ewa zon 3
Här är bilder på två pelargoner som såddes i slutet av november.
'Helena' stod det på påsen från Margith. En har blivit väldigt gulbladig och är betydligt mindre och klenare men fin ändå wub.gif
Är det en helt annan sort el en mutation eller vad det heter?
Kommer den tåla sol lika bra?

först den vanliga 'Helena'

och här är den gulbladiga

/Ewa
Fenja
Hmm, det är annorlunda blad på den nedre, kan det vara ett förrymt frö? Mina Copper Queen kan bli så där gula som unga... Himla fina, kompakta små plantor i alla fall!! wub.gif
Ljus och direkt solsken brukar inte vara några problem, den kanske mörknar lite förstås.
Mvh
Fenja
Margith
Nej, jag går ed på att vi inte pratar om ett förrymt frö smile.gif
Det är en omöjlighet hos mig. Jag plockar fröerna direkt från plantan och ner i fröpåsen smile.gif Fröpåsar och blyertspenna har jag alltid i fickan när fröerna börjar mogna smile.gif

Spontant säger jag att din gulbladiga ser ut som min Chrystal Palace Gem, men hur sannolikt är det att pelargoner korsar sig med hjälp av humlor och blomflugor? unsure.gif

Alla våra pelargoner är egentligen korsningar av vilda pelargoner. Vilda pelargoner är alltså någorlunda fröäkta, men våra vanliga pelargoner är korsningar sedan 1700-talet. Tänk Ostindiska kompaniet och Linné biggrin.gif
Det är alltså 300 år av korsningar wink.gif Sår du fröer av en namnad pelargon idag, så har du ingen aning om vad du får upp. Vanligtvis blir den nya plantan en blek kopia av den du tog fröerna från, MEN det kan också bli nåt helt nytt, och det är ju det som är så kul med att fröså egna pelargoner biggrin.gif
Efter vad jag har förstått är det vanligt att nån väldigt dominant 'ur-fader' slår igenom tongue.gif

Oavsett vad du får upp och hur det ser ut, så är det ALDRIG samma pelargon som du tog fröerna från!

Ingen av ewas pelargoner är alltså en Helena!!

Den ewa tycker liknar en Helena har dessutom betydligt mörkare bladzon än min någonsin har haft wacko.gif

Gulbladiga pelargoner har jag aldrig upplevt vara känsliga för solljus, däremot de som har mycket vitt i bladen. De brukar få torra bladkanter om det blir alltför varmt.

Det här blev ett väldigt långt inlägg, men jag måste bara få säga att du har ursöta små pelargon-bäbisar ewa wub.gif
Eftersom jag känner mig lite som "mormor" till dem: kan du inte gulla lite extra med dem och maila mig en bild av dem när de blommar? laugh.gif wub.gif
ewa zon 3
CITAT (Margith @ 27-01-2007, 14:57)
Eftersom jag känner mig lite som "mormor" till dem: kan du inte gulla lite extra med dem och maila mig en bild av dem när de blommar?  :lol:  :wub:

Ok "mormor" lovar att gulla med dom wub.gif
Och vem vet kanske blir det lite barnbarns bilder så småningom laugh.gif

Jättebra att du skrev så tydligt hur det hänger ihop med namn och så på pelargoner smile.gif
Men hur gör jag nu i fortsättningen så att det blir rätt med namn? Ska de få vara helt namnlösa el ska jag skriva något annat på namnetiketten? unsure.gif
Vill göra rätt ifall några får flytta vidare.
Fast de gäller kanske främst vildisarna, där vissa grott till 100% = väldigt många plantor av samma sort och de ska väl vara sortäkta så där hoppas jag att jag fattat rätt att jag kan märka dom med namnet på påsen.

Såg du förresten att jag PM:at dig om att jag fått fröleveransen sent igår em unsure.gif wub.gif

/Ewa
Margith
För att inte ens i misstag riskera att skicka vidare, vare sig fröer eller sticklingar, av nåt som jag sått själv, skriver jag alltid på namnlappen "Frösådd av XX"
Är det däremot en vild pelargon jag tagit fröerna av, då låter jag den heta som det stod på fröpåsen smile.gif Ja, ja, naturligtvis inte om det på min namnlapp står "P zonale vit" och pelargonen blommar med röda blommor wacko.gif (Då hamnar den obönhörligt i komposten...) eftersom den uppenbarligen var felnamnad.... och att i efterhand tvärsäkert kunna namnge en pelargon det vågar iaf inte jag blink.gif Men jag gissar gärna laugh.gif
malin72
men då gäller det att veta hur dom ska se ut då tongue.gif tongue.gif tongue.gif dom sorterna jag fått av dig Margith dom heter ju nu det som stog...men jag har ju ingen annnnnnnning om hur blad mm ska se ut laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag kanske måte googla och skriva ut så jag kan jämföra sen och se vad jag ska döpa dom till wub.gif wub.gif
Margith
CITAT (malin72 @ 27-01-2007, 18:34)
men då gäller det att veta hur dom ska se ut då tongue.gif  :P  :P

Neeej, vad ledsen jag blir på mig själv sad.gif
Jag tycker att jag tjatar om att "vanlíga" pelargoner kan bli vad som helst, namnge dem själv, döp dem efter dig själv, eller barn/barnbarn, eller favorithusdjur, eller vad du vill..... Döp dem till vad som helst UTOM namnet på pelargonen som fröerna togs från sad.gif

Jag ger alltså inte bort fröer från de här pelargonerna utan att "tjata" om att det kan bli vad som helst wink.gif

Däremot vilda pelargoner (de som heter nåt som börjar med P.) de kan du räkna med är frökonstanta, men felnamnade blommor finns överallt sad.gif

Ett litet PS. Snälla Malin, ta inte det här inlägget som "bråk" på dig , jag har inte en susning om vad det var för fröer jag skickade till dig laugh.gif
Var det vildar eller egenhändigt plockade fröer av mina pelargoner?? wacko.gif Skicka ett PM med namnen så lovar jag att reda ut vilka namn du törs "lita" på och vilka du får hitta på egna till wub.gif
malin72
laugh.gif laugh.gif nej inte tar jag det som bråk inte wub.gif det är ju bara jag som är helt novis om pellisar skickar namen på pm...men visst börjar dom på p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon