Denna frkapsel fick jag av en kompis som hade nypt den frn en botanisk trdgrd i Grekland. Jag har lyckats f frna och gro, och de har brjat vxa nu men jag har inte den blekaste om vad det r fr ngot. Vet ni?
sa, mlardalen zon 2
28-01-2007, 10:06
Fetbladsvxten tycker jag ser ut som ngon slags Peperomia (det finns MNGA olika slags Peperomior med olika utseenden och bladfrger)
tulle
28-01-2007, 10:35
Frkapseln r frn ett Jacaranda-trd. Frerna gror ltt. Hlsn tulle
Natures wisdom
28-01-2007, 11:19
Tack fr svaren! Hur tror ni att den eventuella Peperomian ska sktas. Sparsam vattning och porst och nringsfattigt substrat (Typ sjord?)
sa, mlardalen zon 2
28-01-2007, 12:09
Vanlig krukvxtjord uppblandad med sm lecakulor funkar utmrkt, du kan flytta ver den i en ngot strre kruka (jag brukar brja plantera om krukvxterna runt sportlovet d brjar solen bli bttre i fnstren och vxterna fr mera nytta av den lite mer nringsrika jorden). Grna vattning med kalkfritt vatten. Vill st i ett ljust fnster p vintern annars blir den ltt ranglig och det blir lnga noder mellan bladparen. Vill grna torka upp mellan vattningarna men snustorr vill den inte vara.
Natures wisdom
28-01-2007, 21:26
Inga mrkvrdigheter mao En frga dock. Hur fr jag bort kalken frn vattnet. Gr ju att pressa genom filter och dona hit och dit. Men det krver bde utrustning och kunskap som jag inte har. Att kpa osmosvatten knns ju som lite ondigt spenderade pengar. mvh Natures wisdom
sa, mlardalen zon 2
29-01-2007, 08:45
Jag brukar ta smlt sn/regnvatten nr det gr under rstiden till de som vill ha mjukt vatten, nr det inte gr fr de hlla tillgodo med tempererat kranvatten.