Full version: riddarsporre
Elisabeth P
Jag tog i sommras frön från min blå riddarsporrar.
Brukar fröna vara föäkta?

Ska den odlas varmt?

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
nej, dom är inte fröäkta men dom blir vackra i alla fall rolleyes.gif jo, har du plats kan du förodla dom inne i början/mitten av mars /Helen
Elisabeth P
Tackar, Ska bli spännade och se vad det kan bli av dem?

Kan de ändra både färg och utseende? Ser väl ändå ut som sporrar eller?

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
jo, nog ser dom ut som en riddarsporre det är bara färgen som kan variera rolleyes.gif
Elisabeth P
Låter jättekul och intressant wub.gif

Om jag vill ha fler av mina blå, är det delning som gäller då? Eller måste jag köpa fler planter.

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Det blir oftast olika blåa färger av riddarsporrar då man tar frön från blå moderplanta rolleyes.gif Vill du däremot ha andra färger får du köpa plantor eller frön
Elisabeth P
Okej biggrin.gif

Tack för all hjälp wub.gif

Lisa
Magdis
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 28-01-2007, 17:10)
Det blir oftast olika blåa färger av riddarsporrar då man tar frön från blå moderplanta rolleyes.gif Vill du däremot ha andra färger får du köpa plantor eller frön

Ja det var väl det jag hade för mig också..det låter ju bra (eftersom jag gillar blått)
Visst är det så med många blomsorter...att fröavkomman blir blå?
kerstin z5-6
Nja -jag har fått lavendel , lila och blå riddare från blå moderplanta -i trädgårdsinsamlat frö kan det bli lite vad som helst -däremot är riddarspoore frö från fröfimor, med färgangivelse) fröäkta och blir den färg de ska bli

Ibland kan mycket roliga färg variationer förekomma genom sådd av egna frö

Elisabeth P
Det får bli vilken färg det vill biggrin.gif .
Spännande är det i alla fall

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon