|
zaaritha
28-01-2007, 00:04
Hörde ni det på radion att nu är tonfisken utrotningshotad? Jag tycker om att äta tonfisk, men nu måste jag lägga av med det--som jag gjort m torsk!
Det var länge sedan jag slutade köpa tonfiskprodukter. Fast jag slutade för att jag inte ville sno delfineras käk, inte för att tonfisken var utrotningshotad för det var den inte på "den tiden". Det är så synd att vi människor inte kan vårda naturen och resursena bättre. Komer mina barnbarn och barnbarns barn få smaka tonfisk och torsk eller se en fiskgjuse?
zaaritha
28-01-2007, 02:12
Det känns deppigt att så mycket av naturens matbidrag, nu är på upphällningen! Man (jag) skäms för allt ont jag gjort naturen; djur o växter!
CITAT (LadyG @ 28-01-2007, 00:19) Det var länge sedan jag slutade köpa tonfiskprodukter. Fast jag slutade för att jag inte ville sno delfineras käk, inte för att tonfisken var utrotningshotad för det var den inte på "den tiden". Det är så synd att vi människor inte kan vårda naturen och resursena bättre. Komer mina barnbarn och barnbarns barn få smaka tonfisk och torsk eller se en fiskgjuse? Fast delfinerna äter ju INTE tonfisk! De äter samma föda och därför fångas också delfiner (av misstag) när man fångar tonfisk.
CITAT (KURT @ 28-01-2007, 09:22) CITAT (LadyG @ 28-01-2007, 00:19) Det var länge sedan jag slutade köpa tonfiskprodukter. Fast jag slutade för att jag inte ville sno delfineras käk, inte för att tonfisken var utrotningshotad för det var den inte på "den tiden".
Det är så synd att vi människor inte kan vårda naturen och resursena bättre. :(
Komer mina barnbarn och barnbarns barn få smaka tonfisk och torsk eller se en fiskgjuse? Fast delfinerna äter ju INTE tonfisk! De äter samma föda och därför fångas också delfiner (av misstag) när man fångar tonfisk. Oavsett vilket så dör delfinerna. Av våra handlingar.
CITAT (LadyG @ 28-01-2007, 10:46) CITAT (KURT @ 28-01-2007, 09:22) CITAT (LadyG @ 28-01-2007, 00:19) Det var länge sedan jag slutade köpa tonfiskprodukter. Fast jag slutade för att jag inte ville sno delfineras käk, inte för att tonfisken var utrotningshotad för det var den inte på "den tiden". Det är så synd att vi människor inte kan vårda naturen och resursena bättre. Komer mina barnbarn och barnbarns barn få smaka tonfisk och torsk eller se en fiskgjuse? Fast delfinerna äter ju INTE tonfisk! De äter samma föda och därför fångas också delfiner (av misstag) när man fångar tonfisk. Oavsett vilket så dör delfinerna. Av våra handlingar. Hjälper det inte om man köper tonfisk som är markerad "dolphin safe" ???  Dom ska väl vara fiskade på ett sådant sätt att delfinerna inte kan fastna och dö? Eller är det bara båg?
Jag litar lika mycket på det som på att torsk märkt ishavstorsk verkligen är det, dvs inte alls. Det är jättevanligt att det svartfiskas i östersjön - vi kan minsann inte skylla enbart på balterna, våra egna fiskare är lika duktiga.
Fortsätter vi kommer östersjötorsken vara utrotad och det i vår livstid.
Jag har gjort valet att helt avstå torsk (som jag faktiskt gillar, trots att det är fisk) och tonfisk eftersom jag inte litar på försäljarna. De har myglat förr, för pengar.
Men alla har ju ett eget val att göra i frågan.
