Natures wisdom
En fetbladsblomma. Men vad heter den?

Denna frökapsel fick jag av en kompis som hade nypt den från en botanisk trädgård i Grekland. Jag har lyckats få fröna och gro, och de har börjat växa nu men jag har inte
den blekaste om vad det är för något. Vet ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Fetbladsväxten tycker jag ser ut som någon slags Peperomia (det finns MÅNGA olika slags Peperomior med olika utseenden och bladfärger)
tulle
Frökapseln är från ett Jacaranda-träd. Fröerna gror lätt.
Hälsn
tulle
Natures wisdom
Tack för svaren!
Hur tror ni att den eventuella Peperomian ska skötas. Sparsam vattning och poröst och näringsfattigt substrat (Typ såjord?)
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig krukväxtjord uppblandad med små lecakulor funkar utmärkt, du kan flytta över den i en något större kruka (jag brukar börja plantera om krukväxterna runt sportlovet då börjar solen bli bättre i fönstren och växterna får mera nytta av den lite mer näringsrika jorden). Gärna vattning med kalkfritt vatten. Vill stå i ett ljust fönster på vintern annars blir den lätt ranglig och det blir långa noder mellan bladparen. Vill gärna torka upp mellan vattningarna men snustorr vill den inte vara.
Natures wisdom
Inga märkvärdigheter mao smile.gif
En fråga dock. Hur får jag bort kalken från vattnet. Går ju att pressa genom filter och dona hit och dit. Men det kräver både utrustning och kunskap som jag inte har. Att köpa osmosvatten känns ju som lite onödigt spenderade pengar.
mvh
Natures wisdom
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar ta smält snö/regnvatten när det går under årstiden till de som vill ha mjukt vatten, när det inte går får de hålla tillgodo med tempererat kranvatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon