Full version: UNDERBARA snittrosor
Mia, zon 3
Hej på er!

Jag köpte en bukett med helt fantastisk snittrosor - titta bara!
Tänkte försöka ta sticklingar på dem, enligt Kerstins beskrivning. Men är det något särskilt att tänka på så här års för att de ska ta sig? Och är det bäst med plastkruka eller lerkruka?
Och det är inte så att någon känner igen sorten, och har ett namn på den?
(Suddig bild från mobilkameran, men ni ser FÄRGEN och STRIMMORNA!!!)

Tack på förhand!
/Mia
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar på Abracadabra den är ganska vanlig i handeln (den brukar vara mörkare än vad den är på den här bilden)
Mia, zon 3
Absolut - den är det säkert! Kors, vad snabba ni är! wub.gif Tack Åsa!
kerstin z5-6
Japp min favorit bland snitt rosor .. Abracadabra Bred in Germany (2002) by W. Kordes & Sons.
Plastkruka , sätt i sidan ej i mitten , fuktig men aldrig blöt jord -under lysrören ev glasburk på glänt på någon av sticklingarna -gör flera så har du större chans
Mia, zon 3
Ni borde satsa på en Formel1-karriär - tack å tack för snabba svar! Nu ska jag ner och klippa sticklingar av hela bunten.... smile.gif
Har jag nån nytta av glasverandan (=svalt & ljust) till sticklingarna? Inte i början kanske, men till dem som eventuellt tar sig, tänkte jag?
Har ni försökt sticka just denna sort nån gång? Hur gick det i så fall?
Misstänker att den inte är det minsta härdig på friland?
kerstin z5-6
Ja -när de rotar sig behöver de varmt o ljust , men sedan -glasverandan blir perfekt i vår
Eftersom den stickling du gör , blir rotäkta -kan du naturligtvis plantera ut den i z3 -Klarar sig bara roten kommer den igen hur mkt den än fryser ner

Men det blir förstås en ros du får kupa med jord o granris varje vinter

Lycka till -håller tummen för rotbildning

kom ihåg peta inte ,smile.gif det tar 8v innan man kan vara nästan säker på rötter ... bäst är att kolla UNDER krukan biggrin.gif
Mia, zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 21:45)
kom ihåg peta inte ,smile.gif

.... hmmm, skulle nästan tro att du kände mig..... men jag SKA försöka hålla mig i skinnet och INTE "bara kolla lite" den här gången...

Lyckas jag få till fler än en planta ska jag absolut prova att plantera ut. Alltid lär man sig något, även om det går åt skogen....! smile.gif

Återkommer när jag ser hur det går - Vinterkramar på er och tack för hjälpen!
kerstin z5-6
Jag har ett antal austinrosor på g, och några Purple Tiger - sticklingsförökning i uterummet .. vi får uppdatera hur det går
Mörknar stammarna mycket, är det kört -då kan man plocka ur just den sticklingen .. smile.gif
Kajsa
Åh Mia den rosen var ljuvlig, hoppas du fixar rötter, inte det enklaste.
Har försökt, men aldrig lyckats. Men du kanske klarar det biggrin.gif
Merlin
ojojoj så nyfiken jag blev nu - går det att föröka snittrosor??? ohmy.gif ohmy.gif Hur långa bitar ska man skära? Tar man bort själva blomman och ska man plantera bitarna direkt när man köper dom eller gpr det att vänta till dom är överblommade? wacko.gif blink.gif
kerstin z5-6
Du kan lugnt njuta dina snittrosor i vas , om än något kortare ...
Här är min länk till hemmabyggda snittrosor Merlin

smile.gif
Snitt rosor
Kan tillägga att för att lyckas denna årstid krävs ljus -och ev en burk -på glänt över sticklingen

Här är en av mina, numer en stor buske

Mia, zon 3
Ja, hjälp mig att hålla tummarna - nu är de i jorden!

Återrapportering följer..... rolleyes.gif
Mia, zon 3
Liten rapport, med följande undran... Nu har flera stycken börjat skjuta nya glada skott - kan man våga hoppas att de tänker ta sig då, eller gör de så ändå? huh.gif
Merlin
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-01-2007, 22:58)
Du kan lugnt njuta dina snittrosor i vas , om än något kortare ...
Här är min länk till hemmabyggda snittrosor Merlin

smile.gif
Snitt rosor
Kan tillägga att för att lyckas denna årstid krävs ljus -och ev en burk -på glänt över sticklingen

Här är en av mina, numer en stor buske

Tack Kerstin, jag såg först nu din länk till hemmabyggda snittrosor, ska gå och köpa en bukett redan imorgon biggrin.gif Gud vad kul det ska bli smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
smile.gif Roligt är det smile.gif

Mia -det är NU de brukar dö pet döden -rör ej -gör absolut inget nytt , vattna inte mer , ha samma fukt som förr osv .. de skjuter blad i godan ro -men de har inte en enda rot än.. bara en liten anlagsknöl .. petar man i dem .. ja då är det kört ..
Jag håller alla tummar för abracadabra och merlins nya snitt smile.gif

Har man bara lite tur o får en rot längst ner i krukan ..
då är de snart såhär stora smile.gif De blommar i år om du lyckas smile.gif
Mia, zon 3
Jag sitter på händerna - inget peta, jag lovar! rolleyes.gif
Merlin
Kerstin! Idag kom jag äntligen iväg till affären och köpte 10 snittrosor med långa stjälkar smile.gif Det ska bli kul att försöka få rötter på dem sen nu får dom pryda vardagsrummet ett tag först.
Jag ska berätta hur experimentet framskrider så småningom tongue.gif Tack för dina goda råd! smile.gif
kerstin z5-6
Nää , det är ingen bra ide Merlin -de kloggar igen i stammarna i vattnet
tag upp de du ska använda , snitta av 2 dm från botten av stjälken + nån halv cm längst ner så du får ny snittyta , använd de sticklingarna och njut av de nu något kortare rosorna -så länge de varar i vasen stället smile.gif

ps om du ser små röda blad i nåt veck -välj den stjälken -de tar sig bäst
Merlin
Tack för tipset, jag ska göra det direkt imorgon bitti smile.gif
Merlin
Nu är sticklingarna planterade enligt Kerstins råd smile.gif Nu är det bara att vänta...Ska även ta sticklingar av grannens rosa klätterros om en stund, tyvärr vet ingen namnet på den men den är fin och storblommig, 1,5 meter - 2 m hög och växer i en förfärlig jord utan att någonsin få gödsel. Blommar ändå rikligt varje sommar smile.gif
Mia, zon 3
Jag ska också gå lös på uterosorna i sommar - hoppas bara dessa första funkar, så man får lite uppmuntran....
Rapportera vidare, Merlin, så kan vi heja på varandra!
Bodenblomman
Vart så glad när jag läste denna tråd idag. Jag fick en jättefin ros i ett blomster arrangemang (eller hur det nu stavas) på alla hjärtans dag men dom har tagit bort alla blad, kan jag ändå ta från den och lyckas?

/ Susanne
kerstin z5-6
Ja du kan lyckas ändå -och det kostar ju inget att testa smile.gif
Merlin
CITAT (Mia @ zon 3,16-02-2007, 14:31)
Jag ska också gå lös på uterosorna i sommar - hoppas bara dessa första funkar, så man får lite uppmuntran....
Rapportera vidare, Merlin, så kan vi heja på varandra!

Jag lovar att rapportera hur det går smile.gif imorgon ska jag ta ett skott av grannens klätterros också - hann inte idag pga alla pellisar som behövde planteras om + omskolning av växter. Håller också på att få influensa känns det som, men jag har ju inte tid att bli sjuk nu när allting behöver planteras om tongue.gif tongue.gif
Sen måste jag ju ta sticklingar till buskar också.... rolleyes.gif
Miss_Berggren
Hej allihop!

Hur har det gått med era sticklingar? Kunde inte låta bli att köpa några rosor på torget och göra ett försök smile.gif Har en favoritros som är gul med röda kanter wub.gif

När jag läste om snittrosorna uppkom en liten fråga. Jag undrar varför man pollinerar snittrosen med en nyponbildande ros? För att få frö? Är jättenyfiken på det här och skulle bli glad om min nyfikenhet stillades smile.gif
kerstin z5-6
Ja -förutsättningen för en lyckad pollinering är ju att man får barn sas .. dvs frö ..
Många , men inte alla tehybrider -snittrosor #te rosor har förlorat förmågan att själva bilda nypon ...
Miss_Berggren
Men om jag korsar min snittros med en nyponros, blir det samma färg som snittrosen då? Eller kan det lika gärna bli som nyponrosen eller en blandning?
kerstin z5-6
HM .. Du menar alltså att du rotat en stickling från en snittros -och fått en buske av den ? Sedan tar du pollen från snittrosen , pollinerar en ros som GER nypon /helst inte vilken enkel " nyponros" som helst
De har väldigt kraftiga gener smile.gif -utan en rosbuske, redan förädlad - som är härdig, blommar fint , men kanske bara en gång på säsongen , har fyllda rosor och ger nypon?Ex Rosa alba Felicite Parmentier "
När de nyponet är moget finns däri 5-6-7 frön -eg nötter" .. var och ett av dessa nötter blir en helt unik ros
Varav det ena kan bli en ganska enkel ros, och det andra fröet en dubbelfylld doftande klätterros , osv smile.gif
Det är det som är så roligt med pollinering angel_not.gif

Alltså första delen av mitt stickling och rospollinerings album avhandlar hur man gör stickling av snittrosor
Den senare delen .-hur man pollinerar rosor för att få frö smile.gif
Tyvärr kan jag själv inte bestämma sidbrytning på albumet -så det kan bli lite förvirrande -kanske skulle jag göra två album i stället --.. g.gif
Mia, zon 3
Rapportering:
Mina snittros-sticklingar gick bra som bara den - 9 av 11 verkar ha tagit sig bra, och växer nu ordentligt. Håller på att vänja dem av med påsen, för att kunna plantera isär dem senare.
Men så är jag ARG på mig själv.... Tog sticklingar av allt som såg grönt ut när jag beskar mina uterosor för ett par veckor sedan. Det såg ut att gå riktigt bra, knopparna slog ut på nästan alla, och de såg ut att ha en bra chans att rota sig. Men vad gör jag? Jo, jag luftar påsen varje dag, för det blir mycket kondens. Och så en dag tänker jag att "Den får stå öppen medan jag vattnar övrigt, så det får vädra ur lite". Ett dygn senare får jag syn på att påsen fortfarande står öppen.... Det är inte mycket som är grönt och friskt där längre.... Kanske någon enstaka liten stackare klarade sig, men jag vet inte..... BLÄÄÄÄ på mig.... -cry-.gif
Miss_Berggren
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-04-2007, 12:13) *
HM .. Du menar alltså att du rotat en stickling från en snittros -och fått en buske av den ? Sedan tar du pollen från snittrosen , pollinerar en ros som GER nypon /helst inte vilken enkel " nyponros" som helst
De har väldigt kraftiga gener smile.gif -utan en rosbuske, redan förädlad - som är härdig, blommar fint , men kanske bara en gång på säsongen , har fyllda rosor och ger nypon?Ex Rosa alba Felicite Parmentier "
När de nyponet är moget finns däri 5-6-7 frön -eg nötter" .. var och ett av dessa nötter blir en helt unik ros
Varav det ena kan bli en ganska enkel ros, och det andra fröet en dubbelfylld doftande klätterros , osv smile.gif
Det är det som är så roligt med pollinering angel_not.gif

Alltså första delen av mitt stickling och rospollinerings album avhandlar hur man gör stickling av snittrosor
Den senare delen .-hur man pollinerar rosor för att få frö smile.gif
Tyvärr kan jag själv inte bestämma sidbrytning på albumet -så det kan bli lite förvirrande -kanske skulle jag göra två album i stället --.. g.gif

Aha! idea.gif Nu fattar jag så klart! blush.gif Jag trodde att pollineringen var en del i sticklingledet biggrin.gif Men vad spännande att göra helt egna rosor! Fast jag får nog börja med att skaffa mig en förädlad nyponros innan jag kan pröva det. Har bara vilda nyponbuskar på tomten och de kanske inte är så fördelaktiga då.

Än så länge har mina sticklingar inte ens hunnit få rötter, men de bladen som jag lämnat kvar är fortfarande fina så jag hoppas de ska rota sig snart.

Nästa problem blir härdigheten. Har zon 4-5 här. Behöver man kanske ta in dem över vintern då eller kan de klara sig om man täcker dem ordentligt?
Miss_Berggren
[attachment=962:Vårbilde...__Small_.jpg] Så här ser hon ut wub.gif Vet du, Kerstin, vad den kan tänkas heta? På den här bilden syns inte den röda randen riktigt lika tydligt.
kerstin z5-6
Tyvärr inte -jag är inget vidare på snittrosnamn kanske , Chelsee, Orange Unique eller Orange Profita ?

Jag skulle krukodla rosen av en snittros i z4-5
Den är visserligen rotäkta -men lär frysa ner till marken i det klimatet
Jag har mina klenisar inne ...på vintern
Miss_Berggren
Ok, jag tror att det får bli så här med. Då kommer följdfrågan, ska den stå mörkt och svalt eller ljust och svalt? Har mest mörka svala utrymmen smile.gif
kerstin z5-6
Ljust fuktigt o varmt smile.gif till dess den rotat sig -om du har den inne -sätt en glasburk på glänt över sticklingen ..
Miss_Berggren
Ja, så har jag dom nu smile.gif Men jag tänkte sen till vintern när jag måste ta in dem. Ska de stå svalt och mörkt då eller svalt och ljust?
kerstin z5-6
helst svalt o ljus -annars kallt dvs 0-+4 grader o mörkt, allt över de temperaturerna räknas som svalt -och då måste de även ha ljus för att må bra
ett garage som ofta håller kring 0 grader under vintern går bra -rotklumpen får inte torka ut under vintern
Miss_Berggren
Tack för informationen! smile.gif Det har börjat komma blad på sticklingarna nu wub.gif Väntar med spänning på att det ska bli lite rötter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon