ewa zon 3
Ser att flera av mina perenner som behöver kallstratifiering har rådet att de vill ha ca +5 till 12 grader för att gro. Men sen då?
Svalt begriper jag men så jättesvalt blir det inte i mitt uterum ens på golvet framåt våren.

Ewa
malin72
nä jag vet vad du menar det är det inte på våren i förrådet och defenitivt inte i vardagsrummet unsure.gif unsure.gif unsure.gif

kan man få det med fläkten unsure.gif wink.gif
Lena i Torslanda
Det är därför det är så bra att låta sådderna stå ute och sköta sig själva. Då behöver man inte fundera över sånt som temperaturer.
Eva 33c
Jag gör som Lena med de perenner som uttryckligen vill ha låg temperatur för att gro. De får helt enkelt stanna ute. I mån av plats tar jag in lite perenner (vardagsrummet först och sedan till växthuset när jag sätter igång det) efter kallperioden, men då bara de som vill ha varmt för att gro. Trots allt tjänar man lite storlek på perennerna om man kan låta vårvärmen komma redan i mars. Ute gror ingenting förrän i maj tidigast. Det går det med, men en del (de som växer långsamt) hinner inte bli så stora att jag vill plantera ut dem till hösten utan måste stå i kruka första vintern, vilket jag alltid tycker kan vara lite kinikigt. Fast det har funkat rätt bra trots allt... smile.gif
kerstin z5-6
Vilka gäller det ? Har de väl grott är problemet ofta över -ställ på din vanliga plats under rören oavsett vad mr clothier tycker biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ewa zon 3
CITAT (Eva 33c @ 27-01-2007, 19:03)
....I mån av plats tar jag in lite perenner (vardagsrummet först och sedan till växthuset när jag sätter igång det)  efter kallperioden, men då bara de som vill ha varmt för att gro. Trots allt tjänar man lite storlek på perennerna om man kan låta vårvärmen komma redan i mars. Ute gror ingenting förrän i maj tidigast. Det går det med, men en del (de som växer långsamt) hinner inte bli så stora att jag vill plantera ut dem till hösten utan måste stå i kruka första vintern, vilket jag alltid tycker kan vara lite kinikigt....

Har faktiskt försökt att dela in perennerna lite så som du säger och en det mesta kommer att få en tidig vår i uterummet men i år ska jag vara "modig" och låta en del få möta våren ute wink.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 19:08)
Vilka gäller det ? Har de väl grott är problemet ofta över -ställ på din vanliga plats under rören oavsett vad mr clothier tycker  :D  :D  :D

Jo det är råd från Mr Clothier och Jelitto biggrin.gif rolleyes.gif
och gäller bla
några Alchemilla
Cardiocrinum giganteum
Charophyllum hirsutum
Eryngium amethystinum
Euphorbia coralloides
Gentiana asclepiadea
Gillenia trifoliata
Penstemon digitalis
Pulsatilla halleri och vulgaris
Verbena hastata

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif biggrin.gif tog bort mitt svar eftersom jag fattade din fråga helt fel biggrin.gif biggrin.gif
Eva 33c
Jag läste din fråga lite slarvigt, trodde att du frågade om frön som vill gro svalt.
Som Kerstin säger, när de väl grott brukar det inte vara så kinkigt. (Fast meconopsisen är det väl som behöver odlas svalt efter grodd...)
Om det är av platsbrist du vill låta några möta våren ute kan jag säga att förra året ställde jag ut följande frösådder i jan/feb att möta våren på egen hand (även om de alltså inte behöver kyla, vilket jag var osäker på då)
Gentiana asclepiadea
Penstemon digitalis
Charophyllum hirsutum
Pulsatilla vulgaris Alba

Det fungerade bra, de blev omskolade i egna krukor i juli. Penstemonen och Chaerophyllum var utplanteringsstora i augusti. Gentianan och pulsatillan var väl små, men övervintrar nu i sina krukor.
Nu bor jag i zon 5 och har kanske kortare tillväxt-säsong än du i zon 3.

Men har du plats inne så får du större plantor... rolleyes.gif
ewa zon 3
Vad bra då får jag se hur det blir med plats inne senare men Penstemon digitalis och
Charophyllum hirsutum ska i alla fall få gro ute för utplantering till hösten.
(Säger jag innan någon av dem har grott) wink.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Cardiocrinum giganteum
Charophyllum hirsutum
Eryngium amethystinum
Euphorbia coralloides
Gentiana asclepiadea
Gillenia trifoliata
Penstemon digitalis
Pulsatilla halleri och vulgaris
Verbena hastata
har dessa grott redan ????

BOINK .....
återkommer när jag åter kommit upp på min stol ....

blink.gif
ewa zon 3
Nä, inte grott blink.gif
Nu måste jag har uttryckt mig ovanligt slarvigt wacko.gif
En del av dem är redan sådda och på kylning, andra har jag precis fått som tex Bernts frön.
De är exempel på de frön där jag undrade hur jag skulle göra med temp efter de hade grott.
Tänker alltså framåt och hoppar över den där lilla petitessen med att de ska gro laugh.gif wacko.gif

Ewa
kerstin z5-6
pust ... annars funderade jag på att sluta så öht .. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Cardiocrinum giganteum gror inom 12 -24 månader smile.gif för mej tog det:
sådd jan 04 -ute ,inne ute igen i maj -stod ute till våren 05 -grodde sommar 05
Förvarad i kallbänk vinter vår 05/06 - ett blad , våren07 -tre blad - utplanterad en i grusparti -resten av småknölarna i ny kruka i kallbänk ht 07
Om sju år blommar den -sen dör knölen -lol...
Varianten- var Glehenni -antar att de beter sig rätt lika

Charophyllum hirsutum-inga särskilda svalkrav
Eryngium amethystinum gärna varmt men inte övervattning
Euphorbia coralloides inget särskilt
Gentiana asclepiadea växer sakta -gärna svalare
Gillenia trifoliata inget spec växer sakta år 1
Penstemon digitalis svalt o ljust ger bra tillväxt
Pulsatilla halleri och vulgaris inga krav
Verbena hastata varmt

med varmt menas under vanliga rör -inte kinkig ...
ewa zon 3
Ok, tack för svar biggrin.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon