Makarna Blomster
Ni som använder lysrör till era förgroningar, vad för sorts lysrör använder ni och hur nära ska man ha dem över plantorna?

Tänkte att jag skulle utnyttja ett litet hus vi har på tomten att dra upp plantor där. Men det behövs mer ljus.

Funderar på att köpa ett oljeelement, (tycker att cupévämare är lite brandfarliga, men de är de kanske inte...), men oljeelementen drar kanske mindre el än en värmefläkt, och så kan man kanske vara mer specifik med temperaturen rolleyes.gif

Det är mycket att tänka på nu så här inför odlingsäsongen! Framför allt inse att allt man vill odla inte får plats i växthuset biggrin.gif laugh.gif
kerstin z5-6
KOM till förkultivering och förökning -där finns många trådar om detta
Fläktar med termostat finns billiga och säkra från 300 kr -kan ställas in på ungfärlig önskad temp -stannar av automatiskt vid tex ca + 10 grader

Lysrör + armatur -vanlig armatur -vitt dagljuslysrör tex 965 osram eller TLD är utmärkta , sk växtljysrör -dyrt och inte bättre för det
Rören placeras 10-15 cm över sådderna -ljus 14-16 tim /dygn
Lycka till
K
Makarna Blomster
Tack Kerstin för dina fina tips! Tyckte att ditt växthus var mycket fint.

En liten fråga Peter,min man, hur tjockt glas har ni använt? vårat är 8 m m... Du är i zon 5-6 om jag har förstått rätt, jag ligger på gränsen mellan 1-2, har du dubbla glas för isolering? Vi hade kanske tänkt att isolera med vanligt glas, som man kunde ta bort till sommaren, för annars blir det väl FÖR varmt... tongue.gif

Frösår du i ditt växthus?

Stackars dig det blev många frågor det här, jag som bara hade tänkt att skriva och tacka för ditt fina tips! biggrin.gif

Nu är det plusgrader ute här så att snön åker av taket, man blir inte riktigt klok på vädret!

Med bästa hälsningar
Tina
kerstin z5-6
Tjocka ? .. måste konsultera maken -återkommer -däremot vet jagatt de har nån film , som gör att iso effekten är bättre ... och de är dubbla

Frösår ?-bara förnamnet smile.gif
jag startar i januari , inne och sår (vanliga år )minst 200 arter perenner samt en del anueller o annat smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon