Nej, jag går ed på att vi inte pratar om ett förrymt frö
Det är en omöjlighet hos mig. Jag plockar fröerna direkt från plantan och ner i fröpåsen

Fröpåsar och blyertspenna har jag alltid i fickan när fröerna börjar mogna
Spontant säger jag att din gulbladiga ser ut som min Chrystal Palace Gem, men hur sannolikt är det att pelargoner korsar sig med hjälp av humlor och blomflugor?
Alla våra pelargoner är egentligen korsningar av vilda pelargoner. Vilda pelargoner är alltså någorlunda fröäkta, men våra vanliga pelargoner är korsningar sedan 1700-talet. Tänk Ostindiska kompaniet och Linné
Det är alltså 300 år av korsningar

Sår du fröer av en namnad pelargon idag, så har du ingen aning om vad du får upp. Vanligtvis blir den nya plantan en blek kopia av den du tog fröerna från, MEN det kan också bli nåt helt nytt, och det är ju det som är så kul med att fröså egna pelargoner

Efter vad jag har förstått är det vanligt att nån väldigt dominant 'ur-fader' slår igenom
Oavsett vad du får upp och hur det ser ut, så är det ALDRIG samma pelargon som du tog fröerna från!
Ingen av ewas pelargoner är alltså en Helena!!
Den ewa tycker liknar en Helena har dessutom betydligt mörkare bladzon än min någonsin har haft
Gulbladiga pelargoner har jag aldrig upplevt vara känsliga för solljus, däremot de som har mycket vitt i bladen. De brukar få torra bladkanter om det blir alltför varmt.
Det här blev ett väldigt långt inlägg, men jag måste bara få säga att du har ursöta små pelargon-bäbisar ewa
Eftersom jag känner mig lite som "mormor" till dem: kan du inte gulla lite extra med dem och maila mig en bild av dem när de blommar?