fruberglund
Det är en öppen kompost det gäller (3 pallkragar på höjden). Det var min man som undrade nu när han var ut och slängde lite gamla blommor, behöver man inte lock på komposten på vintern, den blir ju full med snö och så slänger man grejer ovanpå snön bara?

Är i och för sig ingen allvarlig kompost i år, bara slänger i grejer och har inte brytt mig att kolla om det är nån ruljans på den men kan vara bra att veta till ett annat år när jag ska bygga en riktig kompost om jag behöver bygga med lock då.
ingrid fuxwall
Missförstår kanske din fråga men själv skiljer jag på olika komposter.

Dels har jag de av kompostgaller och de står ju fria både från sidor och topp.
"Varmkomposten" där matavfall läggs är därimot en sluten behållare och har även "täcke" på under den kalla årstiden för att inte frysa - för att ev. brytas ner hela tiden.

ingrid
fruberglund
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-01-2007, 10:10)
Missförstår kanske din fråga men själv skiljer jag på olika komposter.

Dels har jag de av kompostgaller och de står ju fria både från sidor och topp.
"Varmkomposten" där matavfall läggs är därimot en sluten behållare och har även "täcke" på under den kalla årstiden för att inte frysa - för att ev. brytas ner hela tiden.

ingrid

Menar inte en varmkompost utan bara grönsaksavfall och trädgårdsris osv.
rosita
Det funkar väl bra att göra som du gör, bara slänga ovanpå snön. Snön är ju inte kvar för evigt och under vintern är det ändå ingen fart på förmultningen. Men det är klart, blir det mycket snö, så fylls ju komposten, men då får man väl skotta undan den då.
Eva i Västerås
Jag tycker snön smälter undan ganska bra, troligen av värmen inifrån komposten.
Det kanske inte är sån fart nu från början om din kompost är ny, men jag har kört så i 20 år i trädgårdskompost och det går alldeles utmärkt.
Blir det alltför fullt med snö, så är det väl bara att skrapa undan lagom mycket. Snön ger ju fukt i komposten också.
Dessutom avstannar inte komposteriet helt. Det fryser på ytan, men jag tycker det knatar på ganska bra ini komposten ändå. Förmodligen går det bättre om den inte är för liten.
carren
Jag använder inte trädgårdskomposten på vintern men om jag gör det så gör jag som du beskriver, slänger uppepå snön bara och så vänder jag ner det på våren när det är dags att vända runt högen.
Hmpf
Ända nackdelen skulle väll vara att närigsämnen lakas ur när det regnar och snön smälter men det finns säkert mycket mims kvar ändå !
Eva i Västerås
Nog lakas det väl ur en del, men jag tror inte det är så mycket. Tycker det är ganska lagom fuktigt när snön försvinner.
Och jordförbättrande är det ju i alla fall.
Cilla
Jag har några plåttaksbitar som ligger över trädgårdskomposterna, mest för att förhindra att regnet lakar ur dem. Men också för att jag tycker att nebrytningen sker lite snabbare när komposten inte blir så torr som när den avdunstar i det fria.

Men det viktigaste med alla slags komposter tycker jag är att det är enkelt att slänga i saker och att gräva ur mullen sedan.
Skogstjärna
Vill bara tipsa om en bok som heter Allt om Kompost.
Där finns massor med tips om kompostering och kompostbehållare!
Tack vare den boken sparade jag närmare 2000:- på att INTE köpa en varmkompostbehållare.
Jag byggde en själv av en plastunna, ett lock av trä och ett par liggunderlag.
Billigt och bra! Samt skadedjurssäkert!
Men jag har också en vanlig trädgårdskompost som jag mest använder på sommaren, till våren ska jag komplettera den med lite tätare väggar och lock, för att öka värmen och därmed snabba på komposteringen.
Christin*
Skogsstjärna: Skall köpa boken men den var tillfälligt slut. Är bara nyfiken, hur gör du när du tömmer din kompost? Är det inte bökigt om det är i en tunna?
Skogstjärna
CITAT (Christin* @ 11-03-2007, 19:30) *
Skogsstjärna: Skall köpa boken men den var tillfälligt slut. Är bara nyfiken, hur gör du när du tömmer din kompost? Är det inte bökigt om det är i en tunna?

Ja, det är väl nackdelen mot köpta komposter.... whistling.gif
Lite bökigt, men det går!
Man får vända upp och ner på den och sen gräva ur resten med en mindre spade.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon