frugb
Jag verkligen älskar slingerväxten Törnrosas skjortel! Och i år fick jag en massa små ballongliknande fröhus som jag plockade in innan höstregnen startade.

De har en massa frön i sig - typ vingade (tunt runt ett hårt litet frö i mitten).

Hur vet jag om fröna är mogna, dvs kan det fungera att så dem?

Hur ser jag om de är mogna?

Vill inte missa att så TS, annars måste jag köpa frön vilket ibland är lite svårt att få tag på.

Är de fröäkta?

Tusen frågor av
frugb biggrin.gif
frugb
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Tja, ni fattade säkert att jag menade "Egna frön från Törnrosas skjortel"
Elisabeth P
Tror säkert att det blir blomma av dina frön.
Hur fröäkta de är vet jag däremot inte.

Lisa
karjo
CITAT (frugb @ 26-01-2007, 13:17)
Vill inte missa att så TS, annars måste jag köpa frön vilket ibland är lite svårt att få tag på.

Jag kan inte hjälpa dig med info om fröna men med tanke på det du skrev ovan... Du kanske vet att de går att övervintra? Man behöver ju inte så varje år alltså... smile.gif
Anki V
Om jag är tveksam så brukar jag lägga några frön i fuktigt hushållspapper i en plastpåse. Det funkar på frön som gror varmt och relativat snabbt. Efter en liten tid så brukar man kunna se om det blir grodd på fröna.

De frön som då grott tar jag och försiktigt placerar över i såjord.

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Att ta egna frön från Törnrosas kjortel går alldeles utmärkt rolleyes.gif Fröna är som du säger tunna 'flagner' och dom är fröäkta. Jag har frösått mina nu för ett tag sedan, dom gror ju rätt långsamt och ojämt, plantorna går även bra att övervintra. De åren jag har gjort det har jag mina krukor svalt (+15) och under växtbelysning. /Helen

fröbild
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...29992166_ab.jpg
Österläge
Blev lite nyfiken o googlade "Törnrosas kjortel", vad fina blommor de har! Funderar på att så den tillsammans med störbönorna mot spaljén, kan nog bli fint! biggrin.gif

Hittade bla en sida på Allt om trädgård där du Helen från Piteå skrivit om dina sådder... tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (uteplatsen @ 27-01-2007, 18:18)
Hittade bla en sida på Allt om trädgård där du Helen från Piteå skrivit om dina sådder... tongue.gif

biggrin.gif jo, jag skriver ju på det forumet ibland också + att jag har ett större fotoalbum där biggrin.gif /Helen
Österläge
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-01-2007, 18:24)
CITAT (uteplatsen @ 27-01-2007, 18:18)

Hittade bla en sida på Allt om trädgård där du Helen från Piteå skrivit om dina sådder...  :P

biggrin.gif jo, jag skriver ju på det forumet ibland också + att jag har ett större fotoalbum där biggrin.gif /Helen

hihi, roligt när man ser såna man känner igen på andra ställen... tongue.gif Läste tex om Noora i tidningen Trädgårdslandet som jag fick tillsammans med katalogen från Frö med Posten... tongue.gif
frugb
Hej och tack för svar! Då ska jag verkligen försöka övervintra den - så jag slipper vänta på att de pyttesmå plantorna ska växa till sig...

Visst är det en fin blomma? Gillar att den blommar tills frosten har bitit sig fast ordentligt.

Och då ska jag definitivt så mina egna frön! Kul!

mvh frugb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon