Eva 33c
I en tidigare tråd kom det upp önskemål om frön till grå (vit) bolltistel, Echinops spaerocephalus.
Jag tog frön från min i somras. Jag har aldrig skördat frö från den förut eftersom den självsår sig bra på egen hand. Men så blev jag osäker på om fröerna verkligen innehöll någon substans, de kändes så tunna och skräpiga. wink.gif Så jag vill inte ge bort dem.
Nu har jag gjort ett grobarhets-test med hjälp av en fuktig bit papper och en plastpåse och ser att de gror bra, nu vet jag också precis vad som är själva fröet. Så vill någon ha har jag några portioner att skänka bort mot frankerat kuvert. PM:a eller maila mig om intresse finns.
(Min gamla Frölista är uppdaterad och aktuell.)
Monica i Nässjö
Och apropå frön till bolltistel. Ska man så hela "kvasten" eller ska man försöka peta ut det pyttiga fröet?
malin72
CITAT (monka @ 27-01-2007, 19:40)
Och apropå frön till bolltistel. Ska man så hela "kvasten" eller ska man försöka peta ut det pyttiga fröet?

nu sträcker jag på mig och säger hela smile.gif det gjorde jag och vad jag förstod var det rätt smile.gif

någon rättar mig säkert om jag har fel
Eva 33c
Det går säkert bra att så hela kvasten, men när jag prov-grodde mina i papper så grodde de "rensade" fröerna fortare, ett av dem har redan hjärtblad efter 5 dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon