abraxa
Jag flyttar till balkong i söderläge denna vår och vill gärna krukodla något som klättrar snabbt och blommar. I min gamla trädgård har jag haft klematis och vildkaprifol, som jag tycker mycket om. Men vilken klätterväxt står ut med södervärme bäst?
Tacksam för tips.
Åsa, mälardalen zon 2
Klematis brukar ofta föredra inte alltför soligt läge, både kaprifol och vinranka gillar dock sol. Men så mycket blom på vinranka är det nog inte ofta tar det 3-4år för en vinranka att börja blomma och blommorna är inte färggranna men vindruvorna är ju färggranna ifall man väljer röda eller blå druvsorter.
kerstin z5-6
En fin krukros av större format som remonterar är ett annat alternativ
Alexander-VG-zon3
finns ju andra klätterväxter som gillar sol
kan du tänka dig nåt annat än just dom två ??
RibesRubusVitis
Men snälla vänner – hur smakar egentligen klematis? Om valet står mellan dessa, är väl svaret ganska givet.
kerstin z5-6
blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif Va ??

"Jag flyttar till balkong i söderläge denna vår och vill gärna krukodla något som klättrar snabbt och blommar. I min gamla trädgård har jag haft klematis och vildkaprifol, som jag tycker mycket om. Men vilken klätterväxt står ut med södervärme bäst?
Tacksam för tips. "

Uppfattade inte att det skulle vara ätbart ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 21:33)
blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif Va ??

"Jag flyttar till balkong i söderläge denna vår och vill gärna krukodla något som klättrar snabbt och blommar. I min gamla trädgård har jag haft klematis och vildkaprifol, som jag tycker mycket om. Men vilken klätterväxt står ut med södervärme bäst?
Tacksam för tips. "

Uppfattade inte att det skulle vara ätbart ?

inte jag heller unsure.gif
RibesRubusVitis
Nog tillfredsställer vinrankan fler sinnen, och den som kanske inte imponeras av blommorna kan i stället njuta av druvorna och lövens höstfärger. Vinrankan tar tacksamt emot all södersol den kan få, och berusad lär du inte bli av en enda ranka…
Alexander-VG-zon3
hur menar du med berusad ?? unsure.gif wub.gif
RibesRubusVitis
Jo för att det ska vara idé att göra vin bör man väl i vårt klimat ha minst ett tjog vinrankor. Det går liksom inte att jäsa en butelj i taget. Men smaken får sitt även av druvorna, och doftsinnet också. (Det mesta av smakerna är egentligen dofter.) Man kan rentav göra läckra vindolmar på bladen. Själv tycker jag att vinrankor är oerhört vackra – synen – och det lär finnas folk som njuter av att det kluckar när drycken hälls upp – hörseln – för att inte tala om hur vinden rasslar i lövverket… Vid beskärningen har jag nyss varit ute och känt på rankorna – ett sinne till.
Också balanssinnet lär kunna påverkas av vin.
Alexander-VG-zon3
CITAT (RibesRubusVitis @ 28-01-2007, 00:59)
Jo för att det ska vara idé att göra vin bör man väl i vårt klimat ha minst ett tjog vinrankor. Det går liksom inte att jäsa en butelj i taget. Men smaken får sitt även av druvorna, och doftsinnet också. (Det mesta av smakerna är egentligen dofter.) Man kan rentav göra läckra vindolmar på bladen. Själv tycker jag att vinrankor är oerhört vackra – synen – och det lär finnas folk som njuter av att det kluckar när drycken hälls upp – hörseln – för att inte tala om hur vinden rasslar i lövverket… Vid beskärningen har jag nyss varit ute och känt på rankorna – ett sinne till.
Också balanssinnet lär kunna påverkas av vin.

ahh förlåt jag som inte förstod wub.gif

tack för förklaringen .

men jag vet inte om personen i fråga bara vill ha vinranka som prydnad och äta vindruvorna som dom är å inte göra vin , men vill man ha blommande så finns där trevligare saker än vindruva .
Alexander-VG-zon3
jag själv har i söder

bokharbinda,passionsblomma,murgröna,klätterros

finns säkert fler klätterväxter som går att odla på söder som blommar .

abraxa ?? har du funderat över andra alternativ

kaprifol kan du ju med ha på söder ??

eller kombinera vinranka och nåt annat
Ophelia
Glöm inte att man kan göra vindolmar av bladen smile.gif
kerstin z5-6
huh.gif

Den som frågade nämnde väl vare sig vin eller annat -det var ett förslag/svar .

Bougainvillea är trevlig men har taggar -kan förvarars som krukväxt vintertid
Hum
Jag har odlat upp gullklematis på min söderbalkong och den trivs bra i solen. Denna vår blir det tur för vinrankan wink.gif

flaxss: hur klarar sig din murgröna i söder? Jag har tagit sticklingar av en jättefin ljusgrön murgröna och skulle vilja ha den på balkongen med är rädd att det är för soligt...

-jb-
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hum @ 29-01-2007, 11:33)
Jag har odlat upp gullklematis på min söderbalkong och den trivs bra i solen. Denna vår blir det tur för vinrankan wink.gif

flaxss: hur klarar sig din murgröna i söder? Jag har tagit sticklingar av en jättefin ljusgrön murgröna och skulle vilja ha den på balkongen med är rädd att det är för soligt...

-jb-

mormor har en jätte stor murgröna på söder sidan som växer jätte bra , min ena är också på södersida och ser helt frisk ut sen har jag även sticklingar som även dom är på södersidan . men dom klara sig bra bara vattnar mycket på sommaren . skulle dom bli sol skade första sommaren så växer den någ över dom gamla bladen med nytt fräscht .
abraxa
Tack för alla goda tips!
Det viktigaste är att det blir lite frodigt någorlunda snabbt och helst ej drabbas av spinn. Sen är ju blommor alltid trevligt. Vinranka låter också väldigt lockande, men själva vinet som jag tänkte avnjuta på min balkong i sommar köper jag nog färdigt... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon