Full version: Vintips
anna_rispan
Jag undrar om ni har några bra tips på smuttviner. Alltså ett vin man kan sitta och smutta av. Inte till mat alltså.
Reserv
CITAT (anna_rispan @ 26-01-2007, 14:02)
Jag undrar om ni har några bra tips på smuttviner. Alltså ett vin man kan sitta och smutta av. Inte till mat alltså.

Vitt vin = Hamilton lagom friskt
anna_rispan
CITAT (Reserv @ 26-01-2007, 14:04)

Vitt vin = Hamilton lagom friskt

Tack Reserv för tipset. Nu har jag nåt att spana efter....
krellus

Hm, det är ju ganska många viner det...

Bland de röda gillar jag Nederburg Cabernet Sauvignon Merlot, Nederburg Shiraz Viognier, Brown Brothers Shiraz, Allesverloren Shiraz, Graham Beck.... (blandade priser)

Bland de vita så gillar jag druvan Sauvignon Blanc....
Vita baserat på Chardonnay som de flesta uppskattar har en risk att bli lite för "smörig" för min smak.
netaave
De La Pierre
Vitt lite bubbligt, jättegott!
Anma
Chill out är precis som namnet antyder prefekt att sitta och cilla med... smile.gif (rött)
AnitaO
Vill gärna ha tips på rött vin.
Ska ge bort, och är inte så duktig på rött vin rolleyes.gif
Inte för tungt, nåt som passar bra med en ostbricka.
Prisklass runt 80-100 kronor.
Castea
CITAT (Anne R @ 26-01-2007, 18:24)
Chill out är precis som namnet antyder prefekt att sitta och cilla med... smile.gif (rött)

Ja, Chill Out är ett mycket gott smutt-vin.
ninnisky
CITAT (AnitaGg @ 26-01-2007, 17:27)
Ska ge bort, och är inte så duktig på rött vin  :rolleyes:

ett underbart italienskt vin som passar utmärkt till ost är:
Masi Campofiorin nr 5123 - det har dessutom en väldigt fin etikett (enligt mitt tycke) Kostar 96:- .

Men, det är ju så svårt det där med smaken......
biggrin.gif
AnitaO
CITAT (ninnisky @ 26-01-2007, 18:47)
CITAT (AnitaGg @ 26-01-2007, 17:27)
Ska ge bort, och är inte så duktig på rött vin  rolleyes.gif

ett underbart italienskt vin som passar utmärkt till ost är:
Masi Campofiorin nr 5123 - det har dessutom en väldigt fin etikett (enligt mitt tycke) Kostar 96:- .

Men, det är ju så svårt det där med smaken......
biggrin.gif

Låter intressant smile.gif
Tack ninnisky wub.gif
herkules
CITAT (AnitaGg @ 26-01-2007, 18:27)
Ska ge bort, och är inte så duktig på rött vin rolleyes.gif

köp en rioja!
netaave
CITAT (herkules @ 26-01-2007, 22:55)

köp en rioja!

Skulle precis skriva det också, La Gunilla passar utmärkt till ost och kostar inte mycket.
Gillan
Castillo de´Rioja ( tror jag det heter ) är ett gott fylligt rödvin som jag kan rekomendera. Men om det är ett " presentvin ", får jag nog lov att vara osagt unsure.gif

Vad avis jag blir på er som dricker vin. Jag älskar drycken, men kan inte ens dricka ett halvt glas utan att få huvudvärk rolleyes.gif sad.gif
Reserv
CITAT (Evgeni @ 27-01-2007, 06:57)
Castillo de´Rioja ( tror jag det heter ) är ett gott fylligt rödvin som jag kan rekomendera. Men om det är ett " presentvin ", får jag nog lov att vara osagt unsure.gif

Vad avis jag blir på er som dricker vin. Jag älskar drycken, men kan inte ens dricka ett halvt glas utan att få huvudvärk rolleyes.gif sad.gif

Stoppa en treo i glaset så får du bubbelvin och bot mot huvudvärken i ett rolleyes.gif näe, skoja bara....Men Riojaviner anses som dom tyngre vinerna som passar bäst till välkryddat, gärna vitlöksstark mat unsure.gif fast det är mitt favoritvin annars rolleyes.gif
netaave
CITAT (Reserv @ 27-01-2007, 11:10)
CITAT (Evgeni @ 27-01-2007, 06:57)

Vad avis jag blir på er som dricker vin. Jag älskar drycken, men kan inte ens dricka ett halvt glas utan att få huvudvärk rolleyes.gif  :(

Stoppa en treo i glaset så får du bubbelvin och bot mot huvudvärken i ett rolleyes.gif näe, skoja bara....Men Riojaviner anses som dom tyngre vinerna som passar bäst till välkryddat, gärna vitlöksstark mat unsure.gif fast det är mitt favoritvin annars rolleyes.gif

Fast det är ju olika på dom också!
herkules
det här vinet brukar jag köpa, det är gott och passar till det mesta. smile.gif
evelina
CITAT (herkules @ 27-01-2007, 11:23)
det här vinet brukar jag köpa, det är gott och passar till det mesta.  :)

Va kul att vi har samma smak smile.gif
Satt precis och skrev om det vinet men du hann före, mitt favvo vin. 90 KR
herkules
CITAT (evelina @ 27-01-2007, 11:27)
det här vinet brukar jag köpa, det är gott och passar till det mesta.  :)

smile.gif wub.gif smile.gif
AnitaO
CITAT (evelina @ 27-01-2007, 11:27)
det här vinet brukar jag köpa, det är gott och passar till det mesta.  smile.gif

Det verkade inte så dumt smile.gif
Bee
Glöm inte dom portugisiska vinerna. Lite mjuka och inte så påträngande. En gammal favvis är Periquita. Det sägs att Systembolaget är Periquitas äldsta utlandskund och det har faktiskt funnit i åratal, alltid mjukt och gott.
Piccante
det här vinet brukar jag köpa, det är gott och passar till det mesta. smile.gif

Nu hör inte jag till de större vinkännarna iofs men detta är min absoluta favorit oxå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon