Full version: Det här med feber
Bee
Jag har lärt mig något nytt idag. Tveksamt värde måhända. Så här var det:
Trots halsfluss och med snuva och feber som inte vill ge med sig så hade vi planerat en liten utflykt med bilen idag lördag.
När jag la mig natten mellan fredag/lördag visade den digitala tempen på 37.0.Finfint! Feberfri!
Imorse väckte maken mig och stoppade tempen i det ”rätta”örat, dvs det vänstra som jag alltid stoppar in den i (jag är vänsterhänt). 38 grader! Ve och fasa. Nu var det så att jag låg med den sidan djupt ner i dunkudden så varför inte testa i högra örat? 37,4!
Hur gick det till? Hur tillförlitlig är en termometer egentligen?? Vår är en digital av märket Braun. Den gammaldags sorten man stoppade i ändalykten gav ju bara resultat från en källa…
Visst kände jag mig lite yr och febrig och kände i munnen att jag inte var helt feberfri men hur mycket feber hade jag egentligen?? Efter frukost kollade jag igen, 37,1 i vänstra örat och 37,4 i högra.
Hm. Jag blir inte klok på det här. Är det någon annan som har råkat ut för detta eller vet något mer om varför det blir såhär?
Just nu står det 37,9 i vänstra örat och jag orkar inte kolla det högra. Och halsen börjar värka igen trots 2x1-grams Kåvepenin om dagen…
Gåsis
Det örat du ligger på visar alltid feber. Vi tar tempen i luftat öra och tror det blir hyfsat rätt. Fast det är alltid viktigast hur man mår...

/Åsa
malin72
hm ja jag får inte till det med den tempen heller sad.gif jag tror att det är fel på min eller så tar jag fel....kan ta i samma öra efter ett tag och den visar olika sad.gif wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vid 37 grader mår jag ganska dålig. När jag köpte min muntermometer stod det att man skulle testa varje dag i ett visst antal dagar när man var frisk för att se vilken temp som var ens normala temperatur. Under alla dessa dagar visade termometern mellan 36,3-36,4 så när jag har en temp på runt 37 känner jag mig febrig och trött.

Så det kan ju vara bra att testa termometern under friska förhållanden och se vad den normalt ska visa när man är frisk blir det sedan högre än vad den visade när man var frisk så är man nog sjuk.
ingrid fuxwall
Har helt slutat lita på termometern, köpte en som skulle stoppas i örat och sedan har vi varit dödligt sjuka, allt från 34 - 43 grader och eftersom vi fortfarande lever så slängde jag örontermometern.

ingrid
Bee
CITAT (Gåsis @ 27-01-2007, 19:54)
Det örat du ligger på visar alltid feber. Vi tar tempen i luftat öra och tror det blir hyfsat rätt. Fast det är alltid viktigast hur man mår...

/Åsa

Men tempen var olika efter frukost med två "luftade" öron?

Man kan ju tycka att jag är petig och det är jag kanske. Jag har alltid dragit gränsen vid feber för när jag går ut eller går till jobbet.
Och jag fattar inte varför det är olika på höger och vänster sida av huvudet.
Bee
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-01-2007, 19:59)
Har helt slutat lita på termometern, köpte en som skulle stoppas i örat och sedan har vi varit dödligt sjuka, allt från 34 - 43 grader och eftersom vi fortfarande lever så slängde jag örontermometern.

ingrid

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tack! Det är nog så jag skall göra!

(fast just nu mår jag faktiskt inte helt ok.)
askar
Bqarnbarnen, tvillingarna är sjuka i hög feber sen igår morse.
Tempen i örat som hon legat på, var många tiondelar högre
än i det luftade.

Sedan kan tempen ändras ganska mycket bara under en tim.
men har du feber trots att du tar Kåvepenin så kanske det är dags
att byta till annan medicin som har bättre verkan.

Hur länge har du tagit Kåvepenin? Man brukar säga att febern ska ha gått ner efter ett par dagar.

Krya på dig smile.gif
yenny
Jag tror saker som tex vax i öronen kan ge väldigt olika utslag på de där örontermometrarna. Eller hur smala gångar man har iöronen, för man måste komma in ordentligt i öronen mot trumhinnan för att de ska ge rätt temp. På mej funkar de inte alls, jag är för smala gångar i öronen
Bee
CITAT (askar @ 27-01-2007, 20:04)
Bqarnbarnen, tvillingarna är sjuka i hög feber sen igår morse.
Tempen i örat som hon legat på, var många tiondelar högre
än i det luftade.

Sedan kan tempen ändras ganska mycket bara under en tim.
men har du feber trots att du tar Kåvepenin så kanske det är dags
att byta till annan medicin som har bättre verkan.

Hur länge har du tagit Kåvepenin? Man brukar säga att febern ska ha gått ner efter ett par dagar.

Krya på dig smile.gif

Tack wub.gif

Jag tog det första "hästpillret" (dom är jättestora!) i onsdags kväll så jag har tagit dom i 3 dagar.
Blomstertanten
Jag använder nästan inte alls nån termometer nummera.
Jag känner ju om jag har feber eller inte och febern blir ju inte mindre för att jag tar tempen. Det som är avgörande är ju hur man känner sej !
malin72

ingrid

precis så där har vi haft det smile.gif
nä jag litar på det gamla vanliga sättet....

föressten kommer ni ihåg den där remsan man la på pannan..där det visade sig i färg på siffrorna rolleyes.gif
kerstin z5-6
Och jag tror på den gamla vanliga rectaltermometern ....
Blomstertanten
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 20:09)

En sån har jag i gömmorna i fall jag skulle behöva en smile.gif
askar
CITAT (malin72 @ 27-01-2007, 20:09)

ingrid

precis så där har vi haft det smile.gif
nä jag litar på det gamla vanliga sättet....

föressten kommer ni ihåg den där remsan man la på pannan..där det visade sig i färg på siffrorna rolleyes.gif

Ja den minns jag smile.gif Såg kul ut när siffrorna kom fram.

Numera har jag "armhåletemp" köpt på Apoteket, den kostade ca 170kr
men håller i ett antal år.
Likadan hade de när jag var inlagd på sjukhuset.

Muntempen däremot som en del sjukhus fortfarande har... den där med pinne
den ska man inte lita på.
På mig visade den 37,2 när jag i själva verket hade 39,8...
sköterskan sa att de sällan visar rätt.
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 20:09)

Samma här. Örontempar är inte så värst tillförlitliga eftersom man måste hålla dem precis rätt. Rektaltempen brukar alltid gå att lita på. smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2007, 20:59)
....Örontempar är inte så värst tillförlitliga eftersom man måste hålla dem precis rätt.....

Hur fungerar det på sjukhusen i dag? Är det örontermometrar som gäller?
Frågar eftersom på mitt jobb har vi bara rectal termometrar och vissa "gäster" och viss personal har börjat protestera och kräver att vi skall köpa in "modernare" grejer. Det finns även en personal som med bestämdhet påstår att rectaltermometrarna visar "fel"
kerstin z5-6
Nyligen uppdaterat detta med vår tekniker (hon som håller reda på¨nya rön så vi inte har för gamla rutiner o lär ut fel ) enligt henne är rektala mätningar på ingång igen eftersom det är så pass stor felmaginal på de övriga mätställena -armhåla o öra . Däremot ska termometern i sig vara digital, kvicksilver termometrar är ju förbjudna numer
Gossen Ruda
Det kan nog finnas skillnader mellan olika personer och olika ställen. Jag kan tänka mig att tempen i munhållan kan sjunka om man andas genom munnen innan mätningen. Örat har jag aldrig kollat med men svårigheten är nog att sikta på trumhinnan direkt. Sen blir jag lite skeptisk när jag läser att det är skillnad mellan örat mot kudden och utan kudden. Det tyder väl på att det antingen blir mer blodgenomströmning i det lägre örat eller mindra avkylning. Tacka vet jag min gamla rektalmodell med kvicksilver. laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 21:13)
....Däremot ska termometern i sig vara digital, kvicksilver termometrar är ju förbjudna numer.........

tongue.gif Ja företaget är "gammalt" (50 år) men tack å lov inte "utrustningen"
-Vi har digitala rectal termometrar....Men det var själva "tillhanda havandet" som en del protesterat emot. Men tack för upplysningen smile.gif Den skall jag framföra
Magdis
CITAT (Hamilton @ 27-01-2007, 21:05)
Hur fungerar det på sjukhusen i dag? Är det örontermometrar som gäller?

