Faran
Hej alla!

Är det någon här inne på Odlas forum som har någon smart idé om hur man får sina katter att inte hoppa upp på balkongräcket (och kanske falla ner)?
Vi har äntligen fått balkongen färdig i lägenheten och nu är det ju snart dags att börja använda den också. Eftersom vi har tre katter som gärna vill gå ut på balkongen och vi bor på tredje våningen så är jag orolig att någon rätt vad det är kommer att trilla ner och det får ju bara inte hända sad.gif
Har funderat på olika lösningar men inte kommit fram till något vettigt så nu står mitt hopp till er wub.gif
Ska tillägga att balkongen hänger utanpå väggen och alltså inte är en sån som är inbyggd i fasaden och man glasa in. Vi kommer ju så klart att ha en massa växter på den också så det kommer att stå en del små hyllor och bord på den. Som gjort för att kissarna ska klättra runt

Hoppas på tips! sad.gif
Whiskuchi
Fråga fastighetsägaren om ni får näta in (ingen fast konstruktion, utan lösa gallerpartier)
Kika in på http://www.janitasdesign.com/softspot/ --> kattpysseltips --> rastgård så får du se ett exempel på hur det kan göras utan åverkan på balkongen. I exemplet finns en balkong över som tak, finns inte det kan du fästa hyllkonsoller vända inåt överst, och sätta nät på dem, överhänget hindrar katter från att klättra över och förbi smile.gif
Och med en massa växter klättrande i gallret förfular det inte heller - får man sätta spaljéer bör man få näta in smile.gif
Faran
Tack för länken!
Jag ska kolla närmare på den och är det någon annan som har provat nåt som har funkat så skriv och berätta, jag är öppen för alla förslag (utom att inte låta katterna gå ut, det skulle dom aldrig acceptera tongue.gif )
Lena i Torslanda
Min son hade samma bekymmer. Det fanns en likadan balkong ovanför så han fäste ett dammnät mellan sitt räcke och balkongen ovanför. Nätet syns knappt.
Faran
Dammnät? Nu är jag nog okunnig men vad är det? Köpes var?
Tyvärr så bor vi högst upp så vi har ingen balkong ovanför oss men kanske det går att fästa på något annat sätt.
malin72
men om ni sätter stolpar av nåt slag så kan ni nog sätta nåt bra nät upp sen kanske låta någon slinger växt klättra på det är ur snyggt....känner många kattägar som gjort så wub.gif wub.gif
hönsnät vet jag många som har smile.gif
Whiskuchi
Hur tunga är katterna? Jag rekommenderar minknät eller svetsnät (finns superbilligt på Överskottsbolaget) smile.gif
Faran
Kissarna är 3 st och vuxna (en tjockis och två normalviktiga). Jag funderar på att sätta spaljéer på sidorna och sedan nåt slags nät framtill.... ÖB låter bra, billigt är också bra biggrin.gif

Tror att grannarna mittemot (tyvärr inte så långt bort som man skulle önska) skulle uppskatta om nätet inte syntes så mycket smile.gif Jag tror inte heller att katterna skulle försöka kasta sig ut, vill bara ha nåt slags skydd om det skulle råka snubblas eller så sad.gif
Whiskuchi
Kan ju lägga in bilder på min innätning. Den är gjord av svetsnät på träramar och kan lätt monteras ner.

Såhär såg det ut utifrån i somras. Jag blev klar för sent så jag hann aldrig sätta något som klängde i nätet

Detta är från den icke innätade delen av verandan

...och här är en av katterna ute för första gången och undersöker världen därute wink.gif
Faran
Ojojoj, vilket snyggt proffsjobb!

Lägger in en bild på min balkong (obs, inte MIN men jag har alltså en likadan) så är det lättare att förstå varför jag funderar på problemet biggrin.gif

eller nä, det gör jag inte....vet inte alls hur man gör. laugh.gif

Snälla, hjälp
wub.gif
Whiskuchi
Skaffa ett album, antingen här på odla eller på tex http://www.photobucket.com och lägg ut bilden i det smile.gif
Faran
Okej, fick nu en ny grej att klura på. Återkommer när jag klurat färdigt.
Tills dess, tack alla för tips! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon