|
Elisabeth P
26-01-2007, 13:49
Våran fursutrappa ligger åt norr. Med andra ord nästan ingen sol alls. Drömmen hade varit att ha någon vacker klätterros slingrandes upp.
Men finns det överhuvudtaget någon ros som klarar så knappa solförhållanden? Vad kan man annars ha som slingrar, blommar och trivs i ständig skugga?
Framsidan ser alltid så trist ut då jag inte vet vad som trivs där. Vill gärna ha sådandt som blommar ochså.
Tacksam för förslag Lisa
kerstin z5-6
26-01-2007, 16:28
satsa på massor av fina clematis -två olika färger är läckert -de gillar läget och trivs - Sk skuggtåliga rosor är de som klarar mindre än 6 , men helst 4 timmars sol /dag -och de uppnår aldrig sin rätta potensial i de läget -hur skuggtåliga de än påstås vara -det är bättre att inte kämpa mot naturen , utan gå med den i stället ..  själv gillar jag de Estlänska sorterna Kostar 30 kr + frimärken , kommer som rötter och måste skötas i kruka ett tag under våren Roogoja -estländska clematis
Elisabeth P
26-01-2007, 16:36
Ja klematis kanske vore något  . Det är ju för trist att framsidan ser så elendig ut, när den borde vara inbjudande och trevlig. Vårt hus är grått så det krävs lite färg tycker jag. Kanske några tips att ge mig? Klätterrosen får jag fundera ut en annan plats till. Har en jättestor altan på baksidan. Där har jag lite fundering på om jag skulle sätta upp en sådan där "portal" som finns i grön plast bl. a. och låta en klätterros slingra upp där  Då får den sol näst intill hela dagen. Men tar de lång tid på sig att växa till sig? (den gröna ställningen är ju inte så vacker under) Lisa
kerstin z5-6
26-01-2007, 16:40
Allt är vackert till grått , blå och vita toner tex , Purpur och Lila och Rosa -har redigerat in en länk o en bild i föregående svar -se o njut  Håll i börsen  Ang portal -I din zon -räcker det nog med en , två säsonger beroende på sortval -innan rosen är täckande , så du blir nöjd ps Portaler i grön plast håller inte för klätterrosor  ... trä eller järnportaler ska nog till för det
Elisabeth P
26-01-2007, 17:30
Helt otroligt vad många olika sorters clematis det finns och alla lika vackra (nästan) Varför tycker jag alltid att det känns så jobbigt bara att beställa från utländska sidor  Jag blir så osäker på språket framför allt. Jag surfar runt lite och ser om jag blir klok på det Bra att du sa det där med icke plast portal. Sådant hade inte jag tänkt på  . Lisa
Elisabeth P
26-01-2007, 17:36
Hur känsliga är klematis för att flyttas ? Jag har två stycken som är inne på andra säsongen. Men de står nog inte riktigt där jag skulle vilja he dem. Går det att flytta dem? När i så fall?
Lisa
malin72
26-01-2007, 19:02
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-01-2007, 16:28) Kostar 30 kr + frimärken , kommer som rötter och måste skötas i kruka ett tag under våren Roogoja -estländska clematis nej men fy på dig Kerstin som kommer med sånna länkar  jaha ännu en som nu finns under favoriter.... näää större tomt och vinna pengar det är helt enkelt ett måste
Margith
26-01-2007, 19:48
Klätterrosen skulle jag ha skippat, även om den kanske överlever, blir den inte så där stor och fin som jag hade drömt om. Jag hade provat en kaprifol, de doftar ljuvligt och de klarar iaf halvskugga i z 4. Tyvärr är de inte riktigt härdiga hos mig
Elisabeth P
26-01-2007, 19:50
Ja , vi verkar ha samma problem Malin  Jag bara suger åt mig allt vackert och alla dessa länkar till ännu mera som finns Det är bara att gräva.....gräva....gräva....och åter gräva. För annars vete fåglarna vad jag ska få plats med allt  ......men kul é det. Lisa
malin72
26-01-2007, 19:54
CITAT (Lisa:) @ 26-01-2007, 19:50) Ja , vi verkar ha samma problem Malin :D Jag bara suger åt mig allt vackert och alla dessa länkar till ännu mera som finns Det är bara att gräva.....gräva....gräva....och åter gräva. För annars vete fåglarna vad jag ska få plats med allt  ......men kul é det. Lisa ja visst är det  min terapi  men jag skulle ju hålla i pengarna till mässan  jätte lätt med alla erbjudanden från alla och länkar hit och dit
Elisabeth P
26-01-2007, 20:04
CITAT (malin72 @ 26-01-2007, 19:54) CITAT (Lisa:) @ 26-01-2007, 19:50) Ja , vi verkar ha samma problem Malin  Jag bara suger åt mig allt vackert och alla dessa länkar till ännu mera som finns Det är bara att gräva.....gräva....gräva....och åter gräva. För annars vete fåglarna vad jag ska få plats med allt  ......men kul é det. Lisa ja visst är det  min terapi  men jag skulle ju hålla i pengarna till mässan  jätte lätt med alla erbjudanden från alla och länkar hit och dit  Vi får se det som så, att fina trädgårdar kommer vi antagligen att få  (även om det för min del är långt ifrån vissa trädgårdar som man fått se här på forumet)och kul har vi under tider  . Rena terapin som du sa. Det är bara till att gräva vidare.....både i jorden och plånboken Lisa
kerstin z5-6
26-01-2007, 22:25
Margit Klätterrosor i norr tar minst 4 år på sig att bli bra .. Undantag W Baffin -två år Rogoja -där är de så gulliga så -skriv ett mail på vanlig knagglig engelska o beställ nema problema alls ... Många Sta föreningar har sambeställningar av de här Clematis har jättestort rotsystem efter några år , de går att flytta, vår eller höst men .. jag skulle köpa en ny för 30 bagare 
Elisabeth P
27-01-2007, 10:37
Att flytta de jag har utesluter inte alls att köpa fler Jag ska allt titta mer på Rogoja, men än har jag inte hittat var det är meningen att jag ska beställa någonstans. Är det bäst att beställa på vår eller höst? Hittar jag inte vanliga beställningsvägen så får jag göra som du skrev Kerstin och maila dem. Eftersom jag än inte har hittat riktigt rätt på sidan så vet jag inte heller om det är stora prisskillnader mellan de olika sorterna och vad frakten går på. Men jag söker vidare............om inte du är snabbare Lisa
kerstin z5-6
27-01-2007, 10:47
Orders for the next spring can be made in October and November. There are about 50 different sorts and hybrids in propagation. Plants can be bought in 1 or 3 liter plastic bags or bare rooted. Jag har bara köpt bar rotat -brukar finnas kvar att beställa även i januari frakt -de kommer i ett kuvert , varje clematisrot är tjock o lång som en ordinär blyertspenna -du måste själv driva upp det ovanjordiska  gissar på 30 kr i frakt för kuvertet .. Best görs alltså på kivistik@trenet.ee Skriv gärna i andra hands önskemål -sortimentet varierar och alla sorter finns nog bara om man best väldigt tidigt på året # litersplastpåsar .. blir naturligtvis betydligt dyrare än barrotat
Elisabeth P
27-01-2007, 10:58
Okej, men är det stora prisskillnader på de olika sorterna. Du skrev tidigare runt 30 :- för en klematis, men gäller det alla sorter. Driver man upp dem svalt under lysrör, eller hur gör man? Är det svårt? Är det egentligen bättre att vänta till okt/nov då de normalt säljer?
När jag är inne så hittar jag bara dessa underbara blommor, men inga prisuppgifter alls? Är det för att det är fel tid på året? Inte heller den text du citerade hittar jag.
Såg även zonanvisningar , men på flerav står det VI - IX (funkar inte dessa i lägre zoner då?) Trodde bara det var svårt att klara vissa högre zoner - lägre har jag aldrig uppfattat som prombem?
Lisa
kerstin z5-6
27-01-2007, 11:26
Lisa -du bor i Borås ! Du kan ha varenda Clematis på marknaden utom krukväxtvarianterna o de säljer inte Kivistikk De flesta sorter kostar 30 barrotat -en del 35 kr st reservation för höjda priser -men det får du svar på om du mailar Om du väntar till okt får du inga clematis -det är då man ska beställa för VÅREN nästkommande år .. , egentligen -men man kan alltid testa nu o maila , han har säkert kvar en hel del sorter ännu -de levereras oftast i april, maj texten jag citerade finns på hemsidan under Breeding Zonsystemet är inte det svenska ... lägre zon är kallare Prisuppgifter finns inte på sidan -, men de senaste 5 åren har de hållit sig inom 30, 35 . ev 40 kr för barrotat Ja , du driver dem under rören, sedan ute eller i växthus så fort tempen tillåter -det är inte svårt De kan oftast plateras ut i juli Kan tillägga att på utlänska sidor har de inte samma Zon system som Sverige I tex Finland är zonerna annorlunda på så vis att z 4 FI = z6 SV... Du kan hursom haver ha alla sorts Clematis
Elisabeth P
27-01-2007, 11:44
Det låter lovande Några kronor hit eller dit gör ju ingen skillnad  . Jag var mest rädd för att det även skulle finnas de som gick på 2/300:- och därutöver. Då hade jag kanske kunnat få mig en smärre chock Tänka tt det är så bra att bo i Borås. Kan ha allt............ Passar på att fråga dig en sak till Hur sker betalningen och i vilken valuta? Kan man skriva önskad leveransvecka (eller i alla fall då de inte får leverera p.g.a bortrest)? Du fattar att jag känner mig helt nollställd på detta. Det är därför det är så skönt att rådfråga dig. Det känns så mycket säkrare då, annars hade jag nog aldrig vågat beställa, men nu ska jag allt försöka. Lisa
kerstin z5-6
27-01-2007, 12:14
Sist jag beställde tror jag att jag betalade som vanligt dvs med visakortet - då spelar ju valutan ingen roll -euro var det nog
Nja -de levereras nog när de är klara , men nog kan du skriva att du inte vill ha dem en viss vecka , pga att du inte är hemma
Och som sagt var beredd på att vissa sorter kan vara slutsålda Har du funderat på några speciella ? Romantica är fantastiskt svart lila och mycket tacksam Föresten, -Jag skulle maila o be om en lista på vad som går att beställa nu så slipper du sukta efter sorter som redan är slut sas ..
Elisabeth P
27-01-2007, 12:24
Ja, det vore ju smart att kolla upp vad som går Annars sitter jag här och drägglar för fullt Visst är romantika vacker, men jag faller mycket för de blå. och tvåfärgade. Även pulmapäev (vit) och silmakivi (blå) var väldigt vackra. Härligt med så stora blommor Lisa
kerstin z5-6
27-01-2007, 12:29
Temperaturerna där dessa odlas kan på vintern falla till -20 ibland -30 grader Jag är också förtjust i de tvåfärgade  såg just att de jag beställde 2005 kostade 27 kr plantan ...30 inklusive frakt
Elisabeth P
27-01-2007, 12:36
Låter bra, nu har jag precis mailat dom på min knagliga engelska. Hoppas att jag får svar snart på vad de har kvar
Lisa
malin72
27-01-2007, 14:12
kerstin z5-6
27-01-2007, 14:59
malin72
27-01-2007, 15:04
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 14:59) nej men fy Kerstin det kunde hon ju inte  men ja det är lockande
Romantica är fin / från Estland  eller Polish Spirit/ från Polen  Den här har jag lite skuggigt, klipps ner sen höst.
malin72
27-01-2007, 19:52
CITAT (Kajsa @ 27-01-2007, 19:38) Romantica är fin / från Estland  eller Polish Spirit/ från Polen  Den här har jag lite skuggigt, klipps ner sen höst. jaha nu kommer du också och frestas  jo det är såååå fint
Mia, zon 3
27-01-2007, 21:35
Jag har beställt från Roogoja i år via min STA-krets. De har beställt minst 3 år på raken, och inte bara klematis utan även vinrankor mm. Alla jag har hört har varit kanon-nöjda med allt från dem. Väntar med spänning! Kommer inte ihåg alla jag beställde (jo, klickfingret var nog lite otyglat, kanske....  ), men jag vet att det blev några bleka med mörka "ögonfransar" - det är min svaghet! Och så några mörka, tror det blev 'Mikelite'...? En vet jag - den hette 'Mari', och den ska min syster få, för det heter hon också (Mari utan "e" på slutet är inte så lätt att hitta alltid, men nu så! Att den också var jättefin var ju passande...)
kerstin z5-6
27-01-2007, 21:47
Valge daam
Elisabeth P
27-01-2007, 22:02
Ja, det är inte lätt att välja. ALLT är ju så otroligt vackert  . Ska bli intressant att se vad jag får för svar av dem Lisa
malin72
27-01-2007, 22:56
nä nu vill jag med beställa men har ju inte visa kort  nu vet jag inte hur jag ska göra
kerstin z5-6
27-01-2007, 23:00
Då kanske det är time att skaffa ett ? Jag har ett kopplat till ett spec konto -alla lökarna kan sätta in pengar där -och beställa varifrån de vill -även våra sambest görs via det kontot .. där finns alltså bara den peng som ska iväg , inget mer .. ingen risk att det blir länsat -på mer än vad man satt in i alla fall .. Och på 8 år med nätbest har inget hänt ...
malin72
27-01-2007, 23:04
Elisabeth P
30-01-2007, 18:25
Fick svar idag från Roogoja. De verkar jättegulliga, men tyvärr var nog min engelska för knagglig  . De uppfattade inte alls att jag ville beställa så att jag har fina klematis redan nu i vår. Dessutom var minsta order 10 planter  . Priset var ju jättebra i och för sig, men vad gör jag av 10 planter? Hade kanske tänkt mig tre eller kanske högst fem. Ja nu fick jag nått att fundera över. Men hur ska jag få dem att förstå att jag vill beställa redan nu, eller kan de mena att de inget har nu? (fast det skrev de inte uttryckligen) Lisa
shahalam
30-01-2007, 20:07
Ja det var ju ett fint utbud Roogoja hade. Blev väldigt sugen på att beställa också. Har hur mycket utrymme som helst och vill ha clematis som klättrar på mina rosor. Undrar om rötterna trivs inomhus i litet dålig belysning fram till maj, då det kan vara lagom att plantera ut dem? Kommer det att växa upp lite blad tills dess tro? Någon som har testat?
kerstin z5-6
31-01-2007, 11:10
men kära vänner -har ni inga trädgårdsvänner ? Hur vore det med en liten tråd ... Jag är övertygad om att du får ihop 10 st -100? i ett nafs här tex Samköp clematisarna !! 10 st är väl inget till dej själv heller , de är inte stora när de kommer More is more ! Nej de gillar inte alls dåligt ljus , men kommer de i april kan kanske du bygga ett miniväxthus ute att ha dem i ,pallkrage med fiberduk eller liknande ? De bör sedan skötas i kruka till slutet juli/augusti , noppas och få ett bra rotsystem innan du planterar ut dem på friland
Elisabeth P
31-01-2007, 13:59
Jo, visst har jag funderat fram och tillbaka vart jag skulle kunna trycka ner några fler klematis. Men det verkar ju inte ens som om de vill/kan ta emot en beställning nu för leverans redan i vår? Hur tätt kan /bör man plantera klematis? Runt furstutrappan som jag gärna vill ha något klättrande är det ca 1 x 2 meter skulle jag tro. Lisa
Klematis kan man stoppa ner lite överallt, har över 30 klematis på en normalstor trädgård dom kan t.o.m ringla på marken. En perfekt växt
kerstin z5-6
31-01-2007, 16:41
du har pm
Jag kan tänka mig och sambeställa med nån 5 stycken skulle vara trevlig att ha -Hur är det Lisa:-) ???? ska vi sambeställa?
A-K, Bergen
03-02-2007, 22:07
Hei! Jeg sitter i Norge og skal ordne sambestälning til Kivistik. Problemet mitt er at svarmailen jeg fikk av dem ikke inneholdt noen liste over hvilke klematiser man kunne bestille. Har mailet tilbake (30 januari), men de svarer ikke.. Så om noen av dere som skal bestille nå kan sende meg listen på PM så ville jeg bli mycket tacksam! Mvh Anne-Kristin i Bergen, Norge
Elisabeth P
03-02-2007, 22:15
Jag har PM:at dig den lista jag fått Lisa
A-K, Bergen
03-02-2007, 22:27
Og da har jeg alt fått listen, tusen takk Lisa!
Lisa - kan du pm:a listan till mig med  ? Är väldigt intresserad av att samköpa också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|