Ophelia
28-01-2007, 10:12
CITAT (stina @ 28-01-2007, 09:48) Hjälper det inte om man köper tonfisk som är markerad "dolphin safe" ???  Dom ska väl vara fiskade på ett sådant sätt att delfinerna inte kan fastna och dö? Eller är det bara båg? Det är oxå så att vissa tonfiskarter är hotade och då spelar det ingen roll om näten är delfinsäkra eller inte.
Whiskuchi
28-01-2007, 10:39
Det var flera år sen de började prata om att de stora exemplaren var borta, kvar fanns bara små tonfiskar.. ändå tog det såhär lång tid innan de började kalla den utrotningshotad  Tänk om de kunde gått ut och varnat för några år sen - det hade inte behövt gå såhär långt.
netaave
28-01-2007, 11:25
Färsk tonfisk, grillad eller ugnsstekt det är en lyx det. Blir svårare och svårare att hitta nu då.
CITAT (Whiskuchi @ 28-01-2007, 10:39) Det var flera år sen de började prata om att de stora exemplaren var borta, kvar fanns bara små tonfiskar.. ändå tog det såhär lång tid innan de började kalla den utrotningshotad  Tänk om de kunde gått ut och varnat för några år sen - det hade inte behövt gå såhär långt. Forskarna har varnat länge, men det är nu som först politikerna och media börjar vakna tyvärr. Det kan t o m vara försent nu.
e_sedell
28-01-2007, 18:13
Ja miljödebatten hörs ju sällan tyvärr. När den hörs är det någon skandal, som nu med CO2 utsläppen. Det duger inte med varningarna utan det är först när det börjar hända saker som är allvaligt för oss männinskor som man vaknar till.
...men det är inte det tråden handlar om.
Tonfisken, liksom många andra fiskarter, är på randen till utrotning. Tyvärr är det ju inte bara en art som försvinner utan ett ekosystem som rubbas.
Vi kommer nog att få vänja oss med att äta odlad fisk i framtiden, med alla de extra problem det medför för vår miljö  Och då menar jag inte bara fjordar här i skandinavien, utan även i fattigare länder där lokalbefolkningen - som tidigare levt på tämligen hållbart husbehovsfiske - kommer att stängas ute från sitt levebröd. Denna gång inte pga rov-turismen, som i Thailand exempelvis, utan pga att det kommer att bli mer lönsamt att odla fisk åt rika länder än att föda den egna befolkningen. Det blir väl som med nilabborren; fiskköttet går till Europas restauranger, renset säljs på den lokala marknaden, och fattigfolket får nöja sig med de ruttnade resterna som inte går att sälja som djurmat ens. Filmen "Darwins Mardröm", som handlar just om de sociala konsekvenserna av vår längtan efter bland annat billig fisk, kan verkligen rekommenderas.
CITAT (Pirum @ 28-01-2007, 18:23) Vi kommer nog att få vänja oss med att äta odlad fisk i framtiden, med alla de extra problem det medför för vår miljö  Och då menar jag inte bara fjordar här i skandinavien, utan även i fattigare länder där lokalbefolkningen - som tidigare levt på tämligen hållbart husbehovsfiske - kommer att stängas ute från sitt levebröd. Denna gång inte pga rov-turismen, som i Thailand exempelvis, utan pga att det kommer att bli mer lönsamt att odla fisk åt rika länder än att föda den egna befolkningen. Det blir väl som med nilabborren; fiskköttet går till Europas restauranger, renset säljs på den lokala marknaden, och fattigfolket får nöja sig med de ruttnade resterna som inte går att sälja som djurmat ens. Filmen "Darwins Mardröm", som handlar just om de sociala konsekvenserna av vår längtan efter bland annat billig fisk, kan verkligen rekommenderas. Det är mycket stora problem även med odlad fisk. Odlar man t ex lax så måste den ha animaliskt foder d v s man måste ge den fiskmjöl. Så då måste man ändå fiska ut haven. I asien odlas mycket pangasius (kallas också hajmal & ibland felaktigt Vietnamesisk sjötunga), den behöver i alla fall inte animaliskt foder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|