I Lycksele hade vi örontempar men här i Piteå har vi oral eller rektaltemp (digitala) På de orala lägger vi till 0,3 grader.
Snöflinga
Motsägelsefullt att man inte skall använda "topsy" eftersom man trycker in vaxet i örat ... vad händer med en febertermometer då huh.gif
askar
CITAT (Snöflinga @ 27-01-2007, 22:00)
Motsägelsefullt att man inte skall använda "topsy" eftersom man trycker in vaxet i örat ... vad händer med en febertermometer då  :huh:

Den behöver man ju inte trycka speciellt långt in... bara rikta den rätt.
Sedan kan man ju dubbelkolla med rektaltemp så ser man om man hittat rätt
teknik. smile.gif

Vuxna...vet jag väl inte om man behöver en sån, men till små barn
är den jättebra. smile.gif
faith
Vad ska jag köpa då tycker ni, till mig själv? Rectaltemp vill jag inte ha, vem orkar joxa med sån när man ligger sjuk.. Vilken annan typ av termometer är bäst?
Gåsis
Mitt bästa tips är att du känner efter hur du mår. Mer värt än någon termometer. Annars är nog rektaltermometern den som är bäst.

/Åsa
faith
CITAT (Gåsis @ 27-01-2007, 22:14)
Mitt bästa tips är att du känner efter hur du mår. Mer värt än någon termometer.

Jo, jag brukar göra så, brukar känna när jag har feber. Men så har jag ringt sjukvårdsupplysningen någon gång och fått frågan hur mycket feber jag har och då har jag inte kunnat svara. Men det kanske inte gör så mycket i och för sig, jag känner ju om det är lite feber eller mycket.
Bee
CITAT (faith @ 27-01-2007, 22:10)
Vad ska jag köpa då tycker ni, till mig själv? Rectaltemp vill jag inte ha, vem orkar joxa med sån när man ligger sjuk.. Vilken annan typ av termometer är bäst?

Håller med dig. Det är förvirrande. Rectaltempen (tack för att ni lärt mig ett nytt ord idag!) är jobbig och verkar ohygienisk hemma i sjukrummet. Muntempen gör ont under tungan och det är svårt att hålla hålla munnen stängd när näsan är täppt.
Örontempen är bekväm, snabb och hygienisk (man har "sin egen" plastpropp) men man inte kan lita på resultatet - ja då är det fullständig förvirring.
Men jag kanske har helt fel. Man kanske skall nöja sig med att ta tempen, vilken modell man nu har, en gång på morgonen och en gång på kvällen på samma ställe (för örontempen) och bara ta hänsyn till trenden?

Eta: trenden = förändringen
kerstin z5-6
Vill man inte använda rectal förordar jag och Magdis smile.gif den metod som används på sjukhus dvs oral , muntermometer o lägg till 0,3 grader
Vila 30 min innan du tar tempen
Gossen Ruda
Det kan ju bli lite kladdigt med rektaltermometer om man inte använder plastöverdrag, för det gör ni väl? Det går bra med hörnet på en liten plastpåse. När man tar ut termometern så vränger man plastpåsen när man tar av den från termometern.
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 22:30)
Vill man inte använda rectal förordar jag och Magdis smile.gif den metod som används på sjukhus dvs oral , muntermometer o lägg till 0,3 grader
Vila 30 min innan du tar tempen

Så sant som det är sagt! biggrin.gif
Ophelia
CITAT (Snöflinga @ 27-01-2007, 22:00)
Motsägelsefullt att man inte skall använda "topsy" eftersom man trycker in vaxet i örat ... vad händer med en febertermometer då huh.gif

Fast lite får man nog tåla. Att pilla med tops i tid och otid eller ta febern som man kanske inte gör så ofta är väl två olika saker. Eller? Av två "onda" ting får du nog ta och välja ibland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon