiv.
Vad tråkigt Rosentass... och tack för att du berättar om detta. Mvh Fenja
Christa
29-01-2007, 19:05
Oj då! Ja det var ju konstigt. Hoppas läkaren gjort en grundlig undersökning. De borde ju kunna sin sak men det händer ju att det blir fel ibland.
Så här stod på sjukvardsradgivnignen.se
"Hjärtsvikt kan ge liknande symtom Hos äldre personer kan KOL vara svår att skilja från hjärtsvikt. Men då brukar en noggrann undersökning som kan innefatta lungfunktionsmätning, ekg, blodprover och lungröntgen kunna ge svar."
Det finns mycket att läsa där om sjukdomen.
kerstin z5-6
29-01-2007, 19:29
Det behöver inte vara fel alls , man kan få KOL utan att röka , liksom lungcancer
Oavsett sjukdomsorsak är skuldbeläggande till ingen nytta alls ...
rosentass i Göteborg
30-01-2007, 01:07
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-01-2007, 19:29) Det behöver inte vara fel alls , man kan få KOL utan att röka , liksom lungcancer
Oavsett sjukdomsorsak är skuldbeläggande till ingen nytta alls ... tack
Margaretha
31-01-2007, 16:01
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-01-2007, 19:29) Det behöver inte vara fel alls , man kan få KOL utan att röka , liksom lungcancer
Oavsett sjukdomsorsak är skuldbeläggande till ingen nytta alls ... Har också en släkting som dog i emfysem för några år sedan. Icke-rökare! Men hon hade i sitt arbete utsatts för passiv rökning i massor eftersom hon arbetade i åldringsvården, och på den tiden satt alla farbröderna och rökte i sina rum. Väldigt otäckt är också det som stod i tidningen för lite sen, att KOL börjar komma bland 25 - 40-åringar. Inte bara bland äldre alltså!
Christa
31-01-2007, 17:06
Hade de någon teori om varför det gått så långt ner i åldrarna?
Margaretha
31-01-2007, 18:10
Det verkade som om man var överraskad över detta, men om jag minns rätt så framhölls rökning som boven. Ska se om jag hittar artikeln.
Margaretha
31-01-2007, 18:13
Många diagnosticeras som KOL fastän de inte har några som helst symptom och kanske aldrig under sitt liv kommer att ha det heller.
Lena i Torslanda
01-02-2007, 07:58
CITAT (askar @ 01-02-2007, 07:45) Många diagnosticeras som KOL fastän de inte har några som helst symptom och kanske aldrig under sitt liv kommer att ha det heller. Det får du nog förklara! Jag har aldrig hört talas om någon som fått en diagnos ställd utan att man haft några symtom. Vad ställer man då diagnosen på undrar jag.
CITAT (Lena i Torslanda @ 01-02-2007, 07:58) CITAT (askar @ 01-02-2007, 07:45) Många diagnosticeras som KOL fastän de inte har några som helst symptom och kanske aldrig under sitt liv kommer att ha det heller. Det får du nog förklara! Jag har aldrig hört talas om någon som fått en diagnos ställd utan att man haft några symtom. Vad ställer man då diagnosen på undrar jag. Om man som det verkar enbart baserar det på gjorda Spirometri. Jag känner människor med diagnosen, en del har riktigt tunga kroppsarbeten och de har aldrig någonsin haft några som helst symptom. De diagnosticerades vid hälsokontroll. Det är väl som med flera andra sjukdomar... prover kan visa att du har sjukdomen men det betyder inte att den någonsin under din levnadstid kommer att bryta ut eller ge symptom.
Lena i Torslanda
01-02-2007, 09:57
Jo men om du ska få diagnosen KOL så har det alltid visat sig på sprirometrin att du har en försämrad tömning av andingsluften i lungorna. Det är ett symtom ävem om du som patient inte upplever det så. Att ha symtom innebär inte att de måste vara subjektiva - det är precis lika mkt de objektiva symtomen som är viktiga, alltså det som t.ex framkommer via spirometri eller vid en läkarundersökning.
CITAT (Lena i Torslanda @ 01-02-2007, 09:57) Jo men om du ska få diagnosen KOL så har det alltid visat sig på sprirometrin att du har en försämrad tömning av andingsluften i lungorna. Det är ett symtom ävem om du som patient inte upplever det så. Att ha symtom innebär inte att de måste vara subjektiva - det är precis lika mkt de objektiva symtomen som är viktiga, alltså det som t.ex framkommer via spirometri eller vid en läkarundersökning. Inte bara genom att ta Spirometri... det ska också tas en ny efter inhalation av bronkdilaterande medel och också den långsamma utblåsningen. Vet av egen erfarenhet att det inte alltid görs mer än en spirometri utan hänsyn till om pat hade rätt blåsteknik osv.
Lena i Torslanda
01-02-2007, 10:13
Det låter ju inte bra. Givetvis måste tekniken var korrekt om det ska vara någon mening. Och självklart ska spirometrin göras både med och utan dilaternande medel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|