Vad är det för insekter? som "spottar" på mina växter och vad ska jag göra åt det?
bibi -
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2003, 11:04
Spottstrit, pilla i spottet så hittar du spottstritens larv därinne. Spottet är flytande exkrementer som blandas med ett vaxsekret. Spottet skyddar larven mot fiender och uttorkning. Striten suger växtsaft och kan orsaka missbildningar på växten, den ställer dock ofta inte till så enormt stor skada. Bekämpas genom att man klämmer sönder larven för hand. Själv har jag bara brytt mig om att bekämpa dem när jag odlat jordgubbar i kruka för de hade så mycket spott på sig.
lolo
06-06-2003, 16:41
Hej! Vad är det för spott ni pratar om, egentligen? Är det vitaktigt, runt, ovalt, grått m.m?
mvh
Ann-Louise i Umeå
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2003, 18:17
Såhär kan spottet se ut
Mycket vanlig åtminstone här i mellansverige man brukar se en hel del spott på vilda växter och ibland dyker de upp på odlade växter med. Har ni ingen spottstrit i norra sverige??
lolo
06-06-2003, 20:54
Hej igen! Jaså, de ser ut så? Nej, jag har inte sett sånt tidigare, men jag kan å andra sidan inte svara för andra än mig själv. Kanhända har vi sånt också! Trivs de i någon särskild miljö, t.ex. fukt, sol osv?
mvh
Ann-Louise i Umeå
Betty
06-06-2003, 21:09
Jodå, visst finns spottstrit här uppe i norr åxå!
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2003, 21:20
Har aldrig tänkt på om det är någon speciell miljö spottstriten gillar, jag har nog alltid lagt märke till spottet på växterna men när jag var riktigt liten trodde jag att det var något större djur som gick och spottade på växterna, numera vet jag dock vad en spottstrit är.
Betty
06-06-2003, 21:23
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-06-2003, 22:20)
när jag var riktigt liten trodde jag att det var något större djur som gick och spottade på växterna
Minns att vi brukade kalla det för ormspott...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.