Full version: Skugga vs halvskugga
fredwel
Man ser ofta att växter trivs i (hel)skugga eller halvskugga, men hur definieras det? Såg en definition där halvskugga skulle vara lika med sol halva dan och helskugga skulle vara om det endast var sol en kortare tid på dagen, är detta något ni kan skriva under på? biggrin.gif

Vi har en norrsida på ett enplanshus, mot öster är det inget i vägen så morronsol kommer det in, Kanske lite kvällssol också, men är osäker. Skulle detta vara helskugga då?

/fredrik
kerstin z5-6
Morgonsol -österläge -får nog räknas som halvskugga ...de flesta skuggväxter klarar morgonsol utmärkt
Beteckningen är ju ofta , : skugga /halvskugga
Mia, zon 3
Ja, det där kan vara knepigt... Jag har några lägen som är skuggade större delen av dagen, men när solen väl kommer på så steker det ordentligt - vad ska man kalla det?
När jag tänker "halvskugga", så tänker jag antingen silat solljus (under träd etc) eller skuggat men ändå ljust läge. Helskugga - det är runt jättetujan på norrgaveln.
Men om det är "rätt tänkt" har jag inte en aning om.... unsure.gif
Limeblossom
Mitt halvskugge tänk är lika som Mias. rolleyes.gif
Ally
Jag hade läst nånstans att om växten får "öppen himlen" då är det halvskugga, även om det inte kommer direkt sol. As opposed to under buskar och träd, dvs. tak över huvudet rolleyes.gif (om det inte är vandrande skugga förstås! tongue.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon