noora
Jag läste i bostadsbilagan i DN i morse att man kan ha marktäckande perenner kring rosorna för att undvika ogräs, men samtidigt har jag nån gång fått tipset att rensa bort allt som växer runt rosorna (vi har just nu förgätmigej som sprider sig i samma rabatt) för att rosorna ska få mer kraft.

Så vad är det som gäller? Jag funderar på att byta ut förgätmigejen mot någon krypande malört (japansk malört t.ex) och kanske någon nepeta, men skulle det bästa egentligen vara att försöka hålla det helt rent kring rosorna?
kerstin z5-6
Ingen av mina rosor är ensamstående , det är finast med sällskap, tycker jag
Lökar är olämpliga eftersom de oftast vill ha det torrare sommartid än rosorna

Man kan lämna , och rensa ett litet ytrymme nära rosens rötter på våren -för att kunna gödsla med kodynga eller vad man nu vill
Sedan får det växa på under sommaren
Sandmalört är lagom snabb, Heuchera , små Delpinium , låga brudslöjor, risp, stäppsalvia, låg nejlika med mera är bra sällskap

Österläge
Jag läste en intressant artikel i Vi i villa (hos mina föräldrar) om att rosor behöver sällskap för att visas från sin bästa sida. Marktäckare eller lågt växande växter farmhäver rosornas skönhet bättre än om de står själva. Det fanns många förslag på sällskapsväxter oxå, de jag minns är riddarsporre (inte för många), lavendel och lammöron... Antingen väljer man växter i liknande färger som rosorna, eller i kontrasterande färger. Du kan ju försöka få tag på artikeln om du är intresserad av fler förslag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon