Pernilla i Nacka
Hej,
Har precis planterat ut mina ettåriga stockrosor. Har aldrig odlat stockrosor förut och undrar om/hur de skall bindas upp.
De växer så konstigt, mina iallafall, så jag har svårt att se hur jag skall förankra dem i stödet. Det är ju inte en stjälk som går rakt upp utan bladen växer ut åt sidorna i en ganska vid rundel. Kanske kommer et en stjälk när de blir lite större?
Någon med mer erfarenhet än jag?
Hälsningar
Pernilla
Kerstin i Malmö
Det kommer väl inte en stjälk förrän år två men oavsett det.

Jag har en perenn stockros som står intill en vägg och där är det ju bara att binda upp den längs väggen om det behövs.

Sedan har jag planterat en i rabatten och den har fått ett armeringsjärn där jag tänkte binda upp den för stöd.

Kerstin
Pernilla i Nacka
Fast den här stockrosen är ettårig. Den skall blomma redan i år.
Jag avvaktar väl tills dess att stjälken kommer då, innan dess skall den väl klara sig utan stöd antar jag.
Hälsningar
Pernilla
Eva i Skåne
Jag har också köpt fröer till dessa stockrosor som ska vara ettåriga enligt påsen. Jag har mest läst att stockrosor blommar år två, men det står ettåring på påsen.
I alla fall verkar det inte bli något av mina unsure.gif Det är två månader sen jag satte fröerna och jag tror inte det kommit mer än ett blad förutom hjärtbladen på dem sad.gif Jag tycker också det ser ut som de ska växa runt i en liten tuva först, men det har ju stockrosor längst ner, så jag tror nog du får en stjälk också rätt som det är.
Berätta gärna vidare hur det går med dem. Jag har övervägt att kasta mina små ynkliga plantor och räkna det som ett misslyckande, men samtidigt är det ju det där med att det är så svårt att kasta något som det är liv i..........

Jag har perenna stockrosor också. De brukar sällan behöva stöd.
Pernilla i Nacka
Jag sådde mina redan i mitten på februari, så de har haft lång tid på sig att bli stora. Ge inte upp, dina växer säkert till sig också. Har du dem inne eller ute nu? Mina piggnade till avsevärt när de planterades ut i rabatten. Trivdes inte alls i fönstret när de blivit lite större. Vet ej varför, men de såg så ledsna ut att jag trodde de var bortom räddning. Kanske blev det för trångt helt enkelt.
Det har nu börjat komma en stängel på ett par av dem också. Jag återkommer när de börjar blomma och rapporterar.
Hälsningar
Pernilